PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Divadlo evropského symbolismu a moderny - ADV0000003
Anglický název: European Symbolist and Modernist Theatre
Zajišťuje: Katedra divadelní vědy (21-KDV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Petr Christov, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Pšenička, Ph.D. (27.06.2019)
Anotace:
Přednáškový kurz se zaměří zejména na jeden z významných projevů evropské moderny - a to na divadelní
aktivity francouzských symbolistů (s přirozeným dialogem s dalšími evropskými kulturami: zejména ruskou,
německou či českou). Nahlédneme na fungování a roli modernisticky laděného uvažování o divadle v evropských
kulturách, na proměnu a zrod moderního divadla a dramatu v prostředí koncem a přelomu 19. a 20. století.
V kontextu francouzské společnosti a kultury (haussmanovské proměny Paříže, literární hnutí "Parnasse" apod.)
budou představeny divadelní aktivity uměleckých kroužků a produkce tehdejších kabaretů (Chat Noir a jeho tvůrci:
Allais, Salis, Coquelin aj.), dále pak pokusy o vytvoření symbolistní (experimentální) divadelní scény (Fortovo
"Theatre d'Art"). Podrobněji bude sledována dramatický tvorba autorů, jak francouzských (Villiers de l’Isle-Adam,
Mallarmé, Dujardin, Pélladan, ale i Jarry), tak belgických (Maeterlinck, Verhaeren).

Ukončení:
Ústní zkouška; účast na přednáškách není povinná, leč vřele doporučená; ke zkoušce se předpokládá aktivní
znalost min. 5 divadelních her a prostudování příslušné doporučené literatury (v češtině, angličtině, francouzštině)

Základní literatura k symbolismu:
COBLENCE, Françoise: Dandysmus, Eroika, Praha 2003.
DEÁK, František: Symbolistické divadlo, Tatran, Bratislava 1996.
DUSIGNE, Jean-François: Le Théâtre d'Art (aventure européenne du XXe siècle), Théâtrales, Paris 1997.
GORCEIX, Paul: Maurice Maeterlinck. Le symbolisme de la différance. St.-Pierre-du-Mont, éditions
Interuniversitaires, 1997, 280 pp.
HYVNAR, Jan: Francouzská divadelní reforma, Praha 1997.
CHRISTOV, Petr: Tak pravil Jarryho Zelený pták (glosy ke třem překladům glos). Theatralia. 2012, roč. 15, č. 1, s.
151-168.
KLEIN, Pavel; KŠICOVÁ, Danuše: Symbolismus na scéně MCHAT (režijní koncepce K. S. Stanislavského, Brno
2003.
KORYČÁNKOVÁ, Simona; KLEIN, Pavel: Manifesty ruského symbolismu I. - V. Brno. Masarykova univerzita, Brno
2002-6.
KLEIN, Pavel: Mejercholdova vize symbolismu (Pokus o rekonstrukci Maeterlinckovy Smrti Tintagila ve Studiu v
roce 1905). Divadelní revue 3/2005.
MAETERLINCK, Maurice: Krátké hry o smrti. Překlad, edice a doslov Petr Christov. Mníšek pod Brdy: NaKonári,
2014.
MALITI-FRAŇOVÁ, Eva: Ruská symbolistická dráma. Zbornik hier. Bratislava, Tália Press 1997.
MALITI, Eva a kol.: Symbolizmus v kontextoch a súvislostiach. Bratislava : Ústav svetovej literatúry SAV, 1999.
(ed.) SCHUMACHER, Claude: Naturalism and Symbolism in European Theatre 1850 - 1918, Cambridge
University Press, 1996.
ROBICHEZ, Jacques: Symbolisme au théâtre (Lugné-Poë et les débuts de Théâtre de l'Oeuvre), L'Arche, Paris
1957.
ŠRÁMEK, Jiří: Dějiny francouzské literatury, Brno 1996.

Výběry textů (próza, poezie, hry + předmluvy/doslovy):
ALLAIS, Alphonse: Krásná neznámá, Odeon, Praha 1981.
(ed.) Absintová panna, aneb Smích pařížských kabaretů, Tichá Byzanc, Praha 1997.
BALVÍN, J., FRYČER, J., POKORNÝ, J.: Kniha o kabaretu, Praha 1988.
DUJARDIN, Edouard: Lístek rozmarýny (orig. Les lauriers sont coupés), Odeon, Praha 1970.
(ed.) FISCHER, Jan O.; Vondrovic, Tomáš: Smích a písně Montmartru, Československý spisovatel, Praha 1982.
(ed.) FRYČER, Jaroslav: Neznámý parnas, Odeon, Praha 1988.
JARRY, Alfréd: UBU (divadelní hry, texty), KRA, Praha 1993.
LAFORGUE, Jules: Kosmické klauniády, Odeon, Praha 1985.
L’ISLE-ADAM, Villiers de: Noc pod gilotinou, Brno 1994.

další studijní materiály:

souhrnné studijní materiály k počátkům ruského symbolismu: https://eldum.phil.muni.cz/course/view.php?id=11
(FF MUNI © Pavel Klein)
souhrnné studijní materiály k divadelní projevům ruského symbolismu:
https://eldum.phil.muni.cz/mod/resource/index.php?id=11 (FF MUNI © Pavel Klein)
KLEIN, Pavel: Divadelní manifesty ruského symbolismu (https://eldum.phil.muni.cz/mod/resource/view.php?
id=687)


Divadelní hry:
Maurice Maeterlinck: Pélleas a Melissanda; Vetřelkyně; Slepci; Nitro; Modrý pták; Sestra Beatrice; Smrt Tintagilova;
Princezna Maleina
Emile Verhaeren: Svítání; Filip II
Stéphane Mallarmé: Faunovo pozdní odpoledne; Herodias
Villiers de l’Isle-Adam: Axel
Edouard Dujardin: Legenda o Antonii (trilogie - Antonia; Rytíř z dávných dob; Konec Antoniin); Mystérium o bohu
mrtvém a znovu vzkříšeném; Věčný návrat
Elémir Bourges: Soumrak bohů (Le crépuscule des dieux)
Josephin Pélladan: Synové hvězd; Kníže byzantský


+ hudba:
Richard Wagner, Claude Debussy, Hector Berlioz
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK