PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVS/VS Neslyšící děti a jazykový vývoj - ACN350371
Anglický název: PVS/VS Deaf Children and their Language Development
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ACN104002
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Neslučitelnost : ACN104002
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (02.02.2023)
Jazykový vývoj neslyšících dětí - uživatelů českého znakového jazyka v období od narození do zakončení školní docházky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (02.02.2023)
Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky jazykového vývoje neslyšících dětí - uživatelů českého znakového jazyka, a to na základě poznání specifik osvojování ZJ a také komparace s dětmi slyšícími.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (02.02.2023)

Prezenční výuka: aktivní účast v semináři (min. účast 75 %), četba zadané literatury a diskuse o ní, plnění průběžně zadávaných úkolů, esej na vybrané téma z oboru OJN, ve zkouškovém období diskuse nad přečtenou literaturou a esejí.

Distanční výuka: přes platformu Teams. 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (02.02.2023)

Základní povinná literatura a zdroje:

Enns, Ch., Henner, J., McQuarrie, L. (eds.). Discussing Bilingualism in Deaf Children. New York: Routledge, 2021. (zejména kapitola Sign Language Acquisition in Context)

Průcha, J. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada, 2011.

Saicová Římalová, L. Osvojování jazyka dítětem. Praha: Karolinum 2016.

Další doporučená literatura a zdroje:

Baker, A., WoLL, B. (eds.). Sign Language Asquisition. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins, 2008.

CÍCHA HRONOVÁ, A. Úloha znakového jazyka v rozvoji neslyšícího dítěte. Speciální pedagogika, 2010, roč. 20, č. 4, s. 265–274.

CÍCHOVÁ HRONOVÁ, A. Dětská řeč – analýza projevu neslyšícího dítěte. Rigorózní práce. Praha: UK, 2008.

Clark, E. V. First Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 2009, s. 32–50.

Doherty-Sneddon, G. Neverbální komunikace dětí. Praha: Grada, 2005.

DVD Raná komunikace v neslyšící rodině. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2007.

EMMOREY, K. Language, Cognition, and the Brain: Insights from Sign Language Research. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2002.

HRONOVÁ, A., Motejzíková, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002.

HUDÁKOVÁ, A., Filippová E. Vývoj sociální kognice českých neslyšících dětí – uživatelů českého znakového jazyka a uživatelů mluvené češtiny: adaptace testové baterie. Studie z aplikované lingvistiky, 2017, roč. 8, s. 53–64.

HUMPHRIES, T., KUSHALNAGAR P., MATHUR G., NAPOLI D. J., PADDEN C., RATHMANN C. Ensuring Language Acquisition for Deaf Children: What linguistics can do. Language, 2014, roč. 90, č. 2, s. 30–52. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: .

Masataka, N. Motherese in signed language. Infant Behavior and Development, 15, č. 4, 1992, s. 453–460. [online; cit. 2017-13-5]. Dostupné na www: .

MEIER, R. P. Sign Language Acquisition. Oxford Handbooks Online, 2016, s. 1–26. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: .

Metodika vzdělávání neslyšících žáků-uživatelů českého znakového jazyka: čeština, český znakový jazyk. Praha: NÚV, 2018 a dále. [online; cit. 2019-01-21]. Dostupné z: a z dalších – postupně doplňovaných – zdrojů.

PEJŠMANOVÁ, B. Dětská řeč – výskyt klasifikátorů českého znakového jazyka v projevu neslyšícícho dítěte. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2012.

Peterson, C. C. Development of social-cognitive and communication skills in children born deaf. Scandinavian Journal of Psychology, 2009, roč. 50, č. 5, s. 475–483.

Saicová Římalová, L. Když začínáme mluvit…: Lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte. Praha, FF UK, 2014.

SCHICK, B., MARSCHARK, M., SPENCER, P. E. Advances in the Sign Language Asquisition in Deaf Children. Oxford, New York: Oxford University Press, 2006.

Smolík, F., Seidlová Málková, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014.

Vybrané zahraniční studie zabývající se konkrétními jevy týkajícími se osvojování znakových jazyků.

Různé (zahraniční i české) materiály, knihy, aplikace atd. určené neslyšícím dětem-uživatelům znakových jazyků a/nebo jejich rodičům a pedagogům.

Další zdroje informací: studie, články, studentské práce (zejm. bakalářské, diplomové a disertační), časopisy (zejm. Sign Language Studies, Sign Language & Linguistics, American Annals of the Deaf, Journal of Deaf Studies and Education, Gong, Infozpravodaj/Dětský sluch, Speciální pedagogika), relevantní webové stránky (hl. zahraniční) aj.

Ke kurzu je založen kurz v Moodlu (www.dl1.cuni.cz), kde jsou průběžně doplňovány aktuální informace, další studijní texty a pokyny pro práci v kurzu.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (09.02.2022)

Seminář představí problematiku jazykového vývoje neslyšících dětí-uživatelů českého znakového jazyka v období od narození do zakončení školní docházky. Pozornost se zaměří zejména na vybrané poznatky o osvojování (národních) znakových jazyků (i v komparaci s osvojováním jazyků mluvených) a dále na následné či paralelní nabývání kompetencí v mluvených (národních) jazycích (v psané a/nebo v mluvené formě). Jádrem práce v semináři je kritické čtení odborných studií z dané oblasti a aplikace získaných poznatků při prakticky orientované analýze vybraného materiálu.

Pozornost je věnována zejména následujícím tématům:
- problematika osvojování znakových jazyků, specifika osvojování znakových jazyků ve srovnání s osvojováním jazyků mluvených;
- faktory ovlivňující jazykový vývoj neslyšících dětí; vztah osvojování jazyka a psychického, sociálního a kognitivního vývoje dítěte; tzv. bezjazyčí;
- raná komunikace s neslyšícím dítětem; komunikace v neslyšící rodině; řeč orientovaná na dítě;
- výzkumy osvojování českého znakového jazyka;
- vztah verbální a neverbální komunikace;
- specifické typy vícejazyčnosti, rané fáze osvojování psané formy mluvené češtiny, pregramotnost a raná gramotnost.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (02.02.2023)
Kurz je určen studentům bakalářského studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících, kteří nenavštěvují předměty specializačních Modulů 5: Vzdělávání neslyšících a 4: Lingvistika znakových jazyků. Tito studenti jej mohou navštěvovat pouze v případě volné kapacity a po konzultaci s vyučující.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK