|
|
|
||
Poslední úprava: KASIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2015)
Cíl předmětu: Cíle studijního předmětu Studijní předmět je zaměřen na vytváření příležitostí k učení studentů, v kterých by - porozuměli důležitosti obecné didaktiky, jejímu předmětu, strukturaci a výzkumným metodám - porozuměli základním paradigmatům výuky (koncepcím, modelům) - porozuměli základním tendencím ve výuce v současnosti - porozumění základním didaktickým kategoriím v jejich vztazích - formovali dovednosti popsat didaktické jevy a interpretovat je v širších souvislostech - formovali základní dovednosti pro jednání ve výuce |
|
||
Poslední úprava: KASIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2015)
Základní literatura k předmětu Obecná didaktika I a II
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol..Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011. KYRIACOU, Ch.. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. Národní program rozvoje vzděláván v ČRí. Praha: UIV, 2001 (tzv.Bílá kniha). SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.
Literatura doporučená: BELZ,H.-SIEGRIST,M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha:Portál, 2001. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. CANGELOSI, J.S.: Strategie řízení třídy. Praha. Portál, 1998. FENSTERMACHER,G.T., SOLTIS J.F.: Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008.. GRECMANOVÁ,H.,URBANOVSKÁ,E.,NOVOTNÝ,P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. GFEN. Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha : Karolinum, 1991. JANÍKOVÁ, M. Základy školní pedagogiky.Brno: Paido 2009. JOYCE,, B. - WEIL, M.. Models of Teaching. Boston : Allyn and Bacon, 1996. KALHOUS, Z., OBST,O et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. KALHOUS, Z., OBST,O . .: Didaktika sekundární školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. KASÍKOVÁ,H.: Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum 2001, 2009. KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělha: karolinum, 2011. KOTRBA, T., LACINA, L.: Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. MAŇÁK, J: Nárys didaktiky. Brno : MU, 2003.. MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha : SPN, 1989, 2. vyd. Komunikace ve škole. Praha, 1995. MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita, 1996. MAŇÁK, J: Nárys didaktiky. Brno : MU, 2003.. MUŽÍK, J: Andragogická didaktika. Praha: CODEX Bohemia, 1998. PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. Rámcové vzdělávací programy pro základní školu a gymnázium. Praha : MŠMT, 2004, 2005. ŠKODA, J., DOULÍK,P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009. TONUCCI : Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK, 1991. VALENTA, J. a kol.: Pohledy - projektová metoda ve škole a za školou. Praha, ARTAMA, 1993.
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (10.06.2019)
Základní témata předmětu Obecná didaktika 1. Obecná didaktika jako vědní pedagogická disciplína, didaktiky speciální (školní a didaktika mimo školní prostor). Funkce obecné didaktiky. 2. Metodologická problematika obecné didaktiky. Teoretické úrovně didaktiky. 3. Pojetí výuky a jeho proměny. Výuka jako institucionalizovaná forma vzdělání 4. Základní paradigmata pro výuku - transmisivní a konstruktivistické. Modely a pojetí výuky. 5. Transmisivní paradigma pro výuku, transmisivní modely, realita tzv. transmisivní výuky 6. Konstruktivistická výuka, její kořeny, současné pojetí, přístupy 7. Základní tendence v současném pojetí výuky 7a) činnostní zkušenostní učení 7b) problémové učení 7c) komplexnost ve výuce (důraz na komplexnost v učební činnosti a celkovost učiva) 7d) svoboda ve výuce 7e) výuka z interakčního a komunikačního hlediska 8. Cíle ve výuce 9. Kurikulum, vzdělávací obsahy, učivo 10. Individualizace ve výuce: východiska, principy 11. Způsoby individualizace ve výuce 12. Sociální vztahy ve výuce: kompetitivní a kooperativní uspořádání 13. Kooperativní učení ve výuce 14. Výukové formy 15. Výukové metody 16. Reproduktivní a produktivní výukové metody 17. Třídní management (řízení učební činnosti a chování) 18. Hodnocení ve výuce 19. Hodnocení výuky 20. Výzkumy v didaktice
Povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia. |