PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová didaktika - AFSV00103
Anglický název: Didactics of Philosophy
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8134
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (13.09.2021)
Kurz je určen pro studenty, kteří mají zájem vyučovat úvod do filozofie na střední škole, uvažují o tom nebo by rádi z jiných důvodů rozvíjeli své pedagogické schopnosti. Kurz bude zahrnovat přímé zkoušení různých metod či postupů, společné hodnocení jednotlivých výstupů a řízenou diskusi. Konkrétní obsah podstatné části setkání bude vycházet z preferencí účastníků. Účastníci se budou moci aktivně podílet na vytváření exponátu pro vzdělávací centrum Didaktikon v Kampusu Hybernská.

! Předmět je vypisován pouze 1x za rok v zimním semestru !
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (13.09.2021)

Základní literatura:

 

- Petty, Geoff. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2013.

- Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017.

  

Doporučená literatura:

 

- Kirschner, Paul A. Hendrick, Carl. Co funguje ve třídě? Praha: Universum, 2021.

- Kol. autorů. „Filosofie“ In: Cvičebnice ZSV Scio. Praha: Scio, 2021.

- Nida-Rümelin, Julian. Spiegel, Irina. Tiedemann, Markus. Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015. 

- Rudisill, John. „The Transition from Studying Philosophy to Doing Philosophy.“ Teaching Philosophy, 34:3 (September 2011): 241-271.

- Sistermann, Rolf.  Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Braunschweig: Schroedel, 2012. 

- Sistermann, Rolf.  Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Kommentare und Anregungen für den Unterricht. Braunschweig: Schroedel, 2013. 

- Willingham, Daniel. Why don’t students like school? Hoboken: Jossey-Bass, 2021.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (13.09.2021)

Požadavky k získání atestace:

- aktivní účast na kurzu včetně plnění průběžných úkolů

- příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu na kurzu

- sestavení plánu vyučovacího bloku a jednotlivé vyučovací hodiny, včetně jejího předvedení v rámci zkoušky

Na začátku kurzu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky.

 

 

 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (13.09.2021)

 

Cíle předmětu:

 

Po skončení kurzu by měl být účastník schopen:

 - uvést a zdůvodnit, jaké cíle by měla naplňovat výuka filosofie na střední škole

- s ohledem na stanovené cíle sestavit plán vyučovacího bloku a podrobný plán jednotlivé vyučovací hodiny

- užívat rozmanité metody pedagogické práce, jejichž propojování by mělo co nejlépe naplňovat potřeby žáka

- připravit, uskutečnit a reflektovat vlastní pedagogický výstup

- reflektovat a navrhovat konkrétní úpravy postupu jiných pedagogicky činných osob

 

Předběžný časový plán:

 

1. Úvod 

- cíle a obsah kurzu, úvod do filozofie v RVP, práce s motivací při vyučování, exponát pro vzdělávací centrum Didaktikon

 

2. Cíle a základní principy účelné výuky 

- jak se učíme a jak vyučovat, přehled metod, výuka a mysl žáka, základní znalosti ve výuce úvodu do filozofie 

 

3. Organizace vyučovací hodiny 

- různé modely dramatické výstavby vyučovací hodiny, vyučovací hodina a potřeby žáka

 

4. Učebnice a jiné zdroje vhodné pro výuku

- učebnice, články, videa a jiné zdroje vhodné pro výuku úvodu do filozofie

 

5. Vysvětlení

- účastníci kurzu budou zkoušet a společně reflektovat optimální vysvětlení zvolených pojmů, problémů či teorií 

 

6. Odhlasované konkrétní téma I. 

- účastníky kurzu zvolené, konkrétní, obsahově a metodicky vymezené téma podstatné pro výuku úvodu do filozofie 

 

7. Odhlasované konkrétní téma II.

- účastníky kurzu zvolené, konkrétní, obsahově a metodicky vymezené téma podstatné pro výuku úvodu do filozofie 

 

8. Modelová hodina vedená studenty I.

- skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe

 

9. Modelová hodina vedená studenty II.  

- skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe

 

10. Ukázky z primární literatury ve výuce 

- výběr a editace ukázek z primární literatury, tvorba pracovních listů

 

11. Filosofické dovednosti a jejich hodnocení

- vybrané koncepce rozpracování filosofických dovedností a možnosti jejich hodnocení

 

12. Plán vyučovacího bloku a plán roku

- možnosti členění výuky v rámci vyučovacího bloku a v rámci školního roku

 

13. Reflexe kurzu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK