PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
SP Spotřební imaginace komunistické diktatury – reklama v poválečném Československu - AHSV01009
Anglický název: Consumer Imagination of the Communist Dictatorship. Czechoslovak Advertisement in the Post-war Era
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Kv [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AHSV01008
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Ondřej Táborský, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Táborský, Ph.D. (21.09.2019)
Sylabus Reklama FF UK zima 2019

Spotřební imaginace komunistické diktatury – reklama v poválečném Československu
přednáška ZS 2019/2020

Kurz představí reklamu jako pramen sociálněvědního výzkumu. Vycházet bude z aktuálně probíhajícího výzkumu badatelského týmu grantového projektu řešeného v rámci Národního muzea. Náplní bude kromě přednášek také společné čtení a interpretace teoretických textů a analýza obrazových i písemných pramenů. Cílem výuky je nejenom poskytnout diferencovanější pohled na dobu komunistické diktatury, ale rovněž účastníky seznámit s možnostmi analýzy spotřebních kultur. Přednášející tvoří interdisciplinární tým z předních kulturních a vědeckých institucí.

Přednášející: Mgr. Ondřej Táborský, Ph.D. (Národní muzeum, garant kurzu), doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D.(NFA), PhDr. Ondřej Dufek, Ph.D. (ÚJČ AV ČR), Ph.D., PhDr. Marta Sylvestrová (Moravská galerie)

Kontakt: ondrej_taborsky@nm.cz

Témata hodin:
Definice a reklama jako téma historického výzkumu; Dějiny reklamy do roku 1945; Spotřební svět socialismu; Diskurz a výzkum reklamy za socialismu; Filmová a televizní reklamní tvorba; Grafická reklama; Jazyk komunistické reklamy; Ostatní média reklamního přenosu; Analýza obsahů; Post-komunistický vizuální epilog

Podmínky atestace:
Aktivní účast na hodinách, pravidelná docházka a esej na vybrané téma v rozsahu 5 nms

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Táborský, Ph.D. (21.09.2019)

Pro jednotlivé hodiny bude připravena povinná četba.

 

Doporučená literatura:

 

GASTEIGER, Nepomuk. Konzument: obrazy spotřebitele v reklamě, kritice konzumu a ochraně spotřebitele 1945-1989, Praha 2015, 233 s.

KOLÁŘ, Pavel a PULLMANN, Michal. Co byla normalizace?: studie o pozdním socialismu. Praha 2016. 222 stran.

MERKEL, Ina. Utopie und Bedürfnis: die Geschichte der Konsumkltur in der DDR. Köln 1999. 429 s. Alltag & Kultur; Bd. 6.

KRIEGESKORTE, Michael: Werbung in Deutschland 1945 – 1965. Die Nachkriegszeit im Spiegel ihrer Anzeigen, 1992, 192 s.

TÁBORSKÝ, Ondřej: Spotřeba, životní styl a reklama v době státněsocialistické diktatury jako identitotvorný prvek, In: Historie – Otázky – Problémy 8, 2016, No. 1, pp. 146–158.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK