Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
Kurz umožňuje studentům nahlédnout do reálné výuky němčiny na SŠ a naučit se ji vnímat z pozice vyučujícího/vnějšího pozorovatele, nikoli žáka. Schéma kurzu počítá kromě úvodního a závěrečného semináře na FFUK s třemi bloky observací na různých SŠ u různých vyučujících (v rozsahu 3-4 vyučovací hodiny) a s následným kolokviem na FFUK za účasti observovaného vyučujícího. Studenti se naučí observovat, vyplňovat observační formuláře a psát observační protokoly. Především se jim ale dostane možnosti konzultovat jakékoli téma týkající se výuky na SŠ s observovaným vyučujícím. Kurz má být především přípravou na následné náslechové a souvislé praxe, které jsou zařazeny jako povinná součást učitelských studijních programů.
Kurz není v ZS ak.r.2023/2024 nabízen.
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
The course enables students to gain an insight into the real teaching of German at secondary schools and learn to perceive it from the position of a teacher/external observer, not a pupil. In addition to the introductory and final seminar at FFUK, the course schedule includes three blocks of observations at different secondary schools with different teachers (in the range of 3-4 teaching hours) and a subsequent colloquium at FFUK with the participation of the observed teacher. Students will learn to observe, fill in observation forms and write observation protocols. Above all, however, they will have the opportunity to consult with the observed teacher on any topic related to teaching at the secondary school. The course is primarily intended to be a preparation for subsequent listening and continuous practices, which are included as a mandatory part of teacher study programs.
The course is not offered in the academic year 2023/2024.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (22.09.2020)
Cílem kurzu je vytvořit podmínky pro propojení teoretické a praktické přípravy budoucích učitelů němčiny. Kurz má formu pedagogických pozorování na vybraných středních školách, následných rozborů a diskusí o klíčových tématech učitelské praxe, jako jsou např. příprava na vyučování, hodnocení, výběr a adaptace materiálů, třídní management, individualizace výuky, spolupráce s rodiči, začínající učitel aj. Jádrem kurzu budou observace středoškolských učitelů při výuce a jejich následný rozbor za přítomnosti příslušného učitele. Studenti se seznámí s různými observačními technikami a získají dovednost je v praxi aplikovat a volit vhodné techniky pro různé účely. Dále se naučí podávat zpětnou vazbu vyučujícímu formou post-observačního rozboru a observačního protokolu. Seznámí se i s možnostmi aplikace observačních dovedností pro účely pedagogického, didaktického a akčního výzkumu. Kurz je koncipován jako příprava na povinnou pedagogickou praxi a rozvíjí schopnosti reflektivního přístupu k učitelské profesi.
1. analýza výukových metod, principů a postupů v praxi
2. nácvik vyplnění observačního formuláře
3. nácvik sepsání observačního protokolu
4. uvědomění si výukového procesu z pozice vyučující/ho, kritický náhled
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2022)
The goal of the course is to create conditions for connecting theoretical and practical training of future German teachers. The course takes the form of pedagogical observations at selected secondary schools, subsequent analyzes and discussions on key topics of teaching practice, such as preparation for teaching, evaluation, selection and adaptation of materials, classroom management, individualization of teaching, cooperation with parents, beginning teachers, etc. the course will include observations of secondary school teachers during teaching and their subsequent analysis in the presence of the relevant teacher. Students will become familiar with various observation techniques and acquire the skills to apply them in practice and choose appropriate techniques for various purposes. They will also learn to give feedback to the teacher in the form of a post-observation analysis and observation protocol. They will also learn about the possibilities of applying observational skills for the purposes of pedagogical, didactic and action research. The course is designed as a preparation for mandatory teaching practice and develops the ability of a reflective approach to the teaching profession.
1. analysis of teaching methods, principles and procedures in practice
2. practice filling in the observation form
3. practice writing an observation protocol
4. awareness of the teaching process from the teacher's position, critical insight
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2022)
Účast na všech observacích
účast na následných kolokviích
účast na úvodním a závěrečném semináři
odevzdání protokolů
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2022)
Participation in all observations
participation in subsequent colloquiums
participation in the introductory and final seminar
submission of protocols
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (22.09.2020)
Bailey, K. M. (2006) Language teacher supervision. A case-based approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Bitljanová, V. & Edwards, S. & Pekařová, I. (2000) Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec.
Čapek, R. (2001) Pedagogická praxe pro studenty: od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.
Malderez, A. & C. Bodóczky. (1999) Mentor courses. Cambridge: Cambridge University Press.
Mason, J. (2002) Researching your own practice. London: Routledge.
Wajnryb, R. (1992) Classroom observation tasks: A resource book for language teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press.
Walker, R. & C. Adelman (2005) A guide to classroom observation. London: Routledge.
Wragg, E.C. (1999) An Introduction to Classroom Observation. London: Routledge.
Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2022)
Úvodní a závěrečný seminář, jakož i termíny kolokvií budou stanoveny po domluvě se zúčastněnými stranami a možnosti učeben FF UK. V případě distanční výuky proběhnou kolokvia a úvodní a náslechové semináře v MS Teams. V případě zavření škol proběhnou observace formou připojení do on-line výukových platforem daných škol.
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2022)
The opening and closing seminar, as well as the dates of the colloquia, will be determined after agreement with the parties involved and the possibility of the FF UK classrooms. In the case of distance learning, colloquiums and introductory and listening seminars will take place in MS Teams. In the case of school closures, observations will take place in the form of a connection to the online learning platforms of the respective schools.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (22.09.2020)
Syllabus a předběžný časový harmonogram:
1) Úvodní seminář - v týdnu 5. – 9.10.
2) 1. observace – Mgr. Jana Ginzelová, Arcibiskupské gymnázium
3) 1. kolokvium
4) 2. observace - Ing. Marek Lang, Gymnázium Arabská
5) 2. kolokvium
6) 3. observace – Pavel Červeňák, M.A., Gymnázium J. Palacha
7) 3. kolokvium
8) Závěrečný seminář
Úvodní a závěrečný seminář, jakož i termíny kolokvií budou stanoveny po domluvě se zúčastněnými stranami a možnosti učeben FF UK. V případě distanční výuky proběhnou kolokvia a úvodní a náslechové semináře v MS Teams. V případě zavření škol proběhnou observace formou připojení do on-line výukových platforem daných škol.
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2022)
Syllabus and Tentative Time Table:
1) Introductory seminar - in the week of October 5-9.
2) 1st observation – Mgr. Jana Ginzelová, Archbishop's High School
3) 1st colloquium
4) 2nd observation - Ing. Marek Lang, Gymnázium Arabská
5) 2nd colloquium
6) 3rd observation – Pavel Červeňák, M.A., J. Palach High School
7) 3rd colloquium
8) Final seminar
The opening and closing seminar, as well as the dates of the colloquia, will be determined after agreement with the parties involved and the possibility of the FF UK classrooms. In the case of distance learning, colloquiums and introductory and listening seminars will take place in MS Teams. In the case of school closures, observations will take place in the form of a connection to the online learning platforms of the respective schools.
Studijní opory -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (22.09.2020)
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (22.09.2020)
V případě převýšení kapacity kurzu, bude jeho absolvování umožněno zájemcům v tomto pořadí:
1. studenti NMgr. Učitelství Německého jazyka a literatury pro střední školy
2. studenti NMgr. Filologie - Německý jazyk a literatura, kteří již absolvovali kurz Didaktik DaF
3. studenti Bc. Německý jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
4. ostatní studenti NMgr. a Bc. studia - Filologie - Německý jazyk a literatura
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2022)
In the event of exceeding the capacity of the course, it will be possible for those interested to complete it in the following order:
1. students of NMgr. Teaching German language and literature for secondary schools
2. students of NMgr. Philology - German language and literature who have already completed the Didaktik DaF course
3. students of B.Sc. German language and literature with a focus on education
4. other students of NMgr. and B.Sc. studies - Philology - German language and literature
Požadavky k zápisu -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (22.09.2020)
Tento kurz je určen v prvé řadě studentům učitelských studijních programů (NMgr. Učitelství německého jazyka a literatury a Bc. Německý jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání), v druhé řadě studentům NMgr. studijním oborů a programů Filologie - Německý jazyk a literatura, kteří v rámci volitelných předmětů absolvovali kurz Didaktika němčiny jako cizího jazyka a zamýšlejí dokončit tzv. "pedagogické minimum". Studenti neučitelských studijním programů a studenti bakalářského filologického studia NJL mohou zapisovat tento kurz jen v případě volné kapacity.
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2022)
This course is intended primarily for students of teacher study programs (NMgr. Teaching of German Language and Literature and B.Sc. German Language and Literature with a focus on education), and secondly for students of NMgr. study subjects and programs Philology - German language and literature, who have completed the Didactics of German as a Foreign Language course as part of optional subjects and intend to complete the so-called "pedagogical minimum". Students of non-teaching study programs and students of the Bachelor of Philology at NJL can enroll in this course only if there is free capacity.