PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika II. - APD160063
Anglický název: Special Education II.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
Mgr. Jana Burianová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (03.02.2021)
Předmět navazuje na kurz Speciální pedagogika I. Cílem předmětu je seznámit
studenty se speciálními vzdělávacími potřebami žáků v konkrétních oblastech, tj. zrakové
postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, narušená komunikační schopnost, specifika
odlišného jazykového a kulturního prostředí, poruchy autistického spektra.

The aim of the course is to acquaint students with special educational needs of pupils in specific areas, ie visual disability, hearing disability, physical disability, impaired communication ability, specifics different language and cultural environment, autistic spectrum disorders.

SYLABUS
• Psychopedie
• Poruchy autistického spektra
• Somatopedie
• Oftalmopedie (Tyflopedie)
• Surdopedie
• Logopedie
• Specifické vývojové poruchy učení a chování
• Etopedie
• Mimořádně nadaný žák
• Výchova a podpora dítěte se syndromem CAN a z rodin se sociokulturním a jazykovým handicapem

LITERATURA:
ATTWOOD, T. Aspergerův syndrom. Praha: Portál, 2005.<br>
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004.<br>
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Brno: MU, 2005.<br>
GROSS-SELBECK, G. Das anfallskranke Kind. In Klinik und Terapie der Epilepsie Im Kindersalter. Hamburg, 2000.<br>
HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Praha: UK, 2005.<br>
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton, 2006.<br>
JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000.<br>
KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1998.<br>
KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. <br>
KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II. a III. Brno: Paido, 1998. <br>
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. <br>
KLENKOVÁ, J., BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R. Logopedie a surdopedie. Brno: Paido, 2007.<br>
KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. <br>
KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, Avicenum, 2004.<br>
KRUG, F.-K. Didaktik fur den Unterricht mit sehbehinderten Schullern. Munchen: Reinhard, 2001.<br>
KUBOVÁ. L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996.<br>
KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996.<br>
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MEDLENER, I., ŘEHŮŘEK, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. <br>
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. <br>
LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc: UP, 2001.<br>
LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia: 2000.<br>
LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III: Praha: Scientia: 2001.<br>
LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005.<br>
MARWICK, A., PARRISH, A. Learning Disabilities. London: Elsevier Health Science, 2003.<br>
MATOUŠEK, O. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003.<br>
MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží: projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Praha. Portál, 1996.<br>
MEIJER, C., SORIANO, V., WATKINS, A. Special Needs Education in Europe. Muddelfart: European Agency for Development in pecial Needs EDucation, 2003.<br>
MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 1998. <br>
MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: MU, 2004.<br>
MÜHLPACHR, P. Sociální patologie. Brno: MU, 2001.<br>
NIELSONOVÁ, L. Učení zrakově postižených v raném věku. Praha: ISV, 1998.<br>
NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. <br>
NOVOTNÁ, M., KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN, s.r.o. 1997<br>
OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU, 2005.<br>
OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. Brno: MU 2005.<br>
PEETERS, T. Autismus. Od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998.<br>
PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. <br>
PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010. <br>
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha : Portál, 2001.<br>
PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997.<br>
RENOTIEROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: UP, 2003.<br>
SELIKOWITZ, M. Downův syndrom. Praha: Portál, 2005.<br>
SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 2000.<br>
SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Autistické chování. Praha: Portál, 1997.<br>
SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha: Portál, 1998.<br>
SLANÝ, J. Syndrom týraného dítěte. Ostrava: OU, 2008<br>
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.<br>
SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000.<br>
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000.<br>
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. 3. přepracované vydání. Praha : Portál, 2006.<br>
THOROVÁ, K., Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.<br>
VALENTA, M. Psychopedie. Teoretické základy a metodika. Praha : Parta, 2007.<br>
VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014.<br>
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006.<br>
VÍTKOVÁ, M.: Tělesně postižené dítě v mateřské a základní škole. Brno: MU, 1994.<br>
VÍTKOVÁ, M.: Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2000.<br>
VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU, 2004.<br>
WORRALL, L. E. HICKSON, L: M. Communication Disability in Aging. New York: Thomson Delmar Learning, 2003.<br>
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.<br>
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.<br>

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.

Výuka kurzu v letním semestru 2020-21 bude probíhat až do odvolání on-line přes MS Teams na odkazu:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a88f81478c3ca461e8949e669d2b2ada0%40thread.tacv2/Speci%25C3%25A1ln%25C3%25AD%2520pedagogika%2520II?groupId=ff447013-d877-495a-bc4e-34e17f33d593&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917

Sdělení k on-line výuce studentům jiných fakult:
Před připojením k on-line výuce přes příslušný kanál v MS Teams je nezbytné kontaktovat administrátorku na e-mailu daniela.novakova@ff.cuni.cz a sdělit e-mail, kterým se do výuky budete připojovat. Administrátorka vás musí připojit do příslušné skupiny, jinak odkaz nebude funkční.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK