Ars cantandi - ars componendi - AHV110297
|
|
Rozvrh Nástěnka
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
CookNicholas_2013_1PlatosCurse_BeyondTheScoreMusicAs.pdf | prof. PhDr. David Eben, Ph.D. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. David Eben, Ph.D. (11.09.2019)
Jsme schopni se dnes vcítit do hudebního světa středověkého mnicha? Jakými postupy se řídil při vytváření nových melodií? Tyto a podobné otázky by si chtěl položit tento interaktivní seminář. Jak naznačuje název, úvahy se budou pohybovat ve dvou rovinách. Na jedné straně se prostřednictvím nahrávek seznámíme se současnými interpretačními směry gregoriánského chorálu a zamyslíme se i obecně nad otázkou „autenticity“ v provozovací praxi, jak je diskutována v relevantní literatuře. Současně si na základě analýzy přiblížíme základní principy, kterými se řídili anonymní tvůrci chorálního repertoáru. Otázku, zda je možné se vcítit do hudebního myšlení středověkého skladatele, se pak pokusíme zodpovědět prostřednictvím tvořivé aplikace teorie a také vlastním komponováním jednoduchých forem gregoriánského chorálu. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. David Eben, Ph.D. (11.09.2019)
Literatura: Nicolas Cook: Beyond the Score. Music as Performance, Oxford – New York 2013. David Eben: Současné směry interpretace gregoriánského chorálu, in: Hudební věda 54/1 (2017), s. 89-94. Ertelt, Thomas – Zaminer, Frieder, ed.: Die Lehre vom einstimmigen liturgischen Gesang, Geschichte der Musiktheorie 4, Darmstadt 2000. David Hiley: Western Plainchant: a Handbook, Oxford 1993. Joseph Kerman a kol.: The Early Music Debate: Ancients, Moderns, Posmoderns in: The Journal of Musicology, Vol. 10, No. 1 (Winter, 1992), pp. 113-130. Richard Taruskin: The Authenticity Movement Can Become a Positivistic Purgatory, Literalistic and Dehumanizing, in: Early Music, Vol. 12, No. 1 (Feb., 1984), pp. 3-12. |