PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVP 3 Historiografie a dějepis - AHS444V205
Anglický název: Historiography and Historical Education
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Kv [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AHSV01000
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (03.02.2020)
Jedním z důležitých rysů moderního historického myšlení, zhruba od konce 18. století, je jeho didaktický rozměr. Po zavedení povinné školní docházky, a vůbec po zformování občanské společnosti, se reprezentace dějin staly součástí veřejného provozu zasahujícího širokou veřejnost. Historická věda tak před sebe postavila nový druh úkolů spojených s oslovováním neodborníků, ovšem nikoli jen na poli tradiční osvěty, ale směrem k mase specifických konzumentů - dětí.

Předmět bude postaven na dvou pilířích. Prvním z nich je historický rozměr problému, který spíše formou přednášky představí důležité fáze a milníky dějin 19. a 20. století, které ovlivnily vztah historické vědy a školního dějepisu. Důraz bude kladen na teoretickou stránku reflexe role školního dějepisu v rámci historické vědy, budou ale také zohledněny praktické a sociální okolnosti (role učitelství v kariérách historiků a historiček, produkce učebnic jako součást historiografické praxe apod.). Druhým pilířem je systematický přístup aktualizující vztah historiografie-dějepis na konkrétních praktických problémech. Tato část bude vede více jako seminář, založený na práci s prameny, na diskuzi a na tvorbě vlastních materiálů.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (03.02.2020)

Zdeněk BENEŠ, Co je školní dějepis a co s ním? Dějiny ve škola a škola jako historická dílna, in: Dějiny ve škole - škola v dějinách, Praha 2010, s. 13-24

 

Zdeněk BENEŠ, Historický text a historická kultura, Praha 1995

 

Viliam KRATOCHVÍL, Metafora stromu ako model didaktiky dejepisu, Raabe 2019

 

Kolektiv autorů, Úvod do studia dějepisu I, Brno 2014

 

Jiří ŠTAIF, Historici, dějiny a společnost. Historiografie v českých zemích od Palackého a jeho předchůdců po Gollovu školu, 1790-1900I-II, Praha 1997

 

Další relevantní literatura bude doplněna v průběhu kurzu.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (03.02.2020)

Pro úspěšné splnění atestace (kolokvia či zápočtu) je zapotřebí aktivně splnit seminární úkoly v sekci “Dílna”. Následně je možné absolvovat ústní zkoušku postihující první teoretickou část kurzu (zkouška bude založena na předloženém vlastním seznamu literatury obsahující tři relevantní tituly).

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (03.02.2020)
  1. Úvodní setkání

  2. Historiografie, veřejnost, publikum

  3. Dějepis a státní ideologie

  4. Učitelství a vědecká kariéra

  5. Dějepis jako “malá” historická věda? Problém didaktizace vědění

  6. Učebnice - historiografický text?

  7. Dílna I - čtení didaktik

  8. Dílna II - analýza učebnic

  9. Dílna III - prezentace vědeckých badatelských polí

  10. Dílna IV - prezentace didaktických výstupů

  11. Závěrečné setkání

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK