|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Janeček, Ph.D. (21.01.2023)
Kurz je věnován především terminologickému, konceptuálnímu a metodologickému vymezení zkoumaného fenoménu, včetně nástinu dějin výzkumu současného folkloru, s důrazem na prozaické žánry konspirační teorie, anekdoty a vtipu, dětské narativy a hry, a konečně festivity a kulturní praktiky folklorní povahy. Část kurzu je zaměřena na konkrétní etnografický materiál s důrazem na etnické, generační, profesní a subkulturní repertoáry, přičemž pozornost je věnována i neorálně transmitovaným folklorním žánrům jako je nápisový folklor, psaný folklor, kancelářský folklor a internetový a digitální folklor |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Janeček, Ph.D. (21.01.2023)
Cílem kurzu je nejen poskytnout přehledový úvod do fenoménu „moderního“ folkloru, ale i analýzu jeho vztahu k „tradičním" folklorním žánrům, a především její zasazení do příslušného mediálního, sociálního, kulturního a historického kontextu. Vedle teoreticky a metodologicky primární komparativní folkloristiky, chápané jako integrální součást etnologie a kulturní antropologie, kurz zprostředkovává i úhel pohledu kulturních, sociologických a psychologických studií. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Janeček, Ph.D. (30.10.2016)
Podmínky atestace
Drobná pasportizovaná terénní dokumentace současného folkloru, volný výběr z těchto folklorních žánrů:
a) současné pověsti, fámy nasbírané v aktuální orální transmisi s pasportizací (min. 3) b) duchařské povídky či příběhy o paranormálních aktivitách nasbírané v aktuální orální transmisi s pasportizací (min. 3) c) dětská strašidelná vyprávění nebo příběhy o vyvolávání duchů nasbírané v aktuální orální transmisi s pasportizací (min. 3) d) současné anekdoty nasbírané v aktuální orální transmisi s pasportizací (min. 10)
K úspěšné atestaci je třeba sebrat min. 3 narace (z žánrů a-c) nebo 10 narací (žánr d). V případě sběru pomocí internetu (sociální sítě, e-mail, internetové stránky vždy o 5 textů více (tedy 8 nebo 15 narací).
Narace by měly být ideálně v audio podobě (příloha e-mailu, na CD), nebo písemně v elektronické podobě a odevzdány nejpozději pět pracovních dnů před termínem atestace.
Všechny narace by měly být opatřeny pasportizací dle následující struktury:
1) Text Doslovný přepis textu, v případě delších textů získaných v audio podobě pouze jejich stručná sumarizace
2) Kontext a) Iniciály, rod, rok narození, vzdělání, povolání, bydliště vypravěče (ideálně co nejpodrobněji) b) Lokalita pořízení textu/přepisu (ideálně co nejpodrobněji) c) Datum a čas pořízení textu/přepisu (ideálně co nejpodrobněji) d) Kontext vypravěčské situace (spontánní, řízený rozhovor, apod.) e) Přibližná doba trvání obeznámenosti vypravěče s textem, odkud vypravěč slyšel daný příběh
3) Interpretace Badatelova interpretace významu textu či nápisu, motivace jeho interpreta či pravděpodobného autora k jeho šíření
Žánr c (dětská vyprávění) je možné doplnit i retrospektivně z vlastních vzpomínek
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Janeček, Ph.D. (30.10.2016)
Základní teoretická literatura
Beneš, B. – Hrníčko, V.: Nápisy v ulicích. Brno 1993. Janeček, P.: Černá sanitka a jiné děsivé příběhy. Současné pověsti a fámy v České republice. Praha 2006. Janeček, P. (ed.): Folklor atomového věku. Kolektivně sdílené prvky expresivní kultury v soudobé české společnosti. Praha 2011. Kapferer, J.-N.: Fáma – nejstarší médium světa. Praha 1992. Sirovátka, O.: Folkloristické studie. Brno 2002. Votruba, A.: Namažeme školu špekem. Současná folklorní poezie dětí. Praha 2009.
Základní metodologická literatura
Bartis, Peter: Folklife and Fieldwork. An Introduction to Field Techniques. Washington 2002. Doušek, Roman a kol.: Úvod do etnologického výzkumu. Brno 2014 (především kapitola Janeček, Petr: Etnografický výzkum na s. 11-119). Nosková, Jana: Biografická metoda a metoda orální historie. Na příkladu výzkumu každodenního života v socialismu. Brno 2014. Pohunek, Jan – Janeček, Petr – Votruba, Adam: Metodická příručka ke sběru folkloru. Metodický materiál s návodem ke sběru folkloru 20. století pomocí rozhovorů s pamětníky. Praha 2014. Pospíšilová, Jana – Uhlíková, Lucie: Folklor dětí a jeho etnologický výzkum. Metodologická příručka. Brno 2014.
Doporučená teoretická literatura
Beneš, B.: Funkce domněnky jako folklórního žánru v ústních dějinách současné české společnosti. In: Hlošková H. – Krekovičová, E. (ed.): Folklórné žánre – archívy – katalógy. Bratislava 1991, s. 32-41. Beneš, B.: Několik poznámek o současném folkloru. Národopisné aktuality 1/2, 1965, s. 45-52. Janeček, P.: Rezistence a katarze: fámy a pověsti druhé světové války v českých zemích. Slovenský národopis 57/2, 2009. s. 207-219. Janeček, P.: „Městské legendy“ na pomezí oborů: antropologický, folkloristický nebo sociologický diskurs? Antropowebzin 1/2009. zdroj: http://antropologie.zcu.cz/webzin/antropowebzin-1-2009 Janeček, P.: Černá sanitka: Druhá žeň. Praha 2007. Janeček, P.: Černá sanitka: Třikrát a dost. Praha 2008. Hübschmannová, M.: Viera v mula u slovenských Rómov. Slovenský národopis 53/2, 2005, s. 172-204. Hlôšková, H.: Moderné povesti – k doterajším výsledkom ich štúdia v zahraničnej folkloristike. Slovenský národopis 49/2, 2001, s. 174-184. Panczová, Z.: Súčasné povesti a fámy vo svetle folkloristických výskumov. In: Krekovičová, E. (ed.): – Folklór a komunikácia v procesoch globalizácie. Bratislava 2005, s. 7-66. Petráňová, L.: Kam s nimi? Hesla a nápisy v ulicích z listopadu 1989. Český lid/Etnologický časopis 96/4, 2009, s. 421-444. Pohunek, J.: Specifika trampské pověsti. Národopisný věstník 27/69, 2010, s. 33-55. Pospíšilová, J: Kultura dětí. In: Tyllner, L. – Uherek, Z. (eds.): Kultura – Společnost – Tradice I. Praha 2005. Pulec, M. J.: Podání o pérákovi. Český lid 52/3, 1965, s. 158-163. Schneider, I.: „Contemporary legends" medzi mýtom a realitou. Slovenský národopis 49/2, 2001, s. 163-172. Sirovátka, O.: Nad lidovou protektorátní anekdotou. Národopisné aktuality 12, 1975, s. 189-198. Šrámková, M.: Vyprávění ve městě jako specifický druh narace. Národopisná revue 4, 2002, s. 195-202. Vanovičová, Z.: Fáma z hľadiska folkloristiky. In: Pospíšilová, J. – Krekovičová, E. (eds.): Od pohádky k fámě. Sborník příspěvků ze semináře Hledání cest české slovesné folkloristiky II. Brno 6. 6. 2002. Brno 2005, s. 76-81. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Janeček, Ph.D. (21.01.2023)
Přednáška, četba a prezentace seminárních textů, odborná exkurze, samostatná terénní dokumentace současného folkloru. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Janeček, Ph.D. (21.01.2023)
Tematické okruhy
1. Anekdoty a vtipy jako antropologická univerzálie? Doprovodný text: Heimo, Anne - Koski, Kaarina: Internet Memes as Statements and Entertainment. In: Folklore Fellows Network 44, 2014, s. 4-12. 2. Anekdoty a vtipy jako komentář sociální reality. Doprovodný text: Davies, Christie: Jokes as the Truth about Soviet Socialism. In: Folklore. An Electronical Journal of Folklore 46, 2010, s. 10-32.
Doprovodný text: Dundes, Alan: Here I Sit: A Study of American Latrinalia. In: Bronner, Simon J. (ed.): The Meaning of Folklore: The Analytical Essays of Alan Dundes. Logan: Utah State University Press, 2007, s. 360-374.
Doprovodný text: Campion-Vincent, Véronique: From Evil Others to Evil Elites. A Dominant Pattern in Conspiracy Theories Today. In: Fine, Gary Alan – Campion-Vincent, Véronique. – Heath, Chip (eds.): Rumor Mills. The Social Impact of Rumor and Legend. New Brunswick: Transaction Publishers, 2005, s. 103-122. 5. Konspirační teorie, fake news a hoaxy ve věku elektronických sociálních sítí Doprovodný text: Panczová, Zuzana – Janeček, Petr: Popular Conspiracy Theories in Slovakia and the Czech Republic. Diogène. Revue internationale des sciences humaines 249/250, s. 150-167. 6. Dětské rituální praktiky a jejich psychosociální kontext. Doprovodný text: Dundes, Alan: Bloody Mary in the Mirror: A Ritual Reflection of Pre-Pubescent Anxiety. Western Folklore 57/2-3, 1998, s. 119-135. 7. Dětský folklor jako specifický generační repertoár Doprovodný text: Bittnerová, Dana: Kultura dětí a dětský folklor. In: Janeček, Petr (ed.): Folklor atomového věku. Kolektivně sdílené prvky expresivní kultury v soudobé české společnosti. Praha: Národní muzeum – Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2011, s. 13-38. 8. Dětská hra mezi folklorním žánrem a kulturní praktikou Doprovodný text: Whittaker, Gareth: A Type Index for Children´s Games. Folklore 123/3, 2012, s. 269-292. 9. Festivity a kulturní praktiky folklorní povahy Doprovodný text: Janeček, Petr (ed.): Folklor atomového věku. Kolektivně sdílené prvky expresivní kultury v soudobé české společnosti. Praha: Národní muzeum – Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2011. 10. Teorie postfolkloru a další "neortodoxní" přístupy k současnému folkloru.
11. Odborná exkurze (bude upřesněno). 12. Odborná exkurze (bude upřesněno).
13. Závěr: Současný, moderní nebo městský folklor? Doprovodný text: Bronner, Simon J.: Practice Theory in Folklore and Folklife Studies. Folklore 123, 1, 2012, s. 23-47.
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Janeček, Ph.D. (30.10.2016)
Absolvování kurzu Úvod do folkloristiky nebo podobného vstupního etnologického/antropologického/folkloristického kurzu. |