PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poetika her Václava Havla - ADV0000008
Anglický název: Poetics of Václav Havel's Plays
Zajišťuje: Katedra divadelní vědy (21-KDV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Vladimír Just, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Pšenička, Ph.D. (27.06.2019)
Václav Havel patří k nejpřekládanějším a v zahraničí nejhranějším českým autorům posledního půlstoletí. Vyšla o
něm řada monografií, u nás i v cizině, ale analýze jeho dramatiky se věnuje jen málokterá z nich, a když, tak na
okraji portrétu politika (mediálně vděčná dvojice „disident – prezident“), popřípadě myslitele a esejisty. Jenže
nedávno vydané kompendium Havlových článků O divadle ukázalo, že divadlo bylo od počátku, a zůstalo po celý
tvůrčí život, včetně života politického, v centru Havlova zájmu jak uměleckého, tak teoretického. Proto bude cílem
kurzu představit Havlův koncept divadla, tak jak se projevoval (a vyvíjel) ve dvou desítkách jeho dramatických textů
i v jeho práci kritické a esejistické ( jež nepřímo korespondují i s jeho činností politickou). Havlova dramatika
vykazuje tři vývojové fáze, které se ovšem zčásti prolínají –modelové analýzy společenských mechanismů,
kořenící v šedesátých letech (Zahradní slavnost, Vyrozumění, Ztížená možnost soustředění, Autostop, Spiklenci,
Horský hotel) vystřídala od sedmdesátých let řada dramat, poznamenaných osobní, buď satiricky nebo
existenciální zpracovanou životní zkušeností (Vernisáž, Audience, Protest, Prase, Largo desolato, zčásti i Asanace
a Odcházení aj.), až po dramatické parafráze velkých témat či syžetů světové dramatiky (Žebrácká opera,
Pokoušení, Odcházení). Předpokladem zvládnutí látky bude nejen znalost všech relevantních Havlových textů, ale
i schopnost jejich kritického čtení.

Havel, V.: Hry, Spisy II., 1999
Havel, V.: Odcházení (2008)
Havel, V.: O divadle (2012)
Havel, V.: Autostop. Ela, Hela a stop (2011)
Kol. autorů: Faustování s Havlem (2010)
Grossman, J.: K uvedení Zahradní slavnosti, in: Analýzy (1991)
Šafařík, J.: Sloužit pravdě…(doslov k Ztížené možnosti soustředění, 1969, též in: Hrady sklutečné a povětrné,
2008).
Patočková, J.: Příběh domyšlený do konce, SaD, 2008, č.4.
Just, V.: Příspěvek k jazyku experanto aneb Dramatické neosoby Václava Havla, Divadelní revue, 2004, č.3
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK