|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (03.02.2020)
Předmět bude postaven na dvou pilířích. Prvním z nich je historický rozměr problému, který spíše formou přednášky představí důležité fáze a milníky dějin 19. a 20. století, které ovlivnily vztah historické vědy a školního dějepisu. Důraz bude kladen na teoretickou stránku reflexe role školního dějepisu v rámci historické vědy, budou ale také zohledněny praktické a sociální okolnosti (role učitelství v kariérách historiků a historiček, produkce učebnic jako součást historiografické praxe apod.). Druhým pilířem je systematický přístup aktualizující vztah historiografie-dějepis na konkrétních praktických problémech. Tato část bude vede více jako seminář, založený na práci s prameny, na diskuzi a na tvorbě vlastních materiálů. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (03.02.2020)
Zdeněk BENEŠ, Co je školní dějepis a co s ním? Dějiny ve škola a škola jako historická dílna, in: Dějiny ve škole - škola v dějinách, Praha 2010, s. 13-24
Zdeněk BENEŠ, Historický text a historická kultura, Praha 1995
Viliam KRATOCHVÍL, Metafora stromu ako model didaktiky dejepisu, Raabe 2019
Kolektiv autorů, Úvod do studia dějepisu I, Brno 2014
Jiří ŠTAIF, Historici, dějiny a společnost. Historiografie v českých zemích od Palackého a jeho předchůdců po Gollovu školu, 1790-1900I-II, Praha 1997
Další relevantní literatura bude doplněna v průběhu kurzu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (03.02.2020)
Pro úspěšné splnění atestace (kolokvia či zápočtu) je zapotřebí aktivně splnit seminární úkoly v sekci “Dílna”. Následně je možné absolvovat ústní zkoušku postihující první teoretickou část kurzu (zkouška bude založena na předloženém vlastním seznamu literatury obsahující tři relevantní tituly). |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (03.02.2020)
|