PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Studia nových médií II - ANM50582
Anglický název: New Media Studies II
Zajišťuje: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: http://novamedia.ff.cuni.cz/
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
Garant: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jakub Sedláček, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Václav Paštěka (15.09.2022)
Předmět prohlubuje znalosti získané v předmětu Studia nových médií I a zaměřuje se na specifické diskurzy a
přístupy k novým médiím (cyberstudies, hypertextové teorie, teorie her, teorie software, digitální antropologie,
posthumanismus apod.). Poskytuje studentům prostor kriticky zkoumat vztah teorie nových médií k dalším
disciplínám, jako sociologie, antropologie, vizuální studia, informační a věda, kybernetika, UX/HCI, game studies
atd.
V rámci otázek týkajících se sociálních, kulturních, filozofických, politických a komerčních aspektů nových médií
budou studenti definovat a kriticky zkoumat podmínky, vývoj, koncepty a struktury, které definují konkrétní média a
technologie: Internet, mobilní technologie, wearables, imerzivní technologie apod. Cílem předmětu je podpořit
kritické myšlení a experimentování na poli teorie a praxe nových médií, a naučit studenty identifikovat a kriticky
hodnotit možnosti, limity a vlivy nových médií na další společenské systémy jako je vzdělávání, urbanismus nebo
občanská participace.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Václav Paštěka (15.09.2022)
  • AUGÉ, Marcel (1995). Non-places: introduction to an anthropology of supermodernity. London: Verso.
  • CASTELLS, Manuel (2007). Mobile communication and society: a global perspective: a project of the Annenberg Research Network on international communication. Cambridge, MA: MIT Press.
  • GOFFMAN, Erving. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. Harmondsworth: Penguin
  • FOUCAULT, Michel (1977). Panopticism. In Discipline and Punish: The Birth of the Prison, trans. Alan Sheridan. New York: Vintage Books. pp. 195-228.
  • HAYLES, N. Katherine (1999). How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature and Informatics. Chicago: The University of Chicago Press. ISBN 9780226321462
  • HOOKWAY, Branden (2014). Interface. MIT Press. ISBN: 9780262525503
  • ITO, Mizuko, BAUMER, Sonja, BITTANTI, Matteo, et al. (2009). Hanging Out, Messing Around, Geeking Out: Living and Learning with New Media. Cambridge, MA: MIT Press.
  • RYAN, Susan Elizabeth (2014). Garments of Paradise. MIT Press. ISBN: 9780262027441
  • SALEN, Katie, ZIMMERMANN, Eric (2006). The Game Design Reader: A Rules of Play Anthology, MIT Press.
  • ZIELENSKY, Siegfried (2008). Deep Time of the Media. MIT Press. ISBN: 9780262740326

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK