PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Observační seminář - ADE620009
Anglický název: Observation seminar
Zajišťuje: Ústav germánských studií (21-UGS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
Kurz umožňuje studentům nahlédnout do reálné výuky němčiny na SŠ a naučit se ji vnímat z pozice vyučujícího/vnějšího pozorovatele, nikoli žáka. Schéma kurzu počítá kromě úvodního a závěrečného semináře na FFUK s třemi bloky observací na různých SŠ u různých vyučujících (v rozsahu 3-4 vyučovací hodiny) a s následným kolokviem na FFUK za účasti observovaného vyučujícího. Studenti se naučí observovat, vyplňovat observační formuláře a psát observační protokoly. Především se jim ale dostane možnosti konzultovat jakékoli téma týkající se výuky na SŠ s observovaným vyučujícím. Kurz má být především přípravou na následné náslechové a souvislé praxe, které jsou zařazeny jako povinná součást učitelských studijních programů.
Kurz není v ZS ak.r.2023/2024 nabízen.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (22.09.2020)

Cílem kurzu je vytvořit podmínky pro propojení teoretické a praktické přípravy budoucích učitelů němčiny. Kurz má formu pedagogických pozorování na vybraných středních školách, následných rozborů a diskusí o klíčových tématech učitelské praxe, jako jsou např. příprava na vyučování, hodnocení, výběr a adaptace materiálů, třídní management, individualizace výuky, spolupráce s rodiči, začínající učitel aj. Jádrem kurzu budou observace středoškolských učitelů při výuce a jejich následný rozbor za přítomnosti příslušného učitele. Studenti se seznámí s různými observačními technikami a získají dovednost je v praxi aplikovat a volit vhodné techniky pro různé účely. Dále se naučí podávat zpětnou vazbu vyučujícímu formou post-observačního rozboru a observačního protokolu. Seznámí se i s možnostmi aplikace observačních dovedností pro účely pedagogického, didaktického a akčního výzkumu. Kurz je koncipován jako příprava na povinnou pedagogickou praxi a rozvíjí schopnosti reflektivního přístupu k učitelské profesi.

1. analýza výukových metod, principů a postupů v praxi

2. nácvik vyplnění observačního formuláře

3. nácvik sepsání observačního protokolu

4. uvědomění si výukového procesu z pozice vyučující/ho, kritický náhled

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2022)

 

    • Účast na všech observacích 

 

    • účast na následných kolokviích 

 

    • účast na úvodním a závěrečném semináři

 

    • odevzdání protokolů
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (22.09.2020)

Bailey, K. M. (2006) Language teacher supervision. A case-based approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Bitljanová, V. & Edwards, S. & Pekařová, I. (2000) Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec.

Čapek, R. (2001) Pedagogická praxe pro studenty: od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.

Malderez, A. & C. Bodóczky. (1999) Mentor courses. Cambridge: Cambridge University Press.

Mason, J. (2002) Researching your own practice. London: Routledge.

Saginor, N. (2008) Diagnostic classroom observation. Thousand Oaks: SAGE. Corwin Press.

Wajnryb, R. (1992) Classroom observation tasks: A resource book for language teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press.

Walker, R. & C. Adelman (2005) A guide to classroom observation. London: Routledge.

Wragg, E.C. (1999) An Introduction to Classroom Observation. London: Routledge.

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2022)
Úvodní a závěrečný seminář, jakož i termíny kolokvií budou stanoveny po domluvě se zúčastněnými stranami a možnosti učeben FF UK. V případě distanční výuky proběhnou kolokvia a úvodní a náslechové semináře v MS Teams. V případě zavření škol proběhnou observace formou připojení do on-line výukových platforem daných škol.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (22.09.2020)

Syllabus a předběžný časový harmonogram:

1)      Úvodní seminář - v týdnu 5. – 9.10. 

2)      1. observace – Mgr. Jana Ginzelová, Arcibiskupské gymnázium

3)      1. kolokvium 

4)      2. observace - Ing. Marek Lang, Gymnázium Arabská

5)      2. kolokvium 

6)      3. observace – Pavel Červeňák, M.A., Gymnázium J. Palacha

7)      3. kolokvium 

8)      Závěrečný seminář 

 

Úvodní a závěrečný seminář, jakož i termíny kolokvií budou stanoveny po domluvě se zúčastněnými stranami a možnosti učeben FF UK. V případě distanční výuky proběhnou kolokvia a úvodní a náslechové semináře v MS Teams. V případě zavření škol proběhnou observace formou připojení do on-line výukových platforem daných škol.

Studijní opory -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (22.09.2020)

Moodle-kurz https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8242

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (22.09.2020)

V případě převýšení kapacity kurzu, bude jeho absolvování umožněno zájemcům v tomto pořadí:

1. studenti NMgr. Učitelství Německého jazyka a literatury pro střední školy

2. studenti NMgr. Filologie - Německý jazyk a literatura, kteří již absolvovali kurz Didaktik DaF

3. studenti Bc. Německý jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání

4. ostatní studenti NMgr. a Bc. studia - Filologie - Německý jazyk a literatura

Požadavky k zápisu -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (22.09.2020)

Tento kurz je určen v prvé řadě studentům učitelských studijních programů (NMgr. Učitelství německého jazyka a literatury a Bc. Německý jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání), v druhé řadě studentům NMgr. studijním oborů a programů Filologie - Německý jazyk a literatura, kteří v rámci volitelných předmětů absolvovali kurz Didaktika němčiny jako cizího jazyka a zamýšlejí dokončit tzv. "pedagogické minimum". Studenti neučitelských studijním programů a studenti bakalářského filologického studia NJL mohou zapisovat tento kurz jen v případě volné kapacity.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK