PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ars cantandi - ars componendi - AHV110297
Anglický název: Ars Cantandi - Ars Componendi
Zajišťuje: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. David Eben, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout CookNicholas_2013_1PlatosCurse_BeyondTheScoreMusicAs.pdf prof. PhDr. David Eben, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: prof. PhDr. David Eben, Ph.D. (11.09.2019)
Ars cantandi – ars componendi

Jsme schopni se dnes vcítit do hudebního světa středověkého mnicha? Jakými postupy se řídil při vytváření nových melodií?

Tyto a podobné otázky by si chtěl položit tento interaktivní seminář. Jak naznačuje název, úvahy se budou pohybovat ve dvou rovinách. Na jedné straně se prostřednictvím nahrávek seznámíme se současnými interpretačními směry gregoriánského chorálu a zamyslíme se i obecně nad otázkou „autenticity“ v provozovací praxi, jak je diskutována v relevantní literatuře. Současně si na základě analýzy přiblížíme základní principy, kterými se řídili anonymní tvůrci chorálního repertoáru. Otázku, zda je možné se vcítit do hudebního myšlení středověkého skladatele, se pak pokusíme zodpovědět prostřednictvím tvořivé aplikace teorie a také vlastním komponováním jednoduchých forem gregoriánského chorálu.
Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. David Eben, Ph.D. (11.09.2019)

Literatura:

Nicolas Cook: Beyond the Score. Music as Performance, Oxford – New York 2013.

David Eben: Současné směry interpretace gregoriánského chorálu, in: Hudební věda 54/1 (2017), s. 89-94.

Ertelt, Thomas – Zaminer, Frieder, ed.: Die Lehre vom einstimmigen liturgischen Gesang, Geschichte der Musiktheorie 4, Darmstadt 2000.

David Hiley: Western Plainchant: a Handbook, Oxford 1993.

Joseph Kerman a kol.: The Early Music Debate: Ancients, Moderns, Posmoderns in: The Journal of Musicology, Vol. 10, No. 1 (Winter, 1992), pp. 113-130.

Richard Taruskin: The Authenticity Movement Can Become a Positivistic Purgatory, Literalistic and Dehumanizing, in:  Early Music, Vol. 12, No. 1 (Feb., 1984), pp. 3-12.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK