PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Osvojování a vývoj prvního jazyka, jazykové poruchy - ACN105000
Anglický název: First language acquisition and development, language disorders
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: ACN350369
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2022)
Základní otázky osvojování prvního (mateřského) jazyka dítětem (včetně jazyků znakových).
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (24.07.2021)

Studující získají orientaci v tématech a metodách oboru osvojování jazyka dítětem.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (20.08.2023)

Zkouška složená z písemné části ověřující znalosti v rozsahu látky probrané na přednášce a z ústního rozhovoru o prostudované četbě (k ústní části je třeba předložit seznam četby).

V případě nutnosti distanční výuky bude zkouška transformována do podoby realizovatelné na dálku.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (20.08.2023)

Základní povinná literatura:

Saicová Římalová, L. Osvojování jazyka dítětem. Praha: Karolinum 2016. (Dostupné v tištěné i v elektronické verzi.)

 

Další doporučená literatura a zdroje:

Ambridge, B., Lieven, E. V. M. Child Language Acquisition. Cambridge et al.: Cambridge University Press 2011. (vybrané části)

Doherty-Sneddon, G. Neverbální komunikace dětí. Praha: Grada 2005.

DVD Raná komunikace v neslyšící rodině. Praha, Federace rodičů a přátel sluchově postižených 2007.

Horňáková, K., Kapalková, S., Mikulajová, M. Kniha o detskej reči. Bratislava: Slniečko 2005. (Též česky jako Jak mluvit s dětmi od narození do tří let. Praha: Portál 2009.)

Kapalková, S., Slančová, D., Bónová, I., Kesselová, J., Mikulajová, M. Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku. Bratislava: Slovenská asociácia logopédov 2010.

Průcha, J. Dětská řeč a komunikace. Praha. Grada 2011.

Slančová, D. (ed.). Štúdie o detskej reči. Prešov: FFPU 2008. (vybrané části)

Slančová, D. (ed.). Desať štúdií o detskej reči. Praha: FFPU – Veda 2018. (vybrané části)

 

Další literatura bude doporučována v průběhu kursu podle zájmu zúčastněných.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (24.07.2021)

Přednáška kombinovaná s diskusí o vybraných tématech, další studijní materiály dostupné v Moodlu.

V případě nutnosti distanční výuky bude kurs transformována do podoby kombinující on-line setkání při videokonferencích (např. přes Zoom) a distanční práci s materiály (četba, úkoly) v Moodlu.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (24.07.2021)

Přednáška se věnuje osvojování prvního (mateřského) jazyka dítětem. Soustřeďuje se na češtinu a jazyky jí blízké, pozornost je věnována i specifikům osvojování znakových jazyků. Kurs seznamuje se základními teoretickými problémy oboru (hlavní teoretické přístupy k osvojování jazyka dítětem; metody výzkumu, historie oboru; faktory ovlivňující osvojování jazyka; některá často diskutovaná témata spojená s osvojováním jazyka – např. tzv. egocentrická řeč; vztah verbální a neverbální komunikace aj.) a s hlavními otázkami spojenými s osvojováním jednotlivých jazykových rovin a vybraných dalších jevů (osvojování vyprávění; osvojování čtení a psaní aj.), a to v pojetí různých teoretických koncepcí. Představuje rovněž charakteristické rysy jednotlivých vývojových etap jazyka dětí a mládeže a zabývá se též hlavními poruchami vývoje jazyka a vybranými specifickými případy, jako je např. bilingvismus.

Hlavní témata kursu:

  • Vymezení oboru a základních pojmů. Metody výzkumu dětské řeči. Výzkum osvojování češtiny a českého znakového jazyka.
  • Základní teoretické přístupy k osvojování jazyka.
  • Faktory ovlivňující osvojování jazyka, řeč orientovaná na dítě.
  • Problematika osvojování zvukové stránky, sémantiky a pragmatiky, slovní zásoby, gramatiky (morfologie a syntaxe), osvojování vybraných dalších jevů (např. vyprávění).
  • Specifika osvojování znakových jazyků.
  • Periodizace vývoje, základní charakteristika jednotlivých etap.
  • Specifické případy. Základní poruchy a jejich charakteristika.

 

 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)

Kurz je určen studentům bakalářského studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících. Je součástí specializačního Modulu 5: Vzdělávání neslyšících.

Ostatní studenti jej mohou navštěvovat pouze v případě volné kapacity a po konzultaci s vyučující.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK