PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Druhý pohled, aneb divadelní svět očima laskavého čtenáře - ADV0000004
Anglický název: The Second Sight, or else Theatre World Through the Eyes of a Gentle Reader
Zajišťuje: Katedra divadelní vědy (21-KDV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Petr Christov, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Pšenička, Ph.D. (16.09.2019)
Předmět je určen primárně studentům v navazujícím magisterském programu, jeho kapacita je omezena na 15
studentů (v případě zájmu a volné kapacity jej bude moci navštěvovat i omezené množství studentů v pokročilejší
fázi bakalářského studia).
Předmět je otevřen i studentům jiných oborů.

Klasická díla a osobnosti světového (ale i českého) divadla a dramatu je občas vhodné nahlédnout jinýma očima.
Podívat se za konvence tradičního kánonu, který je činí neoddiskutovatelnými položkami v dějinách divadla či
divadelní teorie. A být si přitom vědom, že ne každý klasik je zároveň klasikem s globálním dosahem. V rámci
tohoto přednáškově-seminárního kurzu se proto podíváme na klasiky světově proslulé, i na ty, kteří jsou úžeji spjati
s některou z národních kultur.
Kurz bude koncipován jako “komparativní” a “interdisciplinární”, což ovšem pro zkoumání divadelního umění není
metoda nijak neobvyklá. Během jednotlivých seminárních setkání se proto budeme pravidelně snažit kombinovat
výrazné osobnosti z divadelního světa i s těmi z oblasti literatury, filmu, kritiky, hudby. Pokusíme se (po)spojovat
klasiky známé s těmi méně známými.
Budeme číst hry, romány i kritiky, dívat se na filmy i talk-show, poslouchat muzikály i hity.
Podíváme se na to, co mají společného (a co jsou vlastně zač) například:
⁃ Eric Bentley s Eugenem O’Neillem
⁃ Jean-Louis Barrault s Williamem Faulknerem
⁃ Peter Weiss s Markýzem de Sade a Pauline Réage
⁃ Bertolt Brecht s Václavem Havlem
⁃ Edmond Rostand s Jamesem Cordenem
⁃ Henrik Ibsen s Knutem Hamsunem
⁃ Jára Cimrman (třeba) s Italem Calvinem
⁃ Anton Pavlovič Čechov s Patricem Chéreauem

Konkrétní podoba semináře bude upřesněna na úvodním setkání se studenty.

pracovní seznam studijní literatury:
Brecht, B.: Žebrácká opera (+ Václav Havel + John Gay)
Faulkner, W.: Když umírala (román)
Weiss, P.: Marat/Sade (drama + film)
Réage, P.: Příběh O. (román)
Bentley, E.: The Playwright as Thinker (eseje)
O’Neill, E. Smutek sluší Elektře
Čechov, A.P.: Racek
Chéreau, P.: Hotel de France (film)
Ibsen, H.: Divoká kachna
Rostand, E.: Cyrano z Bergeracu
Smoljak-Svěrák: Záskok
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK