Poslední úprava: Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D. (23.05.2023)
Tento předmět je kombinací procvičování různých (především obtížnějších) jazykových jevů a seznámení se s různými formami jazykových cvičení. Na praktickém materiálu (cvičení na gramatiku, slovní zásobu, pravopis, výslovnost, volné mluvení a psaní, porozumění psanému a mluvenému textu) je názorně demonstrována typologie jazykových cvičení a také specifika práce s nimi, vč. volby vhodného druhu cvičení pro vybraný jev a cílovou skupinu a nácviku tvorby vlastních cvičení. Předmět v sobě tedy zahrnuje jako složku oborově-praktickou, tak složku didaktickou.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (02.10.2019)
1. absence max. 3x
2. průběžná příprava do hodin
3. vypracování zadaných cvičení na různá témata
4. aktivní účast na hodinách
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (02.10.2019)
Häussermann, Ulrich / Piepho, Hans-Eberhard: Aufgaben-Handbuch Deutsch als Fremdsprache. Abriss einer Aufgaben- und Übungstypologie. München 1996.
Segermann, Krista: Typologie des fremdsprachlichen Übens. 2. Auflage, Bochum 1994.
Doporučená literatura:
Neuner, Gerhard: Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht,. Langenscheidt 1991
Rampillon, Ute: Aufgabentypologie zum autonomen Lernen, Deutsch als Fremdsprache, Ismaning 1999.
Sion, Christopher (Hrsg.): 88 Unterrichtsrezepte Deutsch als Fremdsprache. Eine Sammlung interaktiver Übungsideen. Stuttgart 1995.
Storch, Günther: Deutsch als Fremdsprache – eine Didaktik: Theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltung, Stuttgart 1999.
Ur, Penny / Wright, Andrew (Hrsg.): 111 Kurzrezepte für den Deutsch-Unterricht (DaF). Interaktive Übungsideen für zwischendurch. Stuttgart 1995.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D. (23.05.2023)
1.
7. 10.
Organizační úvod, očekávání, nároky
2.
14.10.
Úvod do typologie jazykových cvičení, výběr jazykových jevů k procvičování
3.
21.10.
Jazyková cvičení na gramatické jevy němčiny, typologie zvolených cvičení (H/P kap. 4, S. 133-169); Analýza vybraných učebnic z pohledu použitých cvičení, kritické zhodnocení
4.
4.11.
Jazyková cvičení na slovní zásobu a slovotvorbu, typologie zvolených cvičení (H/P kap. 3, S. 79 – 132); Analýza vybraných učebnic z pohledu použitých cvičení, kritické zhodnocení
5.
11.11.
Jazyková cvičení na výslovnost, typologie zvolených cvičení (H/P kap. 2, S. 49-78); Analýza vybraných učebnic z pohledu použitých cvičení, kritické zhodnocení
6.
18.11.
Jazyková cvičení na porozumění psanému textu, typologie zvolených cvičení (H/P kap. 8, S. 286-319), experimentální porozumění (H/P kap.10, S. 358 – 379); Analýza vybraných učebnic z pohledu použitých cvičení, kritické zhodnocení
7.
25.11.
Jazyková cvičení na pravopis a na volné psaní, typologie zvolených cvičení (H/P kap. 9, S. 320 – 357), experimentální psaní (H/P, kap. 10, S. 380 – 398); Analýza vybraných učebnic z pohledu použitých cvičení, kritické zhodnocení
8.
2.12.
Jazyková cvičení na senzibilizace poslechu a porozumění mluvenému projevu (H/P kap. 1, S. 19-48); Analýza vybraných učebnic z pohledu použitých cvičení, kritické zhodnocení
9.
9.12.
Jazyková cvičení na na volné mluvení, typologie zvolených cvičení (H/P kap. 7, S. 242 – 285); Analýza vybraných učebnic z pohledu použitých cvičení, kritické zhodnocení
10.
16.12.
Jazyková cvičení na stylistiku a pragmatiku (H/P kap. 5, S. 170 – 193); Analýza vybraných učebnic z pohledu použitých cvičení, kritické zhodnocení
Reálie, literatura, interkulturalita (H/P, kap. 11, S. 399 – 436); Analýza vybraných učebnic z pohledu použitých cvičení, kritické zhodnocení
11.
6.1.
Využití moderních technologií pro tvorbu cvičení – korpusy, webové aplikace; didaktické aspekty využití cvičení z učebnic, z webových portálů, dalších zdrojů i cvičení vlastní tvorby, pravidla tvorby vlastních cvičení
Tvorba vlastních cvičení na zadané téma, následný rozbor a diskuse