PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVP HistoryLab: práce s prameny v dějepisném vzdělávání - AHSN00188
Anglický název: PVP HistoryLab: Using Sources in the historical education
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AHSV01029
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (02.02.2021)
Předmět zkoumá možnosti technologií při výuce dějin na gymnáziích, středních a základních školách. Jak může fungovat badatelská výuka v digitálním prostředí? Účastníci kurzu se seznámí s aplikací HistoryLab, kterou od roku 2016 vyvíjí širší konsorcium institucí, které se věnují historickému výzkumu a vzdělávání (více informací na https://historylab.cz/). Část výuky se bude odehrávat distančně v prostředí aplikace.
Kurz propojuje několik kontextů: historiografii, didaktiku dějepisu, využití technologií ve vzdělávání, školní praxi a projektové řízení. Nabízí účastníkům příležitost reflektovat konkrétní historická témata z těchto různorodých perspektiv. V průběhu semestru si účastníci kurzu ověří zkušenosti s HistoryLabem při náslechové praxi na SŠ. Na závěr si zkusí navrhnout vlastní cvičení. Předmět rozvíjí dovednosti vhodné nejen pro budoucí učitele dějepisu, ale může být prospěšný též muzejním pracovníkům a historikům se zájmem o popularizaci a didaktické využití historiografie.
Zápočet bude udělen za aktivní účast na výuce (práce v HistoryLabu, četba textů, diskuze v rámci setkání), zkouška za návrh cvičení.
Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (02.02.2021)

Základní literatura:
NAJBERT, Jaroslav a kol.: Promýšlet dějepis v 21. století. Digitální aplikace pro práci s prameny HistoryLab.cz, Praha 2016. Dostupné online: https://historylab.cz/metodika/
RIPKA, Vojtěch a kol.: Digitální technologie ve výuce dějepisu a dalších společenskovědních předmětů. In: Marginalia Historica, 2017/12/31, s. 15-41.
SMYČKA, Václav: Dějiny zachycené v síti. Odsun/vyhnání v hypertextu Wikipedia.In: Dějiny – teorie – kritika, 1/2014, s. 93–107.
Rozšířená literatura:

FURRER, Markus (ed.): Handbuch Zeitgeschichte im Geschichtsunterricht, Wochenschau Verlag 2013.
HAVLŮJOVÁ, Hana, NAJBERT, Jaroslav: Paměť a projektové vyučování v dějepise, ÚSTR, Praha 2014.
KRATOCHVÍL, Viliam: Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov. K transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu, FFUK, Bratislava 2004.
LABISCHOVÁ, Denisa, GRACOVÁ Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, Ostrava 2008.
LEVSTIK, Linda S., BARTON, Keith C.: Doing history: Investigating with children in elementary and middle schools. Routledge, London 2011.
SEIXAS, Peter, et al.: The big six: Historical thinking concepts. Nelson Education, Toronto 2013.
STRADLING, Robert: Jak učit evropské dějiny 20. století, MŠMT, Praha 2003.
STRADLING, Robert: Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele, MŠMT, Praha 2004.

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (02.02.2021)

Sylabus:
1) Jak moderní technologie změnily školní dějepis? Problémy a výzvy současného historického vzdělávání.
2) Co je to HistoryLab? Seznámení s digitální dílnou pro práci s prameny.
3) Jak zkoumat prameny v digitálním prostředí? Práce s konkrétním cvičením z HistoryLabu v roli žáka.
4) Co, jak a proč učit o minulosti? Průhled do současné didaktické teorie ve vztahu k roli technologií ve škole.
5) Jak hodnotit historické myšlení žáků v digitálním prostředí? Práce s anonymizovanými výsledky práce studentů ZŠ, SŠ a gymnázií s pohledu učitele.
6) HistoryLab v praxi. Náslechová praxe na vybraném pražském gymnáziu (varianta online).
7) Jak vzniká cvičení v HistoryLabu? Podrobný příběh vybraného cvičení: od prvního návrhu, přes prototyp, jeho testování a následnou úpravu dle zpětné vazby z praxe.
8) Jak se využívají technologie v zahraničí? Srovnání HistoryLabu a Historiany (https://historiana.eu/).
9) Navrhneme si vlastní cvičení? Pokus o vytvoření vhodného setu pramenů a metodického postupu pro cvičení v HistoryLabu.
10) Prezentace návrhů vlastních cvičení a evaluace kurzu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK