PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výchovy a vzdělávání neslyšících A - ACN100231
Anglický název: Methodology of Teaching and Educating the Deaf A
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/4, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Prerekvizity : ACN100230
Je neslučitelnost pro: ACN300469
Je prerekvizitou pro: ACN100232
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (04.10.2021)
V semináři jsou studenti – na základě poznatků obecně pedagogických – konfrontováni s vybranými problémy didaktiky výchovy a vzdělávání neslyšících dětí a žáků (a obecněji dětí a žáků se sluchovým postižením) - to vše obecně i v podmínkách současného českého vzdělávacího systému.

Předmět je součástí Pedagogického specializačního v rámci studia bakalářského studijního programu Čeština v komunikaci neslyšících a navazuje na všechny předcházející předměty tohoto modulu i na povinné předměty společné pro všechny studenty tohoto studijního programu.

Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (18.08.2020)

Předmět má tři hlavní cíle:

1. Studentům budou známy základní obecně pedagogické a obecně didaktické principy a budou se zamýšlet nad uplatněním těchto obecných zásad ve vztahu ke specifické situaci vzdělávání neslyšících dětí a žáků (obecně, ale též v současném českém vzdělávacím systému).

2. Studenti budou umět reflektovat osvojené teoretické poznatky v rámci své vlastní vzdělávací trajektorie a zapojovat je do své vlastní pedagogické praxe.

3. Studenti budou účinně používat různé aplikace, programy a další výukové nástroje. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (04.10.2021)

Za běžných podmínek:

Zápočet: Aktivní účast v semináři a na exkurzích, účast na pedagogických výstupech, plnění průběžně zadávaných úkolů (není nutné plnit je průběžně, z hlediska efektivity ped. procesu je to ale doporučeno), úspěch u zápočtového testu (jeho součástí je i diskuse nad testem; test se odevzdává a diskuse nad ním probíhá ve zkouškovém období, tzn. student má na splnění této části atestace tři pokusy, k nimž se zapisuje v SIS). 

Zkouška: Ústní zkouška z probrané látky prověřující orientaci v problematice prakticky i teoreticky zaměřenými otázkami a úkoly, rozprava nad seznamem přečtené literatury.

Poznámka k povinné účasti na výuce, exkurzích a ped. výstupech:  Je nutné jednat vždy s ohledem na aktuální situaci a zdravotní stav všech zúčastněných; pokud se student nemůže zúčastnit výuky/exkurze/ped. výstupů ze zdravotních důvodů, je žádoucí omluvit se předem vyučující a domluvit se s ní na alternativním způsobu participace na "vyučovací jednotce".

 

V případě změn z důvodu koronavirové epidemie či jiných zásadních organizačních změn, když bude výuka převedena do elektronického prostředí (a realizována distančně):

Zápočet: Splnění průběžně zadávaných úkolů (není nutné plnit je průběžně, z hlediska efektivity ped. procesu je to ale doporučeno), úspěch u zápočtového testu (jeho součástí je i diskuse nad testem realizovaná formou videokonference; test se odevzdává a diskuse nad ním probíhá ve zkouškovém období, tzn. student má na splnění této části atestace tři pokusy, k nimž se zapisuje v SIS). 

Zkouška: Ústní zkouška z probrané látky prověřující orientaci v problematice prakticky i teoreticky zaměřenými otázkami a úkoly, rozprava nad seznamem přečtené literatury. Zkouška bude realizována formou videokonference.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (04.10.2021)

Vybraná doporučená literatura (seznam je pouze orientační, jeho cílem je studenta nasměrovat při vlastním výběru studijní literatury):

CARLGREN, F. Výchova ke svobodě: Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar, 1991.

CERNEY, J. Deaf education in America: voices of children from inclusion settings. Washington, D.C.: Gallaudet University Press, 2009.

ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993.

ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.

ČAPEK, R. Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe, 2018.

ČAPEK, R. Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe, 2017.

ČAPEK, R. Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe, 2020.

ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015.

ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2014.

ČAPEK, R. Učitel a rodič. Praha: Grada, 2013.

Čeština ve výuce neslyšících – elektronický sborník (Soubor článků sebraných k příležitosti ukončení lektorského kurzu pro pedagogy.) Praha: Jazykové centrum Ulita, 2011.

DVOŘÁKOVÁ, M. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009.

FABER, A., MAZLISH, E. Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly, jak naslouchat, aby nám děti důvěřovaly. Brno: CPres, 2013. [nebo jiné publikace těchto autorek]

FENSTERMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008.

FEŘTEK, T. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová Beseda, 2015.

GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003.

GRAY, P. Svoboda učení. Praha: PeopeComm, 2016. 

HAVLÍNOVÁ, M. Zdravá mateřská škola. Praha: Portál, 1995.

HODGKINSON, T. Líný rodič. Brno: JOTA, 2011.

HUDÁKOVÁ, A. (ed.) Neslyšící pedagogové1. pololetí školního roku 2011/2012. Přehled. Praha: FF UK, Ústav jazyků a komunikace neslyšících, 2012.

CHVÁTALOVÁ, P. Několik poznámek k uplatnění neslyšících pedagogů v procesu bilingvální výchovy a vzdělávání neslyšících žáků. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2-3, s. 234-236.

JELÍNEK, M. Vnitřní svět vítězů. Praha: Grada, 2019.

JUNGOVÁ, V. Inkluze a integrace dětí se sluchovým postižením v ZŠ hlavního vzdělávacího proudu - vývoj situace v ČR v posledních 30 letech. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2014.

KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

KASTNEROVÁ, E. Pohled slyšících vedoucích pracovníků na zaměstnávání neslyšících pedagogů na školách pro sluchově postižené. Bakalářská práce. Olomouc: UPOL, 2015.

KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada Publishing, 2009.

KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008.

KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. Školní hodnocení žáků se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2012.

LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.

LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010.

MAKOVSKÁ, L. Rozumí neslyšící žáci učebním textům? Diplomová práce. Praha: FF UK, 2013.

MAŇÁK, J., KNECHT, P. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. 

MAŇÁK, J., KNECHT, P. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006.

Manuál pro tvorbu ŠVP [online; cit. 2019-07-02]. Dostupné z: .

MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.

Metodika vzdělávání neslyšících žáků-uživatelů českého znakového jazyka: čeština, český znakový jazyk. Praha: NÚV, 2018 a dále. [online; cit. 2021-10-04].

          Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=83791&view=14026 a https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=14026

          Dostupné z: Obsah - DIGIFOLIO (rvp.cz)

          Dostupné z: Metodická podpora - DIGIFOLIO (rvp.cz)

          Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=87808&view=16167

Metodická podpora pro učitele žáků se sluchovým postižením [online]. Praha: NÚV, do r. 2019. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=13278.

MONTESSORI, M. Absorbující mysl. Vývoj a výchova dítěte od narození do šesti let. Praha: SPS – nakladatelství světových pedagogických směrů, 2003. [nebo jiné publikace M.M.]

MOORES, D. F., MEADOOW-ORLANS, K. P. Educational and Developmental Aspects of Deafness. Washington, D.C.: Gallaudet University Press, 1990.

MüHLFEIT, J., NOVOTNÁ, K. Odemykání dětského potenciálu. Každé dítě je originál. Brno: Management Press, 2018.

MUKNŠNÁBLOVÁ, M. Péče o dítě s postižením sluchu. Praha: Grada, 2014. 

NEILL, A.S. Summerhill. Praha: PeopeComm, 2013. 

Obsahová analýza učebnic pro základní školy: Závěrečná zpráva. Praha: Člověk v tísni, 2002. 

PÁNEK, P. Komunikace učitelů ve středních školách pro sluchově postižené v ČR. Diplomová práce. Praha: UK, 2014.

POL, M. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno: Masarykova univerzita, 1995.

PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2004.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002.

PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno : Paido, 1998. 

PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013.

SHERMAN, T., HOMOLÁČ, J. "Maybe the worst thing is that I speak with a Czech accent": Language and trajectories of young Vietnamese in the Czech Republic (v tisku).

SCHIMUNEK, F.-P. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1994.

ŠORMOVÁ, K., HUDÁKOVÁ, A. a kol. Čeština jako druhý jazyk. Metodická perspektiva. Praha: FF UK, 2019. Dostupné z: https://books.ff.cuni.cz/cestina-jako-druhy-jazyk/.

ŠORMOVÁ, K., ŠEBESTA, K. a kol. Korpusy v jazykovém vyučování. Praha: FF UK, 2019.

TITĚROVÁ, K. (ed.) Hledá se dvojjazyčný asistent. Zkušenosti s dojjazyčnými asistenty v českých školách a inkluzí žáků s odlišným mateřským jazykem. Praha: META, 2014. 

TITĚROVÁ, K. a kol. Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Systémová doporučení. Praha: META, 2014.

Učím s radostí. Praha: Kritické myšlení, o. s., a Step by Step v Agentuře Strom, 2003 .

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2010.

VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004.

VOJTOVÁ, M. Asistent pedagoga ve školách pro sluchově postižené v České republice. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2011.

VYBÍRALOVÁ, M. Společné působení několika pedagogů v jedné třídě: východiska, cíle, kompetence. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2014.

WAUTERS, L., KNOORS, H. Social Integration of Deaf Children in Inclusive Settings. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, roč. 13, 2008, č. 1, s. 21-36.

WENKE, H., RÖHER, R. Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2000.

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.

ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997.

ZVONEK, A. Sluchově postižený pedagog. Diplomová práce. Brno: PedF MU, 2001.

 

Další zdroje informací: Knihovna elektronických zdrojů ÚJKN, časopisy (zejm. Sign Language Studies, Sign Language & Linguistics, American Annals of the Deaf, Journal of Deaf Studies and Education, Dětský sluch, Unie, Speciální pedagogika), studentské práce (zejm. bakalářské, diplomové a disertační), legislativní normy související s probíranými tématy, vzdělávací programy, učebnice a učební pomůcky, počítačové programy, relevantní webové stránky (včetně zahraničních) aj.

 

K předmětu je založen kurz v Moodlu (www.dl1.cuni.cz), kde jsou průběžně vyvěšovány aktuální informace, další studijní texty a pokyny pro práci v semináři.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (04.10.2021)

Předmět navazuje na většinu oborových předmětů vyučovaných v prvním a druhém ročníku bakalářského studia oboru Čeština v komunikaci neslyšících (zejm. na předměty Výchova a vzdělávání neslyšících a Komunikační přístupy ve vzdělávání neslyšících) a zároveň je druhým ze třech předmětů Pedagogického modulu. 

V semináři jsou studenti – na základě poznatků obecně pedagogických – konfrontováni s vybranými problémy didaktiky výchovy a vzdělávání Neslyšících (a obecněji žáků se sluchovým postižením). V tomto procesu je činných mnoho proměnných (u žáků se sluchovým postižením obecně více než u žáků bez sluchového postižení). Proto jsou studenti v rámci seminárních diskusí vedeni ke kritické práci s texty, materiály a zdroji; cílem je přitom směřování k efektivnímu a pro každého konkrétního neslyšící žáka přínosnému výchovně vzdělávacímu procesu - a to jak v obecném rámci, tak v současném českém vzdělávacím systému.

Součástí předmětu jsou:

a) exkurze do škol pro sluchově postižené v České republice, které studenti v rámci svého dosavadního studia oboru Čeština v komunikaci neslyšících ještě nenavštívili, a jejich následná reflexe (pokud to bude dle aktuální epidemiologické aj. situace možné; dle možností mohou být exkurze různě modifikovány či nahrazeny jinou efektivní formou výuky),

b) vlastní pedagogické výstupy (v rámci tzv. dětské univerzity FF UK apod.) a jejich následná reflexe (pokud to bude dle aktuální epidemiologické aj. situace možné; dle možností mohou být pedagogické výstupy různě modifikovány či nahrazeny jinou efektivní formou výuky).

V případě koronavirové epidemie či jiných zásadních organizačních změn, pokud bude výuka převedena do elektronického prostředí (a realizována distančně): Pravidelně (dle rozvrhu pro prezenční výuku) budou probíhat videokonference na platformě Zoom, v Moodlu budou ukládány instrukce pro samostatnou/domácí práci. Účast na videokonferencích není povinná, je však doporučovaná. Úkoly zadávané (v Moodlu) průběžně během semináře je nutné odevzdat min. týden před konáním atestace.

Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají)

- základní obecně pedagogické a obecně didaktické poznatky, principy a zásady a jejich aplikace do vzdělávání Neslyšících (obecněji dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením)

- moderní vs. tradiční pedagogické přístupy

- transmisivní vs. konstruktivní vyučování

- tzv. alternativní pedagogické směry, domácí vzdělávání, komunitní školy atd. 

- učební styly a strategie

- osobnost pedagoga

- vyučovací styly učitele

- obecné a speciální didaktické zásady

- výukové a vzdělávací cíle

- škola jako systém

- organizace a systém vzdělávání/výuky

- organizační formy vzdělávání/výuky

- příprava a struktura vyučovací jednotky

- pedagogické hodnocení

- učebnice, učební materiály a nástroje a učební pomůcky (včetně aplikací, počítačových programů atd.)

- spolupráce učitele s tlumočníkem, asistentem pedagoga nebo osobním asistentem; párová/tandemová výuka

- práce v týmu

- spolupráce školy a rodičů

- poradenské služby ve vzdělávání

- funkce školy a vzdělávání v širších souvislostech (šikana, žáci s odlišným mateřským jazykem atd.)

- různé programy ve vzdělávání (Rodiče vítáni, Skutečně zdravá škola atd.)

- individuální (domácí) vzdělávání

- distanční vzdělávání

- psychohygiena, syndrom vyhoření

- financování vzdělávání/škol u nás

- pedagogická dokumentace

- legislativa vztahující se k jednotlivým tematickým okruhům

- aktuální témata

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (25.09.2020)

Kurz je určen pro studenty oboru Čeština v komunikaci neslyšících, u nichž je součástí povinného studijního plánu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK