PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Multikulturní výchova II. - APD160069
Anglický název: Multicultural Education II.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (22.09.2021)
Předmět poskytuje teoretickou výbavu pro multikulturní výchovu, základy pro využívání metod multikulturní výchovy, ukazuje hlavní metody multikulturní výchovy. Rozvíjí interkulturní porozumění a interkulturní kompetence budoucích učitelů. Nabízí hlavní didaktické postupy pro realizaci multikulturní výchovy<br>
Osnova předmětu:<br>
Multikulturní výchova – význam a poslání a současné trendy.<br>
Důsledky multikulturalismu - multikulturní idealismus ("multikulturní člověk“), multikulturní skepse ("selhání multikulturalismu")<br>
Multikulturní výchova ve vzdělávání - teorie učení<br>
Realizace multikulturní výchovy ve škole a mimo ni - příklady, aktivity, diskuse<br>
Cíle multikulturní výchovy podle zvolené formy<br>
Tvorba prostředí, které podporuje multikulturní výchovu.<br>
Příprava a plánování multikulturní výchovy.<br>
Efektivní postupy v multikulturní výchově.<br>
Hodnocení multikulturní výchovy, evaluace multikulturní výchovy<br>
Metody multikulturní výchovy.


Learning outcomes of the course unit The course provides theoretical background for multicultural education, basics for using multicultural education methods, shows the main methods of multicultural education. It develops intercultural understanding and intercultural competences of future teachers. It offers the main didactic procedures for the implementation of multicultural education
Course syllabus:
Multicultural education - meaning and mission and current trends.
Consequences of multiculturalism - multicultural idealism ("multicultural man"), multicultural skepticism ("multicultural failure")
Multicultural education in education - theory of learning
Implementation of multicultural education in and outside school - examples, activities, discussions
Objectives of multicultural education according to the chosen form
Creating an environment that supports multicultural education.
Preparation and planning of multicultural education.
Effective procedures in multicultural education.
Evaluation of multicultural education, evaluation of multicultural education
Methods of multicultural education.

Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)

Cílem předmětu je objasnit problematiku interkulturního a multikulturního soužití v konkrétních sociokulturních systémech. Získat kompetence tvořit projekty pro praktické využití vzhledem ke studovanému oboru.

Rozvoj schopností a dovedností:

- Rozvoj kulturní tolerance a porozumění.

- Osvojení několika postu

pů, které přispívají k multikulturnímu porozumění ve formálním a neformálním vzdělávání.

Rozvoj poznání:

- Poznání teoretických východisek multikulturní výchovy.

- Poznání cílů výchovy k mezikulturním porozuměním.

- Poznání metod multikulturní výchovy.

 

 

ulticultural coexistence in specific socio-cultural systems. To acquire competence to create projects for practical use in relation to the studied field.

 

Development of abilities and skills:

 

- Developing cultural tolerance and understanding.

 

- Acquisition of several posts

 

This is a contribution to multicultural understanding in formal and non-formal education.

 

Development of knowledge:

 

- Knowledge of the theoretical foundations of multicultural education.

 

- Understanding the aims of education for intercultural understanding.

 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)

Studenti zpracují vlastní vystoupení do písemného textu, jehož součástí je portfolio s tématem vybraných projektů ve vybrané formě (stránka pro internet, učební materiál pro žáky, teoretický text, výzkum s interpretaci výsledků, rešerše z časopisů, video k tématu, výstava o multikulturní situaci, podrobný návrh exkurze).

Navrhovaná témata:

Vzdělávací programy zaměřené na multikulturní výchovu

Volnočasové aktivity na podporu interkulturality

Vzdělávací a výchovné programy zaměřené na děti a mládež – otázky tolerance ve společnosti

Metodická práce v oblasti multikulturní výchovy, projektování v multikulturní výchově

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.

 

 

 

tudents elaborate their own presentation into a written text, which includes a portfolio with the theme of selected projects in selected form (Internet page, teaching material for pupils, theoretical text, research with interpretation of results, research from magazines, video on the topic, multicultural situation, detailed excursion proposal).

 

Suggested Topics:

 

Educational programs focused on multicultural education

 

Leisure activities to promote interculturality

 

Educational and educational programs aimed at children and youth - issues of tolerance in society

 

Methodological work in the field of multicultural education, designing in multicultural education

 

It is allowed to complete the course in another section of study.

 

Literatura
Poslední úprava: LOREJ0AF (16.06.2017)

BARŚA, P., BARŠOVÁ, A. Přistěhovalectví a liberální stát. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3875-6

BATELAAN P., Coomans,F.: The international basis for intercultural education including anti-racist and human rights education: A selection of articles from relavant documents, adopted by the governments of member states of the United Nations, UNESCO, the Organisation on Security and Co-operation in Europe, and the Council of Europe / Compiled and introduced by; International Association for Intercultural Education, 1999 -- 40 s. ISBN 92-9145-000-6 Sign.: V 20880

BENEŠ, Z. A kol. Rozumět dějinám. Praha: Gallery, 2002. ISBN 80-86010-55-4

DANIEL, B. Dějiny Romů. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 1994. ISBN 80-7067-395-8

GAGLIARDI, R.: An integrated Model for Teacher Training in Multicultural Contexts.Geneva: International Bureau of Education 1994 16 s. Sign.: VI 7598/

GELLNER, E. Národy a nacionalismus. Praha: Hříbal, 1993. ISBN 80-900892-9-1

JASPERS, K, Otázka viny. Praha: Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0244-6

KROPÁČEK, L. Islám a Západ. Praha: Vyšehrad, 2002. ISBN 80-7021-340-2

MURPHY, R. F. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Slon, 2004. ISBN 80-86429-25-3

PAVLÁT, L. Židé - dějiny - kultura. Praha: :Židovské museum, 1997. ISBN 80-85608-17-0

PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0076-5

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV, 2000. ISBN 80-85866-72-2

PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6

ŠATAVA, l. Jazyk a identita etnických menšin. Praha: Cargo Publisher, 2001. ISBN 80-902952-1-5

ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-528-9

VOJTÍŠEK, z. Encyklopedie náboženských směrů v České republice. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-798-4

WALTEROVÁ, E., JEŽKOVÁ, V.: Žijeme v Evropě. Praha: Ped FUK, 1999. ISBN 80-86039-82-X1

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK