PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
VS Historická kultura - AHS240058
Anglický název: Historical culture
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
Body: 6
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AHS333131
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (15.02.2017)
Historická kultura (v LS 2017 perspektivou genderu)

Kurz se zaměřuje na současnou populární historickou kulturu. S důrazem na co nejširší škálu médií sleduje, jak a k čemu česká společnost využívá historii. V LS 2017 se zájem soustředí na roli genderu v kontextu historické kultury a vzpomínání. Seminář prověří, jakou roli hrají genderové aspekty v praktikách, jež souvisejí s užíváním a komunikací historických témat.
Seminář má interdisciplinární charakter a propojuje perspektivy různých oborů, které se mohou zabývat přítomností historie ve veřejném prostoru (historiografie, filmová a literární teorie, paměťová studia, sociální psychologie, teorie médií aj.). V návaznosti na koncepty "public history" a "citizen science" seminář programově překračuje hranice akademické vědy směrem k popularizaci a vzdělávání ve veřejném prostoru, promýšlí možnosti aplikace vědeckých poznatků i metod a jejich zapojení do sociální praxe. Studenti dostanou příležitost si prakticky vyzkoušet, jak by se historie mohla prezentovat ve veřejném prostoru. Součástí semináře jsou návrhy popularizačních a vzdělávacích projektů.
Seminář se snaží rozvíjet dovednosti, jež jsou použitelné v praxi. Snaží se historika vybavit tak, aby mohl vést poučný dialog s dalšími profesemi, které se podílejí na formování historické kultury (aktivisté, filmaři, muzejníci, učitelé dějepisu ad.).
Pro atestaci je nutná účast, aktivní zapojení do diskuzí na semináři, četba textů a samostatná příprava studijních materiálů k tématu semináře. Dle konkrétních podmínek zápisu se studentky a studenti věnují přípravě bakalářských či diplomových prací, případně pracují na specializační práci.
Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (15.02.2017)

Literatura k genderovým aspektům historické kultury:

Butler, Judith. Gender trouble: Feminism and the subversion of identity, Routledge, New York 2011.

Butlerová, Judith: Závažná těla: O materialitě a diskursivních mezích „pohlaví “, Karolinum, Praha 2016.

Hanáková, Petra (ed.): Volání rodu, Akropolis a FFUK, Praha 2013.

Oates-Indruchová, Libora (ed.): Dívčí válka s ideologií: klasické texty angloamerického feministického myšlení, Sociologické nakldateství, Praha 1998.

Ratajová, Jana: Dějiny ženy a koncept genderu v české historiografii, In: Kuděj 7 (2005): 1-2.

Ratajová, Jana: Gender history jako alternativní koncept dějin, In: Lenderová, Milena a kol. (ed.): Dějiny žen, Univerzita Pardubice, Pardubice 2006.

Scott, Joan Wallach: Gender and the Politics of History, Columbia University Press, New York 1999.

Thomas, Alfred, The Bohemian body: gender and sexuality in modern Czech culture, University of Wisconsin Press, 2007.

 

Základní literatura k problematice historické kultury:

BARTLOVÁ, Milena (ed.). Pop history. Lidové noviny, 2003.

BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. Karolinum, 1995.

CUSTEN, George Frederick. Bio/pics: How Hollywood constructed public history. Rutgers University Press, 1992.

ČINÁTL, Kamil. Naše české minulosti aneb jak vzpomínáme. Lidové noviny, 2014.

EVANS, Jessica; BOSWELL, David. Representing the nation: a reader: histories, heritage and museums. Psychology Press, 1999.

FRISCH, Michael. A shared authority: Essays on the craft and meaning of oral and public history. Suny Press, 1990.

HASKELL, Francis. History and its Images: Art and the Interpretation of the Past. Yale University Press, 1993.

HAYDEN, Dolores. The power of place: Urban landscapes as public history. MIT press, 1997.

HOJDA, Zdeněk; POKORNÝ, Jiří. Pomníky a zapomníky. Paseka, 1996.

JORDANOVA, Ludmilla J. History in practice. London: Arnold, 2000.

KEAN, Hilda; MARTIN, Paul (ed.). The public history reader. 2013.

MAUR, Eduard. Paměť hor. Praha: Havran, 2006.

ROSENZWEIG, Roy; THELEN, David Paul. The presence of the past: Popular uses of history in American life. Columbia University Press, 1998.

SAMUEL, Raphael. Theatres of memory: Past and present in contemporary culture. Verso Books, 2012.

SCHAMA, Simon. Krajina a paměť. Argo, 2007.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.

VERGO, Peter (ed.). New Museology. Reaktion Books, 1997.

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (15.02.2017)

Sylabus kurzu LS 2017

  1. Gender, paměť a historická kultura: vymezení pojmů.

  2. Gender jako užitečná kategorie historické analýzy – četba Joan W. Scottové.

  3. Ženy a gender v současné historické popkultuře? Inventura současné produkce.

  4. Genderové aspekty národních dějin: případová sondy do proměn obrazu Boženy Němcové.

  5. Dějiny žen a gender v učebnicích dějepisu: případová sonda do českých učebnic dějepisu (současných i dobových) a srovnání se zahraniční produkcí.

  6. Genderové psaní o historii? Četba vybraného románu od Radky Denemarkové, Kateřiny Tučkové, Jakuby Katalpy, případně dalších i zahraničních autorů a autorek.

  7. Jak se vystavují ženy a gender v historickém muzeu? Případová sonda do českých i zahraničních expozic.

  8. Gender a současná historiografie. Jak se koncepty genderu odrážejí v současném historiografickém výzkumu a psaní?

  9. Historické monumenty a pomníky z genderové perspektivy.

  10. Jak jsou genderovány dějiny ve veřejném prostoru? Případová sonda do historických projektů neziskových organizací.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK