PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Marketing v kultuře - AISV127
Anglický název: Marketing in Culture
Zajišťuje: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://artmarketing.proweb.cz
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Ing. Radka Johnova, Ph.D.
Vyučující: Ing. Radka Johnova, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Radka Johnova, Ph.D. (30.01.2015)
Předmět přináší rámcový pohled na marketing s důrazem na využití v neziskových kulturních organizacích, informačních centrech a knihovnách, organizacích spravujících kulturní dědictví, ve firmách a agenturách v sektoru kultury a umění a následně se zabývá specifiky marketingu v této sféře.

Cíl předmětu -
Poslední úprava: Ing. Radka Johnova, Ph.D. (18.09.2020)

Cílem je seznámit studenty, kteří pracují nebo plánují pracovat v sektoru kultury, neziskových organizací, agentur a firem s principy a specifiky marketingu v tomto odvětví, jeho smyslem, významem a obsahem, předložit možnosti marketingové orientace v oblasti kultury a umění a poskytnout oporu pro využití marketingových nástrojů v dané oblasti. 

Deskriptory -
Poslední úprava: Ing. Radka Johnova, Ph.D. (30.01.2015)

marketing, art marketing, kultura, umění, marketingový plán, návštěvníci, publikum

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Ing. Radka Johnova, Ph.D. (18.09.2020)

Předmět je zakončen zápočtem

Podmínky k získání zápočtu

Týmové nebo individuální řešení seminární práce, zpracování marketingového plánu pro zvolenou organizaci nebo firmu v sektoru kultury v rozsahu cca 5 stran, resp. 8000 - 10 000 znaků s mezerami (základní, povinná součást)

a dále jedna ze dvou možností:

Aktivní účast včetně prezentace a obhájení závěrů ze seminární práce před kolegy (vhodné především pro denní studium). V případě, že bude z epidemiologických důvodů nařízena distanční výuka, tento bod nebue aplikován.

nebo

Zpracování individuální odborné eseje na téma Specifika marketingu ve zvolené oblasti kultury nebo umění (vhodné především pro kombinované studium). Rozsah do 3 stran textu

Seminární práci, případně esej je nutné odevzdat (zaslat e-mailem na rsj@seznam.cz) nejpozději 2 dny tj. 48 hodin před požadovaným získáním zápočtu, resp. před prezentací. Poslední prezentace budou na přenáškách/seminářích, zápočty tamtéž.

Sylabus -
Poslední úprava: Ing. Radka Johnova, Ph.D. (30.01.2015)

1.         Podstata a role marketingu, základní pojmy a specifika marketingu v kultuře

2.         Marketingové prostředí, národní a globální trhy kultury a umění, podstata art marketingu

3.         Základní koncepce a přístupy k marketingu, jejich využití v art marketingu

4.         Marketingové analýzy, plánování a strategie na trzích umění a kulturního dědictví, marketingový plán

5.         Zákazníci, klienti a jejich specifika na trzích kultury a umění, rozhodování spotřebitele (návštěvníka), segmentace zákazníků

6.         Význam a obsah marketingových informací, marketingový výzkum na trzích kultury a umění

7.         Marketingové nástroje: Kultura a umění jako produkt, životní cyklus produktu a zavádění nových produktů, jejich specifika v oboru služeb na trzích kulturních statků

8.         Komerční art marketing a produktový mix

9.         Cena, její role, specifika a strategie v neziskovém sektoru kultury, komerční ocenění speciálních nabídek, cena na trzích umění

10.      Distribuce kultury, umění a kulturního dědictví, místo, dostupnost a působnost, elektronické zpřístupnění kultury, specifika služeb informačních center, uměleckých a kulturních agentur

11.      Marketingová komunikace a možnosti komunikačního mixu v sektoru kultury, PR a odborná kritika, role nových médií

12.      Marketingová komunikace firem a corporate image prostřednictvím kultury a umění, komerční výstavnictví, sponzoring, umělecká práce na zakázku

Studijní opory -
Poslední úprava: Ing. Radka Johnova, Ph.D. (18.09.2020)

 

Doporučená literatura

JOHNOVÁ, Radka. Marketing kulturního dědictví a umění. Art marketing v praxi*. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 288 s. ISBN 978-80-247-2724-0

JOHNOVÁ, Radka. Marketing umění a kulturního dědictví. Praha: VŠE v Praze, Nakladatelství Oeconomica, 2007. CD a brožura* pro magisterské navazující studium. ISBN 978-80-245-1291-4.

JOHNOVÁ, Radka; ČERNÁ, Jitka a kol. ARTS MARKETING - Marketing umění a kulturního dědictví. Praha: VŠE v Praze, Nakladatelství Oeconomica, 2007. 244 s. ISBN 978-80-245-1276-1.

KOTLER, Philip; KELLER, Kevin Lane. Marketing Management 12. vydání. Grada Publishing, a.s, 2007. ISBN 978-80-247-1359-5.

KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. Grada Publishing, a.s., 2005. ISBN 80-247-1104-4.

BORCHARDT, Peter. Marketing pro veřejné knihovny. Národní knihovna, 1994.

ČADILOVÁ, Kateřina. Public relations v knihovnách. Praha: SKIP (Národní knihovna v Praze), 1993. 30 s.

ČADILOVÁ, Kateřina. Sponzorství v knihovnách. Praha: Národní knihovna v Praze, 1995. 58 s.

RUNYARD Sue; FRENCH Ylva. Marketing & Public Relations Handbook for Museums, Galleries & Heritage Attractions. AltaMira Press, Rowman & Littlefield Publishers, Inc., 1999. ISBN 0-7425-0407-7.

STEHLÍK, Eduard a kolektiv. Základy marketingu. Praha: VŠE, 2001. ISBN 80-7079-527-1.

JOHNOVÁ, Radka. Marketing v knihovnách. Čtenář, 2000, roč. 52, č. 3 a 4 a Čtenář, 2007, roč. 59, č. 1 - 12

---

* V případě distančního studia dám takto označené materiály studentům k dispozici v elektronické podobě

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: Ing. Radka Johnova, Ph.D. (30.01.2015)

Žádné. Jedná se o základy marketingu a jeho aplikaci v uvedeném oboru

Požadavky k zápisu -
Poslední úprava: Ing. Radka Johnova, Ph.D. (30.01.2015)

Žádné

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK