PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny pedagogiky II. - APD160042
Anglický název: History of Education II.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. doc. PhDr. et PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. et Ph.D.
Vyučující: prof. doc. PhDr. et PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. et Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
Cíle předmětu/kurzu:
Cílem předmětu / kurzu je historicko-pedagogická interpretace cílů výchovy a vzdělávání, kurikula vzdělávání v evropské civilizaci se zaměřením na období moderny. Součástí kurzu je analýza primárních pramenů a rovněž vhled do základní sekundární literatury k historiografii dějin vzdělávání. Důležitou součástí je rovněž práce s historicko-pedagogickou pamětí na "místech paměti" a na základě analýzy profesních příběhů učitelů, pedagogů. Díky podpoře projektu Erasmus + je nově položen důraz na metody exploratory walks, větší počet exkurzí a mobilních studijních metod (návštěvy míst spojených s historií přírodních a reformních škol).

Objectives of the subject/course:
The aim of the course is a historical-pedagogical interpretation of the aims of education, the curriculum of education in European civilization with focus on the modern period. The course includes analysis of primary sources as well as insight into the basic secondary literature on the historiography of the history of education. Working with historical and pedagogical memory at "memorable sites" and work based on analyzing teachers’ and educators’ professional stories is also an important part of the course. Thanks to the support of the Erasmus + project "SoMovEd", a new emphasis is placed on exploratory walks, more excursions and mobile learning methods.

1.Pedagogika osvícenství. Tereziánská reforma. Tzv. vlastenečtí učitelé.
2. Pedagogika 19. století.Teorie a praxe předškolní výchovy. F. Fröbel. J. V. Svoboda.
3.Počáteční školství ve střední Evropě. Zákon z roku 1869.
4. Proměny středního školství. Nástin organizace gymnázií a reálek.
5. Pedagogika jako samostatná vědní disciplína. J.F.Herbart. Herbartismus.
6.Pedagogika v českých zemích. G.A.Lindner.
7. Pozitivismus a česká pedagogika.F.Drtina. F.Čáda, F. Krejčí.
8. Světová reformní pedagogika.Pragmatismus v pedagogice. Teorie pracovní školy.
9. Školství a pedagogika v ČSR. 20. léta.
10. Školství a pedagogika v ČSR. 30. léta.
11. Školství a pedagogika v ČSR po 2. světové válce.
12. Exkurze na Štorchovu Dětskou farmu.
13. Exkurze do Zlína (Baťovy školy).

1. Pedagogy of the Enlightenment. Theresian Reform. So-called patriotic teachers.
2. Pedagogy of the 19th century. F. Fröbel. J. V. Svoboda.
3. Early Childhood Education in Central Europe. Act of 1869.
4. Changes in secondary education. Outline of the organization of grammar schools and Realgymnasiums.
5. Pedagogy as an autonomous discipline. J. F. Herbart. Herbartism.
6. Pedagogy in the Czech lands. G.A.Lindner.
7. Positivism and Czech pedagogy. F.Drtina. F. Čáda, F. Krejčí.
8. World reform pedagogy. Pragmatism in Education. The theory of the working school.
9. Education and pedagogy in Czechoslovakia.
10. Education and pedagogy in Czechoslovakia.
11. Education and pedagogy in the Czechoslovakia after World War II.
12. Excursion to the original area of Štorch’s Children Farm.
13. Excursion to Zlín (Bata Schools).


CACH, J., 1996. Pedagogika a vědy jí blízké v Československu v letech 1918 až 1938. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-176-5.
KASPER, T.; KASPEROVÁ, D., 2008. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2429-4.
KASPER, T.; KASPEROVÁ, D.; PÁNKOVÁ, M. ed. , 2018. "Národní školství" za první Československé republiky. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-2891-4.
KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. , 2020. "Nová škola" v meziválečném Československu ve Zlíně: ideje, aktéři, místa. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-3091-7.
KUČERA, Z., ŠTVERÁK, V. et all., 1999. Chrestomatie z dějin pedagogiky. Praha: Karolinum.
NOVOTNÝ, Miroslav et al., 2020. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada, Školství a vzdělanost. V Praze: Nakladatelství Paseka. ISBN 978-80-7432-985-2.
VÁŇOVÁ, R., 2003. Studijní texty k dějinám pedagogiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze. ISBN 80-7290-122-2.
Výchova a vzdělání v českých dějinách I-IV., 1988-1996. Praha: Karolinum.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK