PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Biologie člověka - APD100003
Anglický název: Human Biology
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Martina Lukášová
RNDr. Roman Šolc, Ph.D.
Záměnnost : APD30091
Je záměnnost pro: APD30091
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (15.03.2011)
Předmět je určen pro studenty bakalářského studia.

Cíl předmětu:
Seřazení jednotlivých vývojových etap v rámci ontogeneze, důraz kladen na pochopení provázanosti a spojitosti
jednotlivých orgánových soustav u člověka a jejich funkční zapojení, schopnost navázat na utvořené znalosti základů
fyziologie NS v dalších oborech.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (15.03.2011)
Literatura základní:
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. Praha : SPN, 1993.

TROJAN, S. Tělověda. Praha : GRADA, 1997.

BRICHCÍN, M. Lidská mysl, mozek a vnější prostředí. Čs.Psychologie, XL, 1996, s. 273-291.

HONZÁK, R. Strach, tréma, úzkost a jak je zvládnout. Praha : Maxdort, 1995.

VOJTÍK,V. a spol. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha : SPN, 1990

Literatura doporučená:
DUNOVSKÝ, J. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : GRADA, 1995. ISBN 80-7169-192-5

MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-272-0

O´CALLAGHAN, CH.; STEPHENSON,T. Pediatrie do kapsy. Praha : GRADA, 2007. ISBN 80-247-0933-3

PILAŘOVÁ, M. - HRADÍLKOVÁ,T.(ed.). Raný vývoj dítěte a možnosti rané intervence. Praha : Futurum, 1998. SČ 001406406

PÖTHE, P. Dítě v ohrožení. Praha : G plus G, 1999. ISBN 80-86103-21-8

Kritické životní situace u dětí a mladistvých s tělesným a zdravotním postižením. Sborník. Brno : Paido, 1996.

VAVRDA,V. Soudobá psychoanalýza, neurovědy a vývojová psychologie. Implikace pro výchovu. Pedagogika, XLIX.,1999, s. 347-352. ISSN 0031-3815

WINNICOTT, D.W. Lidská přirozenost. Praha : Psychoanalytické nakladatelství, 1998. ISBN 80-86123-05-7

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (15.03.2011)

Osnova předmětu:

Biologické aspekty podmiňující psychický vývoj dítěte.

Vzájemná provázanost biologických, psychologických a sociálních faktorů ve zdraví a nemoci.

Základy somatologie pro pedagogy.

Růst a vývoj lidského jedince od narození do dospělosti.

Školní hygiena.

Prevence nadměrných fyzických a psychických zátěží ve výchovně vzdělávací práci.

Zásady zdravotního životního stylu.

První pomoc.

Podmínky integrace zdravotně postižených dětí a mládeže v běžné škole.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK