PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Struktura a fungování znakového jazyka - ACN100143
Anglický název: Structures and Functions of Sign Language
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Alena Macurová, CSc.
Prerekvizity : ACN100203
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)
Předmět rozšiřuje poznatky z oblasti fonetiky, fonologie a gramatiky znakových jazyků (získané v předchozích kurzech) o poznatky z lexikologie a v návaznosti na to o informace o specifických rysech lexikální stránky znakových jazyků tak, aby studenty směřoval k ucelenějšímu pohledu na strukturu znakového jazyka - a aby je (i se zřetelem na ukotvení v kultuře) orientoval v základních otázkách jeho specifického užívání.

Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)

Podat základní vhled do lexikologických otázek obecně a na jeho základě informace o vybraných otázek lexikologie znakového jazyka  usouvztažněné s širšími

aspekty (zvl. sociolingvistickými a kognitivně lingvistickými) jeho existence. Poznatky z oblasti lexikologie propojit s poznatky z oblasti fonetiky, fonologie a gramatiky, v opoře o to získat komplexnější představu o struktuře

znakového jazyka jako celku a o jeho fungování v komunikaci. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)

Zápočet (seminář): aktivní práce v semináři, plnění průběžně zadávaných úkolů (v případě distanční výuky: plnění zadávaných úkolů).

Zkouška (v písemné formě) bude dle aktuálních protiepidemických opatření realizována prezenčně nebo distančně; student prokáže solidní znalost probrané látky a povinné literatury a schopnost dokládat získané poznatky příklady. Minimální úspěšnost 70%. Ke zkoušce může student přistoupit po získání zápočtu.

Přednáška bude v případě nařízené distanční formy výuky realizovaná na platformě zoom, konzultace k přednášce a zkoušce budou v případě komplikované epidemiologické situace probíhat po mailu.

Dle Opatření děkana č. 14/2014 Organizace studia v bakalářských a magisterských studijních programech na FF UK stanovila ředitelka ÚJKN, že počet termínů bude ve zkouškových obdobích, která nenásledují bezprostředně po ukončení kurzu, v nichž však studenti mohou ještě skládat zkoušku, menší než tři, konkrétně dva.

Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.

Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Alena Macurová, CSc. (09.08.2021)

Povinná literatura:

ADAM, R. – BENEŠ, M. et al.: Úvodní jazykový seminář. Praha: Karolinum, 2014, s. 40-56.

https://karolinum.cz/data/book/12729/140205.pdf

BRENNAN, M. Productive Morphology in British Sign Language. Focus on the Role of Metaphors. In:

PRILLWITZ, S. – VOLLHABER, T. (eds.) Current Trends in European Sign Language Research. Hamburg: Signum, 1990,

s. 205-228.

BROWN, K. (ed.) Encyclopedia of Languages and Linguistics. Oxford:

Elsevier, 2006 (vybrané partie z části věnované znakovému jazyku: viz elektronicky na stránkách ÚJKN).

ERHART, A. Základy jazykovědy. Praha: SPN, 1984 / Úvod do jazykovědy / Úvod do lingvistiky, v různých vydáních

s různými názvy různá paginace, vždy oddíly Lexikologie. Sémantika.

 https://dokumenty.site/download/erhart-uvod-do-jazykovedy

FILIPEC, J. – ČERMÁK, F. Česká lexikologie. Praha: Academia, 1985, s. 13-47, 128-149. 

https://ulozto.sk/file/fuM1Xwi7/filipec-ermak-eska-lexikologie-pdf

JOHNSTON, T. – SCHEMBRI, A.: Australian Sign Language (An introduction to sign language linguistics).

Cambridge 2007, s. 118-156 (5. kap.), 158-188 (6. kap.).

https://www.researchgate.net/publication/32893365_Australian_Sign_Language_Auslan_An_Introduction_to_Sign_Language_Linguistics

KARLÍK, P. – NEKULA, M. – PLESKALOVÁ, J. (eds.) Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2016;

hesla (a hesla s nimi související) Gestika, Gesto, Gestikulace, Ikonicita, Kognitivní lingvistika, Lexém / Lexikální jednotka,

Lexikální význam, Lexikologie, Lexikon, Pojmenování, Pragmatické gesto, Slovo  

https://www.czechency.org/slovnik/

NOVÁKOVÁ, R. Nepřímá pojmenování v českém znakovém jazyce. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze,

Filozofická fakulta, 2009.

https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/30311

SCHEMBRI, A.  The Structure and Formation of Signs in Auslan (Australian Sign Language). Newcastle:

Renwick College Monograph, No 2: North Rock Press, 1966. 

https://www.ridbc.org.au/renwick/sites/default/files/renwick/structure-and-formation-signs-auslan-part-1.pdf

SCHEMBRI, A. – JOHNSTON, T.: Sociolinguistic aspects of variation and change.

In: PFAU, R. – M. STEINBACH, M. – WOLL, B. (eds.) Sign Language: An international handbook. 

Berlin: Mouton de Gruyter, 2012, s. 788-816.

ŠUCHOVÁ, L. Metafora v českém znakovém jazyce. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze,

Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace, 2007(zvl.s. 33-98).  

https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/51737

VALLI, C. – Lucas, V. – MULROONEY, K.J. – VILLANUEVA, M. Linguistics of American Sign Language. Washington, D.C.:

Gallaudet University Press, 2011 (s. 57-84; v jiných vydáních části Building New Signs, Deriving Nouns from Verbs,

Compounds, Fingerspelling, Numeral Incorporation).

 

 

Doporučená literatura

ANIBLE, B.– OCCHINO-KEHOE,C. What’s happening with HAPPEN? The Grammaticalization of HAPPEN in American Sign Language. In: Benjamin Anible, Keiko Beers, Laura Hirrel, Deborah Wager (eds.), Proceedings of the High Desert Linguistics Society Conference, 10, 27–41.

CAMERACANNA, E. et al. How Visual Spatial-Temporal Metaphors of Speech Become Visible in Sign. In: AHLGREN, I. – BERGMANN, B. – BRENNAN, M. (eds.) Perspectives on Sign Language Usage. Durham: ISLA, 1994, s. 55-68.

ČECHOVÁ, M. et al. Čeština. Řeč a jazyk. Praha: ISV, 1995, s. 42-70 (v jiných vydáních: partie Pojmenování a slovo).

ČERMÁK, F.: Lexikon a sémantika. Praha: NLN, 2010, s. 250-293.

ENGBERG-PEDERSEN, E. Pragmatics of Non-Manual Behaviour in Danish Sign Language. In: EDMONDSON, W. H. – KARLSSON, F. (eds.) SLR 87: Papers from the Fourth International Symposium on Sign Language Research. Hamburg: Signum, 1990, s. 121-128.

FALTÍNOVÁ, R. Propriální pojmenovací akty v českém znakovém jazyce. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlovav Praze, Filozofická fakulta,Ústav českého jazyka a teorie komunikace, 2005.

HLADKÁ, Z. Lexikologie. In: KARLÍK, P. – NEKULA, M. – PLESKALOVÁ, J. – RUSÍNOVÁ, Z. (eds.) Příruční mluvnice češtiny. 2. vyd. Praha: NLN, 1997, s. 65-108. 

MACHOVÁ, S. – ŠVEHLOVÁ, M. Sémantika a pragmatika jako lingvistické disciplíny. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1996, s. 64-86.

MAREŠ, J. Orální komponenty v českém znakovém jazyce. Bakalářská práce.Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace, 2011.

MILLER, C. Simultaneous Constructions and Complex Signs in Quebec Sign Language. In: AHLGREN, I. – BERGMANN, B. – BRENNAN, M. (eds.) Perspectives on Sign Language Usage. Durham: ISLA, 1994, s. 131-148.

ŠLOSAR, D. Slovotvorba. In: KARLÍK, P. – NEKULA, M. – PLESKALOVÁ, J. – RUSÍNOVÁ, Z. (eds.) Příruční mluvnice češtiny. 2. vyd. Praha: NLN, 1997, s. 109-225.

VAŇKOVÁ, I. – NEBESKÁ, I. – SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. – ŠLÉDROVÁ, J. Co na srdci, to na jazyku. Praha: Karolinum, 2005, s. 92-106.

VYSUČEK, P. Specifické znaky. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace, 2009.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)

Dosavadní poznatky studentů z oblasti fonetiky, fonologie a gramatiky jsou v tomto předmětu rozšířeny základními informacemi o lexikální stránce znakového jazyka tak, aby student získal relativně ucelenou představu o jeho struktuře (a byl schopen nahlédnout ji i ve srovnání s češtinou). Se zřetelem k širšímu kontextu kultury a komunikace (a v opoře o základní poznatky z oblasti lexikologie, dle potřeby průběžně doplňované) je pozornost věnována těmto základním tematickým okruhům (ne nutně v tomto pořadí a v totožném rozsahu):

(1) Aktuální přístupy lingvistiky k jazyku a jeho užívání; (2) Plány/roviny stavby jazyka: lexikální plán/rovina, základní pojmy lexikologie; (3) Jazyk (jeho lexikální plán/rovina) a kultura; kulturně podmíněné užívání jazyka; (4) Slovo/znak  a pojmenování; (5) Slovní zásoba znakových jazyků (mezi mluveným jazykem a gestem): znaky cizí/přejaté (kontakty s cizími znakovými jazyky a s jazyky mluvenými), znaky ustálené, znaky produktivní; (6) Specifika užívání těchto typů znaků v komunikaci neslyšících, též se zřetelem ke geografickému a sociálnímu rozvrstvení znakového jazyka; diglosie; změny ve slovní zásobě; (7) Ikoničnost a její typy (8) Motivovanost:  pojmenování motivovaná /popisná a nemotivovaná/značková: specifika situace ve znakových jazycích; (9) Vizuální motivovanost na příkladu metafory; (10) Slovotvorné postupy ve znakových jazycích (zvl. derivace, kompozice, inicializace, sémantické tvoření).

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)

Kurz je určen pro studenty oboru Čeština v komunikaci neslyšících, u nichž je součástí povinného studijního plánu. Ostatní studenti jej mohou navštěvovat pouze v případě volné kapacity a po konzultaci s vyučujícími.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK