PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVS/VS Vybrané otázky z klinické psychologie pro studenty Deaf Studies - ACN300848
Anglický název: PVS/VS Selected Questions in Clinical Psychology for Deaf Studies Students
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (12)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: český znakový jazyk
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (02.02.2023)
Klinická psychologie v kontextu Deaf Studies, vybrané duševní poruchy a jejich projevy u neslyšících dětí a dospělých, specifika práce a komunikace s těmito klienty v oblasti tlumočnictví, školství a odborného výzkumu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Holubová (01.02.2023)

Studenti budou seznámeni s vybranými tématy z klinické psychologie (PAS, ADHD, poruchy spojené se stresem, dysfunkční rodinné prostředí, jazyková deprivace a vliv na dítě, schizofrenie, úzkostné poruchy, demence atd.). Budou znát specifika komunikace i práce s neslyšícími dospělými i dětmi s psychiatrickými diagnózami ve školství, v tlumočnictví a v odborném výzkumu. Na praktických nácvicích v modelových situacích si osvojí vybrané dovednosti potřebné k práci s těmito klienty. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Holubová (01.02.2023)

Aktivní účast na semináři. Plnění všech průběžně zadávaných úkolů, závěrečná rozprava nad posledním úkolem.

V případě distanční výuky: Aktivní účast v semináři realizovaného online formou (platforma ZOOM) nebo plnění alternativních úkolů nahrazující účast v semináři, plnění průběžně zadávaných úkolů, závěrečná rozprava nad posledním úkolem online formou (ZOOM). 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Holubová (01.02.2023)

Světová zdravotnická organizace (2017). Poruchy duševní a poruchy chování. In Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize. Praha: ÚZIS ČR.

Estrada Aranda, B. D., & Raaij, I. S. -van. (2015). Mental health services for deaf people: treatment advances, opportunities, and challenges, 1 online resource (269 p.).

Baštecká, B. Goldmann, P. Základy klinické psychologie. Praha, Portál 2001

Glickman, N. S., & Hall, W. C. (2019). Language deprivation and deaf mental health. Routledge.

Literatura bude průběžně doplňována dle potřeb a budoucího profesního zaměření aktuálních frekventantů kurzu. 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Holubová (01.02.2023)

Základní tematické okruhy (na výuce se budou prolínat)

  • klinická psychologie - základní orientace
  • vybraná témata z psychopatologie dětí a dospělých (PAS, ADHD, poruchy chování, vliv dysfunkčního rodinného prostředí na dítě, poruchy nálad, psychotické poruchy, demence atd.)
  • klinická psychologie na poli Deaf Studies (ve školství, tlumočnictví a odborném výzkumu)
  • specifika práce a komunikace s neslyšícími dospělými s duševními poruchami
  • specifika práce a komunikace s neslyšícími dětmi s poruchami chování a duševními poruchami
  • etické zásady (a otázky) ve školství, tlumočnictví a odborném výzkumu na poli Deaf Studies v kontextu s klinickou psychologií

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Holubová (01.02.2023)

Kurz je určen studentům 2. a 3. ročníku bakalářského studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících a studentům magisterského studijního programu Čeština v komunikaci neslyšících.

Vyučovacím jazykem je český znakový jazyk (součástí výuky však budou také prezentace a další doplňující materiály v psané češtině, v případě potřeby budou v průběhu výuky k dispozici též handouty pro nerodilé mluvčí ČZJ). Frekventanti, kteří nejsou rodilími mluvčími ČZJ, by tento jazyk měli ovládat alespoň na komunikační úrovni (velmi doporučované je úspěšné absolvování povinného předmětu ČZJ I a ČZJ II).

Studenti 1. ročníku bakalářského studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících a ostatní studenti mimo výše zmíněné studijní programy jej mohou navštěvovat pouze po konzultaci s vyučující (v případě volné kapacity v předmětu).  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK