PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná didaktika - APD100017
Anglický název: General Methodology of Teaching
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Záměnnost : APD30098
Je prerekvizitou pro: APDV00001
Je záměnnost pro: APD30098
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KASIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2015)
Předmět je určen pro studenty bakalářského studia.

Cíl předmětu:

Cíle studijního předmětu
Studijní předmět je zaměřen na vytváření příležitostí k učení studentů, v kterých by
- porozuměli důležitosti obecné didaktiky, jejímu předmětu, strukturaci a výzkumným metodám
- porozuměli základním paradigmatům výuky (koncepcím, modelům)
- porozuměli základním tendencím ve výuce v současnosti
- porozumění základním didaktickým kategoriím v jejich vztazích
- formovali dovednosti popsat didaktické jevy a interpretovat je v širších souvislostech
- formovali základní dovednosti pro jednání ve výuce

Literatura
Poslední úprava: KASIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2015)

Základní  literatura k předmětu Obecná didaktika I a II

 

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol..Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011.

KYRIACOU, Ch.. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.

Národní program rozvoje vzděláván v ČRí.  Praha: UIV, 2001 (tzv.Bílá kniha).

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.

 

Literatura doporučená:

BELZ,H.-SIEGRIST,M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha:Portál, 2001.

BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.

CANGELOSI, J.S.: Strategie řízení třídy.  Praha. Portál, 1998.

FENSTERMACHER,G.T., SOLTIS J.F.: Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008..

GRECMANOVÁ,H.,URBANOVSKÁ,E.,NOVOTNÝ,P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000.

GFEN. Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha : Karolinum, 1991.

JANÍKOVÁ, M. Základy školní pedagogiky.Brno: Paido 2009.

JOYCE,, B. - WEIL, M.. Models of Teaching. Boston : Allyn and Bacon, 1996.

KALHOUS, Z., OBST,O  et al.  Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

KALHOUS, Z., OBST,O . .: Didaktika sekundární školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003.

KASÍKOVÁ,H.: Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum 2001, 2009.

KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělha: karolinum, 2011.

KOTRBA, T., LACINA, L.: Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007.

MAŇÁK, J: Nárys didaktiky. Brno : MU, 2003..

MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha : SPN, 1989, 2. vyd. Komunikace ve škole. Praha, 1995.

MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita, 1996.

MAŇÁK, J: Nárys didaktiky. Brno : MU, 2003..

MUŽÍK, J: Andragogická didaktika. Praha: CODEX Bohemia, 1998.

PASCH, M.  a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.

Rámcové vzdělávací programy pro základní školu a gymnázium.  Praha : MŠMT, 2004, 2005.

ŠKODA, J., DOULÍK,P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011.

TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme  v projektech. Praha: Portál 2009.

TONUCCI : Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK, 1991.

VALENTA, J. a kol.: Pohledy - projektová metoda ve škole a za školou. Praha, ARTAMA,  1993.

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (10.06.2019)

Základní témata předmětu Obecná didaktika

1. Obecná didaktika jako vědní pedagogická disciplína, didaktiky speciální (školní a didaktika mimo školní prostor). Funkce obecné didaktiky.

2. Metodologická problematika obecné didaktiky. Teoretické úrovně didaktiky.

3. Pojetí výuky a jeho proměny. Výuka  jako institucionalizovaná  forma vzdělání

4. Základní paradigmata pro výuku - transmisivní a konstruktivistické. Modely a pojetí výuky.

5. Transmisivní paradigma pro výuku, transmisivní modely, realita tzv. transmisivní výuky

6. Konstruktivistická výuka, její  kořeny,  současné pojetí, přístupy

7. Základní tendence v současném pojetí výuky

         7a) činnostní zkušenostní učení

       7b) problémové učení

       7c) komplexnost  ve výuce (důraz na komplexnost v učební činnosti a celkovost učiva)

       7d) svoboda ve výuce

       7e) výuka z interakčního a komunikačního hlediska

8. Cíle ve výuce

9. Kurikulum, vzdělávací obsahy, učivo

10. Individualizace ve výuce: východiska, principy

11. Způsoby individualizace ve výuce

12. Sociální vztahy ve výuce: kompetitivní a kooperativní uspořádání

13. Kooperativní učení ve výuce

14. Výukové  formy

15. Výukové metody

16. Reproduktivní a produktivní výukové metody

17. Třídní management (řízení učební činnosti a chování)

18. Hodnocení ve výuce

19. Hodnocení výuky

20. Výzkumy v didaktice

 

Povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK