PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy evropské vzdělanosti II. - APD160036
Anglický název: Basics of European education II.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Vyučující: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (28.11.2022)
link pro připojení k výuce v LS 2020 - 2021: Zákl. evropské vzdělanosti II po 15.50 ‒ 17.25 139/C Doc.Koťa
APD160036
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae53fa0da245541f48212222d35cbb70c%40thread.tacv2/Z%25C3%25A1klady%2520evropsk%25C3%25A9%2520vzd%25C4%259Blanosti%2520II?groupId=ff447013-d877-495a-bc4e-34e17f33d593&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917



Základy evropské vzdělanosti II.

Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy filosofických idejí, které tvoří základ výchovy a vzdělávání v evropském myšlení. Předmět je pokračováním Základů evropské vzdělanosti I. V semestru jsou předmětem výkladu základy novověkých teorií poznání, které měly vliv na pojetí a sebepojetí člověka, na jeho vztah ke světu, k problémům svobody, k výchově a vzdělávání, ke konceptualizaci problému dějin atd. Kurs zahrnuje zhruba úsek od počátků novověké filosofie výchovy od F. Bacona a R. Descarta. Pozornost je věnována novověkým teoriím poznání, konceptualizaci výchovy v dílech myslitelů jako byli J. Locke, J.-J. Rousseau a další; následně pak představitelům německé klasické filosofie (Kant a jeho reflexe osvícenství, pojetí morálky a pedagogiky, Fichte jako filosof činné stránky a sebevědomí, Schelling a Hegel – vzdělávání jako odcizení, dějiny metafyziky) až po zánik metafyziky a nástup filosofických směrů 19. století s vyústěním u iracionálních proudů na přelomu 19. a 20 století.

Basics of European Education II.
The aim of the first semester is to introduce students in the field of Education into the world of myth, philosophy and the concept of education in ancient Greece - to the formation of philosophical schools (Plato, Aristotle). The aim is to acquaint students with the basics of philosophical ideas that form the basis of education in European thinking. The course is a continuation of the Fundamentals of European Education I. In the semester, the fundamentals of modern theories of cognition which influenced the conception and self-conception of man, his relationship to the world, the problems of freedom, upbringing and education, conceptualization of the problem of history etc. roughly a section from the beginning of modern philosophy of education by F. Bacon and R. Descartes. Attention is paid to modern theories of cognition, conceptualization of education in the works of thinkers such as J. Locke, J.-J. Rousseau et al. then representatives of German classical philosophy (Kant and his reflection of the Enlightenment, the concept of morality and pedagogy, Fichte as a philosopher of active and self-confidence, Schelling and Hegel - education as alienation, history of metaphysics) to the end of metaphysics and in irrational currents at the turn of the 19th and 20th centuries.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (29.10.2019)

 Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy filosofických idejí, které tvoří základ výchovy a vzdělávání v evropském myšlení.

 

The aim of the course is to acquaint students with the basics of philosophical ideas that form the basis of education in European thinking.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

Na tento kurs v následujících ročnících navazuje volně předmět Teorie člověka. Požadavky ke zkoušce: Student si nalezne pramen – filosofický text a u zkoušky prokáže schopnost tento text interpretovat nebo rozprava nad písemnou prací na vybrané téma.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

 

Výběr z literatury ke studiu novověké filosofie

GAY, Peter (Ed.) John Locke on Education. N.Y. Bureau of Publications, (ed. Classic in Education No. 20) nevročeno.

CORETH, E.; EHLEN, P.; SCHMIDT, J. Filosofie 19. století. Olomouc: nakl. Olomouc, 2003.

RÖD, W. Novověká filosofie I. (Dějiny filosofie sv. 8 – Od Francise Bacona po Spinozu) Praha: OIKOYMENH,2004

RÖD, W. Novověká filosofie II. (Dějiny filosofie sv . 9 – Od Newtona po J. J. Rousseaua) Pra-ha: OIKOYMENH,2004

SOBOTKA, M.; ZNOJ, M.; MOURAL, J. Dějiny novověké filosofie od Descarta po Hegela. Praha: FÚ AV ČR, 1993.

TRETERA, I. Nástin dějin evropského myšlení.  (Od Thaleta k Rousseauovi). Praha: COWI, 1996.

TRETERA, I. Dějiny filozofie I. II. skripta FF UK, Praha: SPN, 1981, 1986.

TVRDÝ, J. Vývoj filosofického myšlení evropského. Brno: Osvět. Knihk. Jana Kajše, 1923.

TVRDÝ, J. Úvod do filosofie. Praha: nakl. B. Kočí, 1926.

TVRDÝ, J. Systematický úvod do filosofie. Bratislava: akc. tiskárna Universum, 1937.

Antológia z diel filozofov. Humanismus a renesance. Bratislava: vyd. Politickej literatury, 1966.

Antológia z diel filozofov. Novoveká racionalistická filozofia. Bratislava: Epocha, 1970.

Antológia z diel filozofov. Novoveka empirická a osvietenská filozofia. Bratislava: vyd. Poli-tickej literatúry, 1967.

Antológia z diel filozofov. Pragmatizmus, realizmus, fenomenológia, existencionalismus. Bra-tislava: Epocha, 1969.

Antológia z diel filozofov. Pozitivismus, voluntarismus, novokantovstvo. Bratislava: nakl. Poli-tickej literatúry, 1967.

Antológia z diel filozofov. Logický empirizmus a filozofia prírodných vied. vyd. Politickej lite-ratúry, 1968.

Antológia z diel filozofov. Marxisticko-leninská filozofia. Bratislava: Pravda, 1977.

 

PRAMENY:

BACON, F. Nové organon. Praha: nákladem České akademie věd a umění, 1922.

BERGSON, H. Vývoj tvořivý. Praha: J. Leichter, 1919.

BERGSON, H. Dvojí pramen mravnosti a náboženství. Praha: J. Leichter, 1936.

BERGSON, H. Čas a svoboda. O bezprostředních datech vědomí. Praha: Samcovo knihku-pectví, 1947.

BERKELEY, G. Pojednání o základech lidského poznání. Praha: Svoboda, 1995.

CONDILLAC, E. B. de Esej o původu lidského poznání. Praha: Academia, 1974.

DESCARTES, R. Rozprava o metodě jak správně vésti svůj rozum. Praha: J. Leichter, 1933.

DESCARTES, R. Princípy filozofie. Bratislava: Pravda, 1986.

DESCARTES, R. Úvahy o první filosofii. Praha: Svoboda,1970.

DESCARTES, R. Meditationes de prima philosophia. Meditace o první filosofii. Praha: OI-KOYMENH, 2001.

DESCARTES, R. Regulae ad directionem ingenii. Pravidla pro vedení rozumu. Praha: OI-KOYMENH, 2000.

DILTHEY, W. Život a dejinné vedomie. Bratislava: Pravda, 1980.

FEUERBACH, L. Podstata křesťanství. Praha: SNPL, 1954.

FEUERBACH, L. Zásady filosofie budoucnosti a jiné filosofické práce. Praha: ČAV, 1959.

FICHTE, J. G. Pojem vzdělance. Praha: Svoboda, 1971.

FICHTE, J. G. Výber z díla. Bratislava: Pravda, 1981.

HEGEL, G. W. F. Estetika I. II. Praha: Odeon, 1966.

HEGEL, G. W. F. Dějiny filosofie I. Praha: ČAV, 1961.

HEGEL, G. W. F. Dějiny filosofie II. Praha: ČAV, 1965.

HEGEL, G. W. F. Dějiny filosofie III. Praha: Academia, 1974.

HEGEL, G. W. F. Fenomenologie ducha. Praha: ČAV, 1960.

HEIDEGGER, M. Kant a problém metafyziky. Praha: Filosofia, 2004.

HOLBACH, P. H. D. Společenský systém neboli Přirozené zásady morálky a politiky s kritic-kým pojednáním o vlivu na mravy. Praha: NČAV, 1960.

HOLBACH, P. H. D. Zdravý rozum neboli přirozené představy v protikladu k představám nadpřirozeným. Praha: SNPL, 1959.

HUME, D. Zkoumání lidského rozumu. Praha: Svoboda, 1972.

HUME, D. Zkoumání o zásadách mravnosti a Zkoumání o rozumu lidském. Praha: J. Leichter, 1899.

HUSSERL, E. Přednášky k fenomenologii vnitřního časového vědomí. skripta FF UK, Praha: SPN, 1970.

HUSSERL, E. Idea fenomenologie. Praha: OIKOYMENH, 2001.

HUSSERL, E. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie. Praha: Academia, 1972.

JAMES, W. Druhy náboženské zkušenosti. Praha: Melantrich, 1930.

JAMES, W. Pragmatism. Nové jméno pro staré způsoby myšlení. Populární přednášky o filo-sofii. Praha: J. Leichter, 1918.

KANT, I. Základy k metafysice mravů. Prah: J. Leichter, 1910.

KANT, I. Kritika soudnosti. Praha: Odeon, 1975.

KANT, I. Kritika praktického rozumu. Praha: J. Leichter, 1944.

KANT, I. Prolegomena ke každé příští metafyzice, jež se bude moci stát vědou. Praha: Svobo-da, 1972.

KANT, I. Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda, 1976.

KANT, I. Kritika čistého rozumu. Praha: OIKOYMENH, 2001.

KIERKEGAARD, S. Okamžik. Praha: J. Leichter, 1911.

KIERKEGAARD, S. Nemoc k smrti. Mnichov: Opus Bonum, 1981.

KIERKEGAARD, S. Bázeň a chvění. Nemoc k smrti. Praha: Svoboda, 1993.

KIERKEGAARD, S. Filosofické drobty aneb Drobátko filosofie. Olomouc: Votobia, 1997.

KIERKEGAARD, S. Současnost. (Edice Váhy) Praha: Mladá fronta, 1969.

LEIBNIZ, G. W. Nové úvahy o lidské soudnosti od auktora systému předzjednané harmonie. Praha: ČAVaU, 1932.

LEIBNIZ, G. W. Monadologie a jiné práce. Praha: Svoboda, 1982.

LOCKE, J. Dvě pojednání o vládě. Praha: nakl. ČSAV, 1965.

LOCKE, J. Esej o lidském rozumu. Praha: Svoboda, 1984.

MILL, J. S. O svobodě. I. II. Praha: J. Otto, ?.

MILL, J. S. O individualitě. Praha: J. Pospíšil, 1881.

NIETZSCHE, F. Filosofie v tragickém období Řeků. Olomouc: Votobia, 1994.

NIETZSCHE, F. Nečasové úvahy I. II. (Edice Váhy) Praha: Mladá fronta, 1992.

PASCAL, B. Myšlenky. Praha: Odeon, 1973.

ROUSSEAU, J. J. O původu nerovnosti mezi lidmi. Praha: Svoboda, 1949.

ROUSSEAu, J. J. Emil čili o vychování. Olomouc: nakl. R. Promberga, 1926.

ROUSSEAU, J. J. Vyznání. Praha: Odeon, 1978.

ROUSSEAU, J. J. Rozpravy. Praha: Svoboda, 1989.

SCHELER, M. Místo člověka v kosmu. Praha: Academia, 1968.

SCHELER, M. Řád lásky. (Edice Váhy) Praha: Vyšehrad, 1971.

SCHELLING, F. W. J. Drobné spisy a fragmenty. Praha: Vyšehrad, 2004.

SCHELLING, F. W. J. Filosofická zkoumání bytnosti lidské svobody a s tím souvisejících předmětů. Praha: FÚ AV ČR, 1992.

SCHELLING, F. W. J. Výbor z díla. Praha: Svoboda, 1977.

SCHELLING, F. W. J. Věky světa. Kniha první. Minulost. Praha: OIKOYMENH, 2002.

SCHOPENHAUER, A. Svět jako vůle a představa I. II. Pelhřimov: Nová tiskárna, 1998.

SPINOZA, B. Krátké pojednání o Bohu, člověku a jeho blahu. Praha: ČAVaU, 1932.

SPINOZA, B. Etika. Praha: Svoboda, 1977.

SPINOZA, B. Metafyzické myšlenky. Praha: Filosofia, 2000

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

přednáška, seminář, konzultace

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

 Na tento kurs v následujících ročnících navazuje volně předmět Teorie člověka. Požadavky ke zkoušce: Student si nalezne pramen – filosofický text a u zkoušky prokáže schopnost tento text interpretovat nebo rozprava nad písemnou prací na vybrané téma.

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

pro předmět je zpracována opora, která je uložena pod heslem na stránkách katedry (heslo lze získat od vyučujícího)

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

pro předmět je zpracována opora, která je uložena pod heslem na stránkách katedry (heslo lze získat od vyučujícího)

Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

maturita a absolvování semestru Základy evropské vzdělanosti I.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK