Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (02.02.2021)
Předmět zkoumá možnosti technologií při výuce dějin na gymnáziích, středních a základních školách. Jak může fungovat badatelská výuka v digitálním prostředí? Účastníci kurzu se seznámí s aplikací HistoryLab, kterou od roku 2016 vyvíjí širší konsorcium institucí, které se věnují historickému výzkumu a vzdělávání (více informací na https://historylab.cz/). Část výuky se bude odehrávat distančně v prostředí aplikace.
Kurz propojuje několik kontextů: historiografii, didaktiku dějepisu, využití technologií ve vzdělávání, školní praxi a projektové řízení. Nabízí účastníkům příležitost reflektovat konkrétní historická témata z těchto různorodých perspektiv. V průběhu semestru si účastníci kurzu ověří zkušenosti s HistoryLabem při náslechové praxi na SŠ. Na závěr si zkusí navrhnout vlastní cvičení. Předmět rozvíjí dovednosti vhodné nejen pro budoucí učitele dějepisu, ale může být prospěšný též muzejním pracovníkům a historikům se zájmem o popularizaci a didaktické využití historiografie.
Zápočet bude udělen za aktivní účast na výuce (práce v HistoryLabu, četba textů, diskuze v rámci setkání), zkouška za návrh cvičení.
Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (02.02.2021)
Základní literatura: NAJBERT, Jaroslav a kol.: Promýšlet dějepis v 21. století. Digitální aplikace pro práci s prameny HistoryLab.cz, Praha 2016. Dostupné online: https://historylab.cz/metodika/ RIPKA, Vojtěch a kol.: Digitální technologie ve výuce dějepisu a dalších společenskovědních předmětů. In: Marginalia Historica, 2017/12/31, s. 15-41. SMYČKA, Václav: Dějiny zachycené v síti. Odsun/vyhnání v hypertextu Wikipedia.In: Dějiny – teorie – kritika, 1/2014, s. 93–107. Rozšířená literatura:
FURRER, Markus (ed.): Handbuch Zeitgeschichte im Geschichtsunterricht, Wochenschau Verlag 2013. HAVLŮJOVÁ, Hana, NAJBERT, Jaroslav: Paměť a projektové vyučování v dějepise, ÚSTR, Praha 2014. KRATOCHVÍL, Viliam: Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov. K transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu, FFUK, Bratislava 2004. LABISCHOVÁ, Denisa, GRACOVÁ Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, Ostrava 2008. LEVSTIK, Linda S., BARTON, Keith C.: Doing history: Investigating with children in elementary and middle schools. Routledge, London 2011. SEIXAS, Peter, et al.: The big six: Historical thinking concepts. Nelson Education, Toronto 2013. STRADLING, Robert: Jak učit evropské dějiny 20. století, MŠMT, Praha 2003. STRADLING, Robert: Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele, MŠMT, Praha 2004.
Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (02.02.2021)
Sylabus: 1) Jak moderní technologie změnily školní dějepis? Problémy a výzvy současného historického vzdělávání. 2) Co je to HistoryLab? Seznámení s digitální dílnou pro práci s prameny. 3) Jak zkoumat prameny v digitálním prostředí? Práce s konkrétním cvičením z HistoryLabu v roli žáka. 4) Co, jak a proč učit o minulosti? Průhled do současné didaktické teorie ve vztahu k roli technologií ve škole. 5) Jak hodnotit historické myšlení žáků v digitálním prostředí? Práce s anonymizovanými výsledky práce studentů ZŠ, SŠ a gymnázií s pohledu učitele. 6) HistoryLab v praxi. Náslechová praxe na vybraném pražském gymnáziu (varianta online). 7) Jak vzniká cvičení v HistoryLabu? Podrobný příběh vybraného cvičení: od prvního návrhu, přes prototyp, jeho testování a následnou úpravu dle zpětné vazby z praxe. 8) Jak se využívají technologie v zahraničí? Srovnání HistoryLabu a Historiany (https://historiana.eu/). 9) Navrhneme si vlastní cvičení? Pokus o vytvoření vhodného setu pramenů a metodického postupu pro cvičení v HistoryLabu. 10) Prezentace návrhů vlastních cvičení a evaluace kurzu.