|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Mokrejšová (03.02.2020)
Při četbě Órigenova spisu (v Rufinově latinském překladu) se budeme soustředit na otázku formulování relace původu Božího Syna k Bohu Otci, tj. co lze podle Órigena vypovídat o vztahu Božího Syna k Bohu Otci či co znamená, když se v křesťanské trojiční nauce říká, že Syn byl zrozen z Boha Otce. Órigenés téma rozvíjí zvláště v druhé kapitole De principiis I. Budeme si všímat promýšlení konceptů a formulací vztahujících se podle Órigena k této otázce, např. věčného zrození Syna z Otce, existence Syna jako obrazu Otce, příměrů Syna k vůli vycházející z mysli, záři ze světelného zdroje apod. Během četby bude možné sledovat Órigenovu práci s biblickými pojmy, na jejichž základě buduje svou nauku. S ohledem na svůj odborný zájem (trinitární spory 4. století) se pokusím nabídnout komentáře k vlivu Órigenova řešení dané otázky na teologickou debatu v první polovině čtvrtého století. Podmínky udělení zápočtu: aktivní účast na četbě v hodinách a v závěru kurzu ústně překlad vybrané pasáže nebo (v případě nízké účasti či neúčasti na hodinách) písemný překlad vybrané pasáže. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Mokrejšová (03.02.2020)
Edice a překlady: Origenes, De principiis, ed. P. Koetschau, Leipzig 1913 (Origenes Werke, sv. 5, GCS 22). Origen, On First Principles, transl. by G. W. Butterworth, New York 1966. Origène, Traité des Principes, introd., texte critique et trad. Henri Crouzel and M. Simonetti, Paris 1978/80, 20062 (Sources chrétiennes 252/3, 268/9). Origen, On First Principles, ed. and transl. by J. Behr, Oxford 2017.
Studie: Karfíková, L., „Kristus Bůh a člověk,“ in: táž, Duše, prozřetelnost a svoboda podle Origena, Vyšehrad 2018, 131–148. Karfíková, L., Patristická exegeze: Órignés a Augustin, in: P. Pokorný et alii, Hermeneutika jako teorie porozumění. Od základních otázek jazyka k výkladu bible, Vyšehrad 2005, 244–267. Karfíková, L., „Celé pole plné rozmanitých bylin“: Origenova biblická hermeneutika podle spisu Peri archón IV,1–3, in: Studie z patristiky a scholastiky, Praha 1997, 9–37. Navrátil, M., Órigenés, O svobodě volby, Olomouc 2007.
Ayres, L., Nicaea and its Legacy. An Approach to Fourth-Century Trinitarian Theology, Oxford 2004. Dillon, J. M., Logos and Trinity: Patterns of Platonist Influence on Early Christianity, in: The Great Tradition. Further Studies in the Development of Platonism and Early Christianity, Aldershot 1997, 1–13. Hanson, R. P. C., The Influence of Origen on the Arian Controversy, in: Origeniana Quarta, Innsbruck and Vienna 1987, 410–23. Lies, L., Origenesʼ Peri Archon. Eine undogmatische Dogmatik, Darmstadt 1992. Rebecca Lyman, J., Christology and Cosmology. Models of Divine Activity in Origen, Eusebius, and Athanasius, Oxford 1993. |