PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
VS Historiografie a didaktika - AHS110334
Anglický název: Historiography and Teaching
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AHS606062
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Záměnnost : AHS110031
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (07.10.2019)
Diplomový seminář se profiluje jako teoreticko-metodologický, to znamená, že směřuje k reflexi původu a povahy historické vědy a zároveň reflektuje i její možné aplikace v praxi. Jeho náplň a zaměření lze rozdělit na tři pilíře:

1) Dějiny dějepisectví
Historická věda má svou vlastní historicitu, své vlastní dějiny. Výzkum je v tomto směru zaměřen na institucionální, myšlenkový i personální vývoj dějepisectví v českých zemích od konce 18. století do současnosti. Poznání dějin vlastního oboru pomáhá lépe vnímat jeho současné limity i možnosti.

2) Didaktika
Jednou z rolí historika/historičky je vzdělávat společnost, přičemž nejvýznamnější formou této činnosti je učitelství. Seminář v tomto směru otevírá prostor pro výzkum dějepisně-didaktických otázek jak v rovině teoretické, tak i v oblastech empirického výzkumu.

3) Metodologie
Každá věda, i ta historická, vychází z více či méně reflektovaných teoretických základů, které formují její povahu. Filozofie dějin, teorie moderní vědy, otázka možností lidského poznání – to vše svírá a zároveň podporuje dějepisectví, jehož jsme součástí.


Všechny tři pilíře, i přes svá specifika, spojuje dohromady schopnost sebereflexe vlastní situace a z ní vyplývajících možností. Teorie a metodologie dějepisectví není jen pobočným výhonkem „skutečné“ vědy, ale naopak integrální součástí všech jejích částí.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (07.10.2019)

Absolvent kurzu získá nástroje pro reflexi historiografie jako vědy včetně možný aplikací do praxe (učitelství).

 
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (07.10.2019)

Atestace bude udělena za aktivní účast na výuce (max. 30% neomluvené absence). Absolvent/ka vypracuje klauzurní práci na předem dohodnuté téma v odpovídajícím rozsahu, nebo odpovídající část oborové závěrečné práce.

 
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (07.10.2019)

Dějiny dějepisectví:

Georg IGGERS, Dějepisectví ve 20. století : od vědecké objektivity k postmoderní výzvě, Praha 2002

Josef HANZAL, Cesty české historiografie, Praha 1999

Miloš HAVELKA,  Spor o smysl českých dějin I+II, Praha 1995 a 2006

Bohumil JIROUŠEK, Proměny diskursu české marxistické historiografie. Kapitoly z historiografie 20. století, České Budějovice 2008

Zdeněk KALISTA, Josef Pekař, Praha 1994

František KUTNAR - Jaroslav MAREK, Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Od počátků národní kultury až do sklonku třicátých let 20. století, Praha 2009

Roman PAZDERSKÝ, Gollův styl. Studie k historickému myšlení Jaroslava Golla, Praha
2018

Vítězslav SOMMER, Angažované dějepisectví. Stranická historiografie mezi stalinismem a reformním komunismem (1950-1970), Praha 2011

Jiří ŠTAIF, Historici, dějiny a společnost. Historiografie v českých zemích od Palackého a jeho předchůdců po Gollovu školu, 1790-1900. Část I. a II, Praha 1997

Jiří ŠTAIF, František Palacký. Život, dílo, mýtus, Praha 2009

 

Metodologie:

Michel de CERTEAU, Psaní dějin, Brno 2011

Kamil ČINÁTL, Dějiny a vyprávění, Praha 2011

Jan HORSKÝ, Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním. Úvahy o povaze, postupech a mezích historické vědy, Praha 2009

Lucie STORCHOVÁ (ed.), Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě, Praha 2014

Hayden WHITE, Metahistorie, Brno 2011

Hayden WHITE, Tropika diskurzu, Praha 2011

 

Didaktika:

Vratislav ČAPEK (ed.), Didaktika dějepisu I-II, Praha 1985-1988

Kamil ČINÁTL – Jaroslav PINKAS (edd.), Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu, Praha 2014

Dagmar HUDECOVÁ, Jak modernizovat výuku dějepisu. Výchovné a vzdělávací strategie v dějepisném vyučování, Praha – Úvaly 2007

Stanislav JULÍNEK (ed.), Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno 2004

Viliam KRATOCHVIL, Metafora stromu ako model didaktiky dejepisu,

Jarmila RŮŽIČKOVÁ, Didaktické inspirace. Z odkazu metodiky a didaktiky dějepisu předchozích desetiletí, Milevsko 1997

Jan SLAVÍK – Jana STARÁ – Klára ULIČNÁ – Petr NAJVAR (edd.), Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání, Brno 2017

 

 

Další literatura bude doplněna v průběhu kurzu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK