PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVS/VS Vzdělávání a neslyšící 1 - ACN350356
Anglický název: PVS/VS Education and Deaf Students
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ACN100304
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Neslučitelnost : ACN100304
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2022)
Základní orientace v oblasti vzdělávání neslyšících dětí a žáků v České republice. Na tento předmět přímo navazuje předmět Vzdělávání a neslyšící 2. Tematické okruhy jsou pro oba předměty téměř shodné - v každém z předmětů se akcentují tematické okruhy přímo navazující na exkurze do pražských škol specializovaných na vzdělávání neslyšících dětí a žáků uskutečněné v tom kterém z předmětů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2022)
Kurz sleduje dva cíle: 1. Studenti budou chápat, jak zásadní je vliv vzdělávání a jeho organizace na život neslyšících lidí jako jednotlivců a komunity Neslyšících jako celku (nejen v současnosti, ale i historicky; nejen u nás, ale obecně). 2. Studenti se budou orientovat v současném systému vzdělávání neslyšících dětí a žáků (resp. obecněji dětí a žáků se sluchovým postižením) u nás.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2022)

Za běžných podmínek:

Zápočet: aktivní účast v semináři a na exkurzích (účast min. 75 %), plnění průběžně zadávaných úkolů, úspěch u zápočtového testu (jeho součástí je i diskuse nad testem; test se odevzdává a diskuse nad ním probíhá ve zkouškovém období, tzn. student má na splnění této části atestace tři pokusy, k nimž se zapisuje v SIS).

Poznámka k povinné účasti na výuce, exkurzích a ped. výstupech:  Je nutné jednat vždy s ohledem na aktuální situaci a zdravotní stav všech zúčastněných; pokud se student nemůže zúčastnit výuky/exkurze/ped. výstupy ze zdravotních důvodů, je žádoucí omluvit se předem vyučující a domluvit se s ní na alternativním způsobu participace na "vyučovací jednotce".

 

V případě změn z důvodu koronavirové epidemie či jiných zásadních organizačních změn, když bude výuka převedena do elektronického prostředí (a realizována distančně):

Zápočet: Splnění průběžně zadávaných úkolů, úspěch u zápočtového testu (jeho součástí je i diskuse nad testem realizovaná formou videokonference; test se odevzdává a diskuse nad ním probíhá ve zkouškovém období, tzn. student má na splnění této části atestace tři pokusy, k nimž se zapisuje v SIS). 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2022)

Vybraná doporučená literatura (seznam je pouze orientační, jeho cílem je studenta nasměrovat při vlastním výběru studijní literatury):

ČERNÝ, V. Historický vývoj vzdělání a výchovy hluchoněmých. České Budějovice, Svaz spolků učitelů hluchoněmých, 1934.

EDWARDS, A. R. Words Made Flesh: Nineteenth-Century Deaf Education and the Growth of Deaf Culture (History of Disability). New York: NYU Press, 2014.

FULKA, J. Když ruce mluví. Gesto a znakový jazyk v dějinách západního myšlení. Praha: FF UK, 2017.

GREGORY, S. a kol. (eds) Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha: UK, 2001.

HÁDKOVÁ, K., ŠIŠKA, J., ZHANG XIUYANG. Komparace přístupů uplatňovaných ve vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením v Číně, Nizozemí a Velké Británii. Speciální pedagogika, roč. 17, 2007, č. 4, s. 249-261.

HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení. Úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012.

HRUBÝ. J. Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených: Část 1. [DVD ROM] Praha: Tiché učení, 2011.

HRUBÝ. J. Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených: Část 1. Praha: Tiché učení, 2011.

HUDÁKOVÁ, A. (ed.) Neslyšící pedagogové. 1. pololetí školního roku 2011/2012. Přehled. Praha: FF UK, Ústav jazyků a komunikace neslyšících, 2012.

HUDÁKOVÁ, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP-Tamtam, 2005.

HUDÁKOVÁ, A. De-Sign Bilingual. Gong, 44, 2016, č. 10-12, s. 37.

HUDÁKOVÁ, A. Děti s vadou sluchu v základní škole a v nižších ročnících víceletého gymnázia. In Mertin, M., Ciprová, J., Budínská, M. (eds) Pedagogická a psychologická diagnostika pro učitele na ZŠ. 11. aktualizace. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2007, s. 1-37 (kap. C 3.4).

HUDÁKOVÁ, A., Filippová E. Vývoj sociální kognice českých neslyšících dětí - uživatelů českého znakového jazyka a uživatelů mluvené češtiny: adaptace testové baterie. Studie z aplikované lingvistiky, 8, 2017, s. 53-64.

HUDÁKOVÁ, A. Inkluze v překladu ztracená. Unie, 22, 2018, č. 7-8, s. 18-19.

HUDÁKOVÁ, A. Kdyby tak bylo více jablíček. The Best Woman, 3, 2011, č. 3, s. 42-43.

HUDÁKOVÁ, A. Milánský kongres: podrobnosti, souvislosti. InfoZpravodaj - Magazín informačního centra o hluchotě, 2012, roč. 20, č. 3, s. 7-10.

HUDÁKOVÁ, A. Neslyším, studuji vysokou školu. Unie, 21, 2017, s. 12.

HUDÁKOVÁ, A. Potřebujeme CEFR pro český znakový jazyk? Gong, 44, 2016, č. 10-12, s. 6.

HUDÁKOVÁ, A. Potřebují miminka český znakový jazyk? Unie, 22, 2018, č. 9-10, s. 8-9.

HUDÁKOVÁ, A. Veřejná ochránkyně práv a vzdělávání neslyšících. Gong, 44, 2016, č. 7-9, s. 11.

HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání dětí s vadou sluchu. Disertační práce. Praha: UK, 2008.

Hudáková, A., Holubová, K. FF UK v Praze: Už 20 let Deaf Friendly. In Elektronický sborník z konference INSPO 2018. Praha: Křižovatka.cz a BMI. Příspěvek přednesen 8. 4. 2018. Text ve formátu pdf přístupný na www: ; videozáznam vystoupení s tlumočením do českého znakového jazyka a s českými titulky přístupný na www: .

HUDÁKOVÁ, A., NOVÁKOVÁ, R. Společný evropský referenční rámec pro jazyky a český znakový jazyk. Studie z aplikované lingvistiky, 7, 2016, č. 2, s. 115-125.

JANOTOVÁ, N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1998.

JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie. Komunikace sluchově postižených I. Praha: SPN, 1990.

JUNGOVÁ, V. Inkluze a integrace dětí se sluchovým postižením v ZŠ hlavního vzdělávacího proudu - vývoj situace v ČR v posledních 30 letech. Bakalářská práce. Praha: UK, 2014.

kol. autorů. Péče o sluchově postižené v Československé socialistické republice. Praha: Čes. svaz sluchově postižených, 1971.

KOLÁŘ, J. Sto let vyučování hluchoněmých na Moravě: Zvláštní otisk z Obzoru hluchoněmých. České Budějovice, vl. nákladem, 1933.

KOLÁŘ, J. První český ústav pro hluchoněmé v Čechách: Zvláštní otisk z časopisu Obzor hluchoněmých. České Budějovice: K. Fiala, 1926.

KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.

KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002.

LANE, H. Pod maskou benevolence. Praha: Karolinum, 2013.

LANE, H. When the Mind Hears: A History of the Deaf. Suffolk: Richard Clay Ltd., 1984.

LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010.

MARSCHARJ, M., SPENCER, P. E. (eds) Oxford Handbook of Deaf Studies, Language, and Education. New York: Oxford University Press, 2003.

MÁZEROVÁ, R. Kultura komunity neslyšících v České republice: nástin vývoje komunity neslyšících do roku 1938. Budapešť: Open Society Institute, 1999.

Metodika vzdělávání neslyšících žáků-uživatelů českého znakového jazyka: čeština, český znakový jazyk. Praha: NÚV, 2018 a dále. [online; cit. 2019-01-21]. Dostupné z: a z dalších - postupně doplňovaných - zdrojů.

NAJMANOVÁ, M. Státní maturita pro sluchově postižené studenty. Diplomová práce. Praha: UK, 2008.

Podeszwová, K. Služby pro neslyšící, nedoslýchavé a ohluchlé studenty na vysokých školách v České republice. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2015.

POTMĚŠIL, M. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: UP, 2012. (nebo jiná publikace tohoto autora)

POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: MU, 1996.

PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1994.

PULDA, M. Surdopedie. Olomouc: UP, 1992. 

SEDLÁČEK, J. Hluchoněmý: jeho výchova a vzdělání. 1. díl. Praha: Svaz spolků učitelů hluchoněmých v R.Č.S., 1934.

SEDLÁČEK, J. Hluchoněmý: jeho výchova a vzdělání. 2. díl. Praha: Svaz spolků učitelů hluchoněmých v R.Č.S., 1937.

SOBOLEVSKÁ, Š. Profesní orientace neslyšících žáků. Bakalářská práce. Praha: UK, 2017.

SOLOVJEV, I. M. a kol. Psychologie neslyšících dětí. Praha, SPN, 1977.

SOVÁK, M. a kol. Logopedie: Metodika a didaktika. Praha: SPN, 1987.

SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1986.

STRNADOVÁ, V. Potom ti to povíme. Praha: ČUN, 1994.

UHERÍK, A. Hluchota, reč, poznanie. Martin: Osveta, 1990.

ZVONEK, A. Sluchově postižený pedagog. Diplomová práce. Brno: PedF MU, 2001.

Další zdroje informací: Knihovna elektronických zdrojů ÚJKN, časopisy (zejm. Sign Language Studies, Sign Language & Linguistics, American Annals of the Deaf, Journal of Deaf Studies and Education, Dětský sluch, Unie, Speciální pedagogika), studentské práce (zejm. bakalářské, diplomové a disertační), legislativní normy související s probíranými tématy, vzdělávací programy, učebnice a učební pomůcky, počítačové programy, relevantní webové stránky (včetně zahraničních) aj.

K předmětu je založen kurz v Moodlu (www.dl1.cuni.cz), kde jsou průběžně vyvěšovány aktuální informace, další studijní texty a pokyny pro práci v semináři.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (02.10.2021)

Během semináře by studenti měli, na základě kritické práce s informacemi (včetně textů legislativní povahy), získat komplexní systémový - a zároveň relativně detailní - přehled o současné podobě vzdělávání Neslyšících. Poznatky o domácí situaci jsou usouvztažněny s širším kontextem mezinárodním; do převažujícího synchronního úhlu pohledu je včleněna i perspektiva diachronní. Na tento seminář přímo navazuje seminář Vzdělávání a neslyšící 2. Semináře jsou vzájemně komplementární.

Součástí předmětu jsou exkurze do dvou ze čtyř pražských škol pro sluchově postižené a jejich následná reflexe: (1) Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Výmolova ul., Praha-Radlice, (2) Střední škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené Holečkova ul., Praha, (3) Gymnázium, Střední odborná škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené, Praha 2, Ječná ul., (4) Bilingvální mateřská škola Pipan, Praha (+ další aktivity v budově v Hábově ul.). Exkurze se uskuteční, pokud to dovolí aktuální epidemická aj. situace. Dle možností mohou být exkurze různě modifikovány či nahrazeny jinou efektivní formou výuky.

V případě koronavirové epidemie či jiných zásadních organizačních změn, pokud bude výuka převedena do elektronického prostředí (a realizována distančně): Pravidelně (dle rozvrhu pro prezenční výuku) budou probíhat videokonference (přes ZOOM), v Moodlu budou ukládány instrukce pro samostatnou/domácí práci. Účast na videokonferencích není povinná, je však doporučovaná. Úkoly zadávané (v Moodlu) průběžně během semináře je nutné odevzdat min. týden před konáním atestace. Z hlediska efektivnosti pedagogického procesu se ale doporučuje pracovat a úkoly odevzdávat průběžně.

Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají a přímo navazují na poznatky a zkušenosti z exkurzí, zároveň se prolínají s tematickými okruhy ze semináře Neslyšící a vzdělávání 2)
- školy hlavního vzdělávacího proudu, školy pro sluchově postižené: předškolní - základní - sekundární - terciální vzdělávání

- integrace, inkluze

- raná péče

- poradenské služby ve školství, speciálně pedagogická centra, školní poradenská pracoviště

- internáty, domovy mládeže

- kvalifikace pedagogů, neslyšící pedagogové

- rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy

- maturitní zkouška, jednotná přijímací zkouška na maturitní obory vzdělávání, jednotná závěrečná zkouška ve středních školách…

- podpůrná opatření v regionálním školství

- podpora neslyšících a nedoslýchavých studentů při univerzitním studiu

- organizace/isntituce/projekty atd. ovlivňující nějakým způsobem vzdělávání neslyšících dětí a žáků v České republice (EKOV při ASNEP, AP3SP, ANEPL, aktivity NPI ČR...)

- česká „školská“ legislativa

- mezinárodní „školská“ legislativa

- historie vzdělávání neslyšících u nás (v kontextu historie vzdělávání neslyšících v zahraničí)

- současné vzdělávání neslyšících ve vybraných zemích - porovnání se situací u nás

- aktuální témata

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)

Předmět není určen pro studenty samostatného studia studijního bakalářského programu Jazyky a komunikace neslyšících.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK