PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Celebrita ve světě nových médií (PVP1) - ANM50613
Anglický název: Celebrity in the New Media World
Zajišťuje: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: http://novamedia.ff.cuni.cz/
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jakub Sedláček, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Sedláček, Ph.D. (29.04.2022)
Celebrity hrály důležitou roli ve formování identity jednotlivce již přinejmenším v průběhu celého 20. století. S příchodem sociálních médií se ale vůbec poprvé jejich polem působnosti stal stejný virtuální prostor, který obývají běžní lidé - jejich fanoušci. Sociální sítě jako Facebook, Instagram nebo YouTube tak umožnily zrod zcela nových (mikro)celebrit, které fanoušky získávají a zároveň k nim promlouvají pomocí stejných nástrojů, jaké běžní uživatelé používají ke každodenní komunikaci. Předmět představuje historii celebrity v návaznosti na historii médií, sociologicky rozebírá roli celebrity ve společnosti a nakonec se věnuje právě jejímu přerodu v celebritu novomediální a souvisejícímu kolapsu kontextů.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jakub Sedláček, Ph.D. (08.10.2022)

Předmět je otevřený magisterským i bakalářským studentům bez ohledu na fakultu a obor. Zajímá-li vás celebrita, zapište se a přijďte!

Podmínkou atestace je prezentace na jedno z nabízených témat, zpracovaná na základě k tématu doporučené literatury. Přesná podoba bude stanovena s ohledem na počet přihlášených studentů - v předchozích letech typicky šlo o týmovou prezentaci dvou lidí v celkové délce cca 30 minut. Máte-li zájem o téma vlastní, navrhněte!

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jakub Sedláček, Ph.D. (24.09.2020)

Boyd, D. M. (2008). Taken out of context: American teen sociality in networked publics. University of California, Berkeley.

Horton, D., Wohl, R. (1956). Mass communication and para-social interaction: Observations on intimacy at a distance. Psychiatry, 19(3), 215–229.

Marshall, P. D. (1997). Celebrity and power: Fame in contemporary culture. Minnesota: University of Minnesota Press.

Mills, C. W. (1956). The Power Elite. New York, NY: Oxford University Press.

Rojek, C. (2001). Celebrity. London: Reaktion Books.

Senft, T. M. (2013). Microcelebrity and the branded self. In: Hartley, J., Burgess, J., & Bruns, A. (Eds.) A companion to new media dynamics, 346-354. Chichester: John Wiley & Sons.

Turner, G. (2013). Understanding celebrity. Sage.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jakub Sedláček, Ph.D. (29.04.2022)

 Rámcová témata:

  • Raná historie celebrity - od bájných hrdinů po první masmédia.
  • Celebrita filmu a televize.
  • Hudební celebrita.
  • Cesta k demokratizaci celebrity.
  • Celebrita ve světě nových médií: YouTube, Instagram a TikTok.
  • Celebrita sociologicky: celebritní kapitál, charisma, panoptikon. Role celebrity ve společnosti.




 
Univerzita Karlova | Informační systém UK