PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny pedagogiky I. - APD160041
Anglický název: History of Education I.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 25 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. doc. PhDr. et PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. et Ph.D.
Vyučující: prof. doc. PhDr. et PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. et Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
Cíle předmětu/kurzu:
Cílem předmětu / kurzu je historicko-pedagogická interpretace cílů výchovy a vzdělávání, kurikula vzdělávání v evropské civilizaci se zaměřením na období moderny. Součástí kurzu je analýza primárních pramenů a rovněž vhled do základní sekundární literatury k historiografii dějin vzdělávání. Důležitou součástí je rovněž práce s historicko-pedagogickou pamětí na "místech paměti" a na základě analýzy profesních příběhů učitelů, pedagogů. Díky podpoře projektu Erasmus + "SoMovEd" je nově položen důraz na metody exploratory walks, větší počet exkurzí a mobilních studijních metod (návštěvy míst spojených s historií přírodních a reformních škol).

Objectives of the subject/course:
The aim of the course is a historical-pedagogical interpretation of the aims of education, the curriculum of education in European civilization with focus on the modern period. The course includes analysis of primary sources as well as insight into the basic secondary literature on the historiography of the history of education. Working with historical and pedagogical memory at "memorable sites" and work based on analyzing teachers’ and educators’ professional stories is also an important part of the course. Thanks to the support of the Erasmus + project "SoMovEd", a new emphasis is placed on exploratory walks, more excursions and mobile learning methods.

1. Dějiny pedagogiky jako vědní obor a učební předmět (cíl, předmět, metody).
2. Výchova v antice.
3. Výchova ve středověku.
4. Dějiny UK.
5. Exkurze do Karolina.
6. Partikulární školství.
7. Pedagogika v období humanismu a renesance.
8. Pedagogika reformace a protireformace.
9. Pedagogika J. A. Komenského.
10. Pedagogika osvícenství.
11. Exkurze do Národního pedagogického muzea.

1. History of education as a scientific discipline and subject (aim, subject, methods).
2. Education in Antiquity.
3. Education in the Middle Ages.
4. History of Charles University.
5. Excursion to the Carolinum.
6. Particular education.
7. Pedagogy in Humanism and the Renaissance.
8. Pedagogy of the Reformation and Counter-Reformation.
9. Pedagogy of Comenius.
10. Pedagogy of the Enlightenment.
11. Excursion to the National Pedagogical Museum.


CACH, J., 1996. Pedagogika a vědy jí blízké v Československu v letech 1918 až 1938. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-176-5.
KASPER, T.; KASPEROVÁ, D., 2008. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2429-4.
KASPER, T.; KASPEROVÁ, D.; PÁNKOVÁ, M. ed. , 2018. "Národní školství" za první Československé republiky. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-2891-4.
KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. , 2020. "Nová škola" v meziválečném Československu ve Zlíně: ideje, aktéři, místa. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-3091-7.
KUČERA, Z., ŠTVERÁK, V. et all., 1999. Chrestomatie z dějin pedagogiky. Praha: Karolinum.
NOVOTNÝ, Miroslav et al., 2020. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada, Školství a vzdělanost. V Praze: Nakladatelství Paseka. ISBN 978-80-7432-985-2.
VÁŇOVÁ, R., 2003. Studijní texty k dějinám pedagogiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze. ISBN 80-7290-122-2.
Výchova a vzdělání v českých dějinách I-IV., 1988-1996. Praha: Karolinum.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK