PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVS/VS Komunikační systémy neslyšících ve vzdělávání B - ACN300468
Anglický název: PVS/VS Communication approaches in the Deaf education B
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ACN100230
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Neslučitelnost : ACN100230
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (20.01.2021)
Komunikační prostředky Neslyšících; augmentativní a alternativní komunikace.

Generální dodatek k povinné účasti na výuce v letním semestru 2020/2021: Vzhledem ke kovidové situaci nelze vyžadovat povinnou účast na prezenční či distanční (zejm. online) výuce. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, jak je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji a nejefektivněji zapojili. Pokud se student nemůžete prezenční či distanční výuky (ať už online výuky, nebo průběžného plnění zadaných úkolů) z vážných důvodů zapojit, žádáme, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu svého zapojení do výuky tak, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (14.02.2021)
Studenti si budou - na základě kritické práce se zdroji, diskusí vedených v rámci výuky (v případě distanční výuky realizovaných formou videokonferencí na Zoomu) a vlastní praktické zkušenosti vědomi charakteristických rysů a v závislosti na tom možností, limitů a uplatnitelností různých komunikačních prostředků N/neslyšících. Dále budou rozumět rozdílům mezi prostředky komunikace, komunikačními metodami a vzdělávacími metodami a chápat vztahy mezi prostředky komunikace N/neslyšících a různými formami alternativní a augmentativní komunikace.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (14.02.2021)

V případě distanční výuky:

Zápočet: Splnění všech úkolů, úspěch u závěrečného testu - jeho součástí je i diskuse nad testem (formou videokonference v Zoomu); test se odevzdává a diskuse nad ním probíhá ve zkouškovém období, tzn. student má na splnění této části atestace tři pokusy, k nimž se zapisuje v SIS. Úkoly a veškeré instrukce ke kurzu jsou ukládány v Moodlu.

_____________________________________________________________________________________________________________________

V případě prezenční výuky:

Zápočet: Aktivní účast v semináři a na exkurzích (účast min. 75 %), plnění průběžně zadávaných úkolů, úspěch u zápočtového testu.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (14.02.2021)

Vybraná doporučená literatura (seznam je pouze orientační, jeho cílem je studenta nasměrovat při vlastním výběru studijní literatury):

BONDY, A., FROSTL, L. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007.

ČADILOVÁ, V, ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha: Portál, 2008.

GROMA, M. Používanie manuálnych znakových systémov nepočujúcich nepočujúcimi žiakami pri osvojovaní a reprodukcii učebného textu. Bratislava: PedF UK, 1999.

HEVIER D. a kol. Päť prštekov na ruke. Obrázková kniha posunkovej reči pre najmenšie deti s poruchami sluchu. Bratislava: Buvik, 1994.

HORÁKOVÁ, M. Techniky vizualizace – logopedická část. Praha: ČKTZJ, 2008.

HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání dětí s vadou sluchu. [Disertační práce] Praha: UK, 2008.

HUDÁKOVÁ, A. Prstová abeceda pro tlumočníky. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. [+ odpovídající DVD]

JANN, P. K nutnosti nového pragmatismu: Výstavba řeči u neslyšících podle heidelberského spolkového kongresu 1997. Hörgeschädigten Pädagogik, duben 1998. [zpráva o Spolkovém kongresu svazu německých učitelů sluchově postižených, 8.–10. 5. 1997; bibliografické údaje o německém originálu jsou neúplné; v knihovně Informačního centra o hluchotě FRPSP pod signaturou 3985 L 32. 82]

JANOTOVÁ, N. Výuka výslovnosti u sluchově postižených. In Janotová, N., Řeháková, K. Surdopedie. Komunikace sluchově postižených I. Praha: SPN, 1990, s. 3–71.

JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999.

JANOTOVÁ, N. Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996.

JANOTOVÁ, N. Rozvíjení zrakového vnímání a odezírání sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1996.

JANOVCOVÁ, L. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: Paido, 2003.

KALENDOVÁ, J. Postupná modifikace českého znakového jazyka v komunikaci s neslyšícími s progredující vadou zraku. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2016.

KEREKRÉTIOVÁ, A. a kol. Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2016.

KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém - VOKS. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006.

KOMORNÁ, M., KOTVOVÁ, M. Praktický kurz znakované češtiny. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. [+ odpovídající DVD]

KRACÍKOVÁ, D., POTMĚŠIL, M. Vztah schopnosti odezírat k intelektu. Výzkumná zpráva č. Z-043/A. Praha: Laboratoř elektronických smyslových náhrad, 1990.

KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002.

KRAHULCOVÁ-ŽATKOVÁ, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Praha: Karolinum, 1996.

KŘUPALOVÁ, M. Je znakový jazyk pro neslyšící nenahraditelný? Děti a my, 2001, roč. 31, č. 1, s. 39. [reakce na rozhovor s A. Hudákovou Dvořáková, A. Znakový jazyk je pro neslyšící nenahraditelný. Děti a my. 2000, roč. 30, č. 4, s. 37].

KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: TECH-MARKET, 1996.

KUBOVÁ, L. Piktogramy  učebnice. Praha: Tech-market, 1997.

LAUDOVÁ, L. Augmentativní a alternativní komunikace. Praha: Portál, 2003.

LOMBERSKÁ, I. Pohyb a jeho modifikace v českém taktilním znakovém jazyce. [Bakalářská práce]. Praha: FF UK, 2014.

LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia 2000.

MACUROVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících. Český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum, 2018.

MAKOVSKÁ, L. Baby Signs. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2010.

MALÝ, K. Hluchoněmost. Praha: Fr. Urbánek, 1907.

MALÝ, K. Odezírání, most mezi ohluchlými a slyšícími. Praha: Spolek o péči o slabomyslné, 1940.

Metodika vzdělávání neslyšících žáků-uživatelů českého znakového jazyka: čeština, český znakový jazyk. Praha: NÚV, 2018 a dále. [online; cit. 2019-01-21]. Dostupné z: . In: různí autoři: Metodické podpory pro výuku žáků se sluchovým postižením: češtnina jako druhý jazyk, angličtina, český znakový jazyk. NÚV/NPI ČR, Praha : průběžně od 2018. Dostupné z: . 

MIKLA, A. Orálna reč a vzdelávanie nepočujúcich. Bratislava: SPN, 1989.

MOTEJZÍKOVÁ, J. Vývoj mluveného jazyka u neslyšících a nedoslýchavých dětí - přístupy a metody. InfoZpravodaj, 2006, roč. 14, č. 1, s. 16–18.

MOUDRÁ, M. Osvojování českého znakového jazyka slyšícím nemluvícím chlapcem v pubescentním a adolescentním věku. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2012.

National Cued Speech Asociation. [on-line; cit. 2014-07-13]. Dostupné z www: . 

PÁNEK, P. Komunikace učitelů ve středních školách pro sluchově postižené v ČR. Diplomová práce. Praha: UK, 2014.

POTMĚŠIL, M. Návrh metodiky testování schopnosti neslyšících odezíratVýzkumná zpráva č. Z - 006/A. Praha: ČSAV, 1986.

POTMĚŠIL, M. Prstová abeceda. Praha: FRPSP, 1992.

POTMĚŠIL, M. Testování schopnosti neslyšících odezíratVýzkumná zpráva č. Z - 020/I. Praha: ČSAV, 1988. 20 s. + přílohy.

POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: MU v Brně, 1996.

PULDA, M. Sluchová výchova u sluchově postižených dětí. Brno: PedF MU, 1999.

PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1992.

ROUČKOVÁ, J. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praha: Portál, 2006.

RUPERT, J. Cued Speech. Practice Manual A. West Coast Program, 1989. [publikováno jako součást William-Scot, B., Kipila, E. L. Cued Speech. Booster Booklet (for Cued Speech instructors and/or Cued Speech workshop leaders). Washington, D. C.: Gallaudet University, nedatováno]

SAAK  společnost pro augmentativní a alternativní komunikaci, o.p.s. [on-line; cit. 2014-07-13]. Dostupné z www: . 

SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2001.

SOVÁK, M. a kol. Stati o reedukaci sluchu. Praha: SPN, 1978.

SOVÁK, M. a kol. Logopedie: Metodika a didaktika. Praha: SPN, 1987.

SOVÁK, M. a kol. Stati o reedukaci sluchu. Praha: SPN, 1978.

STRNADOVÁ, V. Hádej, co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Ministerstvo zdravotnictví, 1998. 

STRNADOVÁ, V. Odezírání jako schopnost. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.

STRNADOVÁ, V. Současné problémy české komunity neslyšících I. Hluchota a jazyková komunikace. Praha: FF UK, 1998.

SVAČINA, S. Základy řečové výuky na školách pro neslyšící děti. ČSSI, Český svaz sluchově postižených, 1973.

SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 2005.

SZEPANKOVSKI, B. Chirografia – systém znakov napomáhajúci odzeranie z úst. In Baláž, J. a kol. Interpersonálna komunikácia a jej poruchy. Bratislava: SPN, 1988.

ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014.

ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007.

ŠUPÁČEK, I. Srozumitelnost řeči neslyšících a těžce nedoslýchavých. In Slaninka, G. Zborník prác zo surdopedagogiky. Bratislava: Krajský pedagogický ústav, 1972.

TARCSIOVÁ, D. Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsoby prekonávania ich komunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia, 2005.

TICHÁ, B. Znakované systémy angličtiny. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2017.

UHERÍK, A. Hluchota. Reč. Poznanie. Martin: Osveta, 1990.

VANĚČKOVÁ, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996.

VEXIAUOVÁ, A. M. Dej mi ruku, ať mohu mluvit. Vrátit slovo těm, kteří jsou odříznuti od světa. Praha: Nakladatelství ISV, 2003.

VOSTALOVÁ, M. Makaton. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2011.

ZDRUBECKÁ, A. Prstové abecedy a jejich využívání ve vzdělávání v MŠ a ZŠ pro sluchově postižené. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2014.

ZOBAČOVÁ, H., STARÁ, R. Pohádka o koblížkovi. Praha: Pasparta, 2015.

Další odborná literatura, zejm. vybrané studie z časopisů Sign Language Studies, Sign Language & Linguistics, American Annals of the Deaf, Journal of Deaf Studies and Education, Cizí jazyky, Čeština doma a ve světě, Studie z aplikované lingvistiky, Speciální pedagogika, Dětský sluch (InfoZpravodaj), Časopis pro moderní filologii, Český jazyk a literatura aj., příspěvky z portálu Učitelů češtiny jako cizího jazyka, portálu RVP apod., bakalářské, diplomové a disertační práce a legislativní normy související s probíranými tématy, relevantní webové stránky a elektronické zdroje; různé (zahraniční i české) materiály, knihy, aplikace atd. určené neslyšícím dětem-uživatelům znakových jazyků, uživatelům alternativních a augmetativních komunitkačních postupů a/nebo jejich rodičům a pedagogům.

K předmětu je založen kurz v Moodlu, kde jsou průběžně doplňovány aktuální informace, další studijní texty a instrukce pro práci v semináři.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (14.02.2021)

Úkolem předmětu je přivést studenty - na základě kritické práce se zdroji a vlastní praktické zkušenosti - k uvědomění si možností, limitů a uplatnitelností různých komunikačních prostředků Neslyšících; pochopení rozdílů mezi prostředky komunikace, komunikačními metodami a vzdělávacími metodami a pochopení vztahů mezi prostředky komunikace Neslyšících a různými formami alternativní a augmentativní komunikace.

Studenti se seznamují s teoretickými východisky, principy a cíli osvojování a užívání různých způsobů komunikace a jejich začlenění do různých komunikačních a vzdělávacích přístupů. Způsoby komunikace známé ze vzdělávání N/neslyšících (a obecněji dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením) jsou usouvztažňovány a porovnávány se způsoby komunikace užívanými lidmi s tzv. poruchami komunikace, lidmi s kombinovanými postiženími, z nichž jedno je sluchové apod. Se všemi probíranými způsoby komunikace se studenti seznamují teoreticky i prakticky.

 

Pokud to je možné, jsou součástí předmětu také exkurze do škol a organizací, ve kterých se studenti mohou zblízka setkat s probíranými způsoby komunikace, a jejich následná reflexe, např.:

(1) SPC pro děti a mládež s vadami řeči se zaměřením na AAK, Jivenská 7, Praha,

(2) Integrační centrum Zahrada a Základní škola Zahrádka, obojí U zásobní zahrady 3, Praha,

(3) Dětský domov a Mateřská škola speciální, Beroun.

(4) Několikadenní exkurze do škol pro sluchově postižené na Moravě či ve vybraných evropských zemích.

Pokud to je možné, jsou dále součástí předmětu tzv. pedagogické výstupy (příprava, realizace, reflexe) realizované v rámci Dětské univerzity FF UK apod.

 

Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají):

- komunikace N/neslyšících: poslech, mluvení, odezírání, čtení, psaní, pomocné artikulační znaky, prstová abeceda (resp. prstové abecedy), český znakový jazyk, znakovaná čeština, manuálně kódovaná angličtina, Cued Speech…

- augmentativní a alternativní komunikace a komunikace osob s poruchami komunikace, lidí s kombinovanými postiženími, z nichž jedno je sluchové apod.: TEACCH program, Makaton, Znak do řeči, Lormova abeceda, komunikační systém Tadoma, taktilní znakový jazyk, znakování ruku v ruce, VOKS/PECS, tzv. facilitovaná komunikace…

V případě distanční výuky jsou některé oblasti upozaděny (exkurze, ped. výstupy...) a jiné akcentovány (diskuse v rámci pravidelné online výuky na Zoomu, samostatná práce, užívání online aplikací, programů a nástrojů...).

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (31.01.2019)

Kurz je určen studentům 2. a vyššího ročníku Bc. studia oboru CNES, kteří tento předmět nemají zapsaný jako "povinný modul".

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK