PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Analýza učebnic a dalších příruček k výuce literatury - ABO700347
Anglický název: Analyses of the Ways of Writing Literary Textbooks for Elementary and High Schools
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Literatura
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (25.08.2023)
Kurz je nabízen mezi povinně volitelnými semináři jako jeden z nástrojů, jimiž student může a) prohlubovat a ucelovat získané kompetence didaktiky literatury, b) zkoušet jejich aplikaci na materiál, který je součástí výukové praxe a c) celkově tak podpořit dovednosti potřebné k absolvování jiných, povinných i povinně volitelných kurzů (např. Didaktika literatury, Metody literární teorie pro učitele, Praxe průběžná I., Praxe průběžná II., Praxe souvislá a Úvodní náslechová praxe). Účastníci by měli pomocí analýz konkrétních učebnic či jiných příruček (z hlediska jednotlivých vymezených tematických okruhů literární historie, literární teorie i didaktiky literatury) získávat nejen aparát ke svému budoucímu učitelskému posouzení kterékoliv učebnice, ale také přehled o současné nabídce a historii psaní českých příruček k výuce literatury.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (31.08.2021)

  • Student získá metodickou podporu k teoretickému uvažování o výuce literatury (pro semináře Didaktika literatury), k praxím a potenciálně i ke své vlastní budoucí výuce literatury:
    • vztáhne k výukovým příručkám problematiku jednotlivých vymezených tematických okruhů literární historie (způsoby psaní a zobrazování literární historie, kánon a nekanoničnost, problematika národních literatur a jejich setkávání);
    • vztáhne k výukovým příručkám problematiku jednotlivých vymezených tematických okruhů literární teorie (odlišnost analýzy a interpretace a jejich metody, výuka poetiky, výuka termínů a konceptů literární teorie);
    • vztáhne k výukovým příručkám problematiku jednotlivých vymezených tematických okruhů didaktiky literatury (přístupy k výuce literatury, tzv. „obsahy děl“, společná a profilová část maturitní zkoušky, tvůrčí psaní);
  • Student nahlédne otázku výukových příruček jako svébytnou problematiku:
    • pozná a zhodnotí možné funkce učebnic a dalších příruček ve středoškolské výuce literatury a v samostatné studentské přípravě na vzdělávání;
    • pozná a zhodnotí různé koncepce a způsoby psaní příruček, jejich konsekvence, možnosti a limity a srovná je s dalšími potenciálními médii.
  • Student získá přehled o konkrétních publikacích – příručkách k výuce literatury:
    • důkladně pozná reprezentativní příručky posledních třiceti let;
    • nahlédne vývoj psaní příruček v 20. století;
    • komplexně prozkoumá jednu učebnicovou řadu z posledních deseti let.
  • Student se učí pracovat s portfoliem jako nástrojem (sebe)hodnocení.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (29.08.2020)

  • 1.5.Dokážu zvolit postupy analýzy literárního díla, které odpovídají cíli výuky a také danému textu (motivy a témata, kompozice, textové subjekty atp.).
  • 1.9.Dokážu při přípravě i ve výuce samotné vybírat kvalitní odborné i populárně naučné zdroje a operovat s nimi.
  • 2.7.Dokážu studentům předávat povědomí o chronologii literatury a jejích dějinách.
  • 2.9.Orientuji se v problematice kánonu a dokážu studentům zpřítomňovat kanonická (či kulturně podstatná) díla české i světové literatury a vysvětlovat jejich význam.
  • 2.10.Dokážu studentům funkčně představovat díla nekanonická: pozapomenutá, hraniční, braková či pro specifické čtenáře.
  • 2.16.Dokážu posoudit učebnici, čítanku či jinou příručku z hlediska jejího potenciálu k naplňování cílů literární výchovy.
  • 5.1.Dokážu během výuky klást vhodné a dobře formulované otázky, pracovat s časem na promyšlení odpovědi i s odpověďmi samotnými.
  • 5.13.Dokážu během výuky funkčně využívat učebnice, čítanky a jiné příručky.
  • 5.14.Dokážu studenty vést k vlastnímu efektivnímu využívání učebnic, čítanek či jiných příruček.
  • 5.16.Dokážu do výuky smysluplně zapojovat metody tvůrčího psaní.
  • 6.1.Dokážu porozumět požadavkům RVP a dlouhodobě je naplňovat.
  • 6.3.Dokážu sestavit vhodný tematický plán jedné třídy pro školní rok.
  • 6.6.Dokážu vztáhnout své pojetí literární výchovy k přístupům v minulosti.
  • 7.7.Dokážu posuzovat terminologii užívanou ve výuce z hlediska funkčnosti, přesnosti i srozumitelnosti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (25.08.2023)

Podmínkou zápočtu je plnohodnotná aktivita v semináři, průběžné plnění dílčích úkolů, a to buď přímou formou v průběhu výuky, nebo různorodými, dle situace modifikovanými alternativními distančními způsoby.

  • PRŮBĚŽNĚ: Aktivní účast na seminářích (tzn. maximálně dvě absence či náhrada účasti distanční formou, plnění průběžných úkolů – zejména četby a formativních testů, podíl na diskusích a aktivitách v semináři).
  • V ZÁVĚRU: Komplexní analýza jedné z novějších učebnicových řad literatury (tzn. odevzdání samostatně vypracovaného textu, který zvolenou příručku popisuje a hodnotí z různých perspektiv literární teorie, historie i didaktiky literatury).
    Tento výstup lze zahrnout do učitelského portfolia jako doklad schopnosti kompetentně a důkladně posoudit výukový materiál.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (30.10.2023)

Povinná literatura:

  • BÍLEK, Petr A. Kánon. In Host (Host do školy, č. 4). Brno: Spolek přátel vydávání časopisu Host, 2007, 23(7), s. 22–23.
  • BÍLEK, Petr A. Rýžujeme na maturitě z českého jazyka 1: Literatura. In Český jazyk a literatura. Praha: Fortuna, 2001, 52(1–2), s. 6–10.
  • BROŽ, František. Učebnice literatury na středních školách versus kurikulární reforma. In Host (Host do školy, č. 1). Brno: Spolek přátel vydávání časopisu Host, 2008, 24(1), s. 31–33.
  • ČINÁTLOVÁ, Blanka. Alternativní koncepce literární výchovy na Gymnáziu Jana Keplera. In Literární noviny. Praha: Lidové noviny. 2003, 14(5), s. 10. Dostupné z <http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=LitNIII/14.2003/5/10.png>.
  • FIŠER, Zbyněk a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, dostupné z <https://munispace.muni.cz/library/catalog/download/873/2751/601-1?inline=&fakulta=FF>.
  • HNÍK, Ondřej. Školní literární kánon. In Český jazyk a literatura. Praha: SPN, 2016, 66(5), s. 234–241.
  • HOFFMANN, Bohuslav. Chudák Prévert, chudák poezie. In Český jazyk a literatura. Praha: SPN, 2014, 64(5), s. 238–239.
  • HRBÁČEK, Josef. Recepce textu, jeho analýza a interpretace. In Naše řeč. Praha: Ústav pro jazyk český AV ČR, 2005, 88 (1), s. 1–8. Dostupné z <http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=7813>.
  • HRDINA, Martin. K otázce terminologie dějin literatury ve školní literární výchově. In Český jazyk a literatura. Plzeň: Fraus, 2019, 70(3), s. 112–115.
  • CHALOUPKA, Otakar. K historickému vývoji pojetí českých literárních učebnic. In Český jazyk a literatura. Praha: Fortuna, 2000, 51(1–2), s. 4–10.
  • CHALOUPKA, Otakar. Prostor mezi literární faktografií a literární zážitkovostí. In Český jazyk a literatura. Praha: SPN, 2013, 64(3), 135–141.
  • JANOUŠEK, Pavel. K čemu je podivné myšlení o takových věcech, jako je například literatura. In Tvar. Praha: Praha: Klub přátel Tvaru, 2005, 16(1), s. 14–16. Dostupné z <http://archiv.ucl.cas.cz/getpdf?path=Tvar/2005/1/14.pdf>, <http://archiv.ucl.cas.cz/getpdf?path=Tvar/2005/1/15.pdf>, <http://archiv.ucl.cas.cz/getpdf?path=Tvar/2005/1/16.pdf>.
  • KOMBEREC, Filip. Dílo Karla Čapka v učebních textech pro střední školy (1918–2018). In Co už tu zbývá z Karla Čapka?: nad autorovým dílem v kontextu středoškolského vzdělávání. Praha: Cherm, 2018.
  • KOSTEČKA, Jiří. O výchově ke čtenářství na střední škole. In Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014, 11(3).
  • KUBA, Petr. Čím začít výuku literatury na střední škole? Třeba pohádkou. In Asociace češtinářů [online]. Zveřejněno 29. 8. 2015 [cit. 16. 10. 2015]. Dostupné z <http://www.ascestinaru.cz/cim-jak-zacit-vyuku-literatury-na-stredni-skole-treba-pohadkou/>.
  • MIKK, Jaan. Učebnice: budoucnost národa. In Josef Maňák, Petr Knecht (eds.) Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007.
  • MUKAŘOVSKÝ, Jan. Poetika jako základ literární výchovy na střední škole. In Střední škola. Praha: Ústřední spolek českých profesorů, 1943, 23(5), s. 205–215.
  • NEZKUSIL, Vladimír. Interpretace textu 2 /metoda/ + Extempore 3 – pokus o systemizaci heuristických otázek. In Nástin didaktiky literární výchovy. Praha: PedF UK, 2004, s. 72–100.
  • NIKL, Jiří. Metody projektování učebních úloh. Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
  • TOMÁŠEK, Martin. Devatero učebnicových cest k impresionismu a polský přídavek jako inspirace. In Český jazyk a literatura. Plzeň: Fraus, 2020, 70(4), s. 184–192.
  • SEGI LUKAVSKÁ, Jana – KUZMIČOVÁ, Anežka. Complex characters of many kinds? Gendered representation of inner states in reading anthologies for Czech primary schools. In L1-Educational Studies in Language and Literature22, s. 1–24. 2022.

Doporučená literatura bude upřesněna zvlášť ke každému tématu na Moodlu tohoto kurzu.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (31.08.2021)

Tematické okruhy:

  • Blok témat: výukové příručky
    • Metody a použití učebních pomůcek
    • Vizuální znázornění nevizuálních informací
    • Kritéria hodnocení učebnic
    • Další média a zpracování příruček
    • Historie učebnic a čítanek k výuce literatury
  • Blok témat: literární historie
    • Psaní / vyprávění a uspořádání literární historie
    • Role národních literatur
    • Literární kánon a výběr učiva
    • Obraz autora
  • Blok témat: literární teorie
    • Mezi analýzou a interpretací
    • Interpretační práce s textem: úryvky a otázky
    • Nástroje a pojmy literární teorie a analýzy
  • Blok témat: didaktika literatury
    • Přístupy k výuce literatury
    • Hodnocení kvality úloh a jejich konstrukce
    • Příručky jako asistenti četby a přípravy na maturitní zkoušku
    • Tvůrčí psaní – prostředek a cíl literární výchovy
  • Samostatná závěrečná práce:
    • Komplexní analýza učebnic

 

Celkové získané způsobilosti:

  • Student prohloubil své schopnosti vztahovat teoretické problémy literární vědy na výukovou praxi.
  • Student dokáže samostatně posuzovat funkčnost učebnic literatury, čítanek a dalších příruček z hlediska literární historie, teorie a didaktiky i svých vlastních potenciálních učitelských preferencí.
  • Student se orientuje v produkci literárních příruček mezi lety 1990 a 2010, zná příručky novější, má přehled o vývoji příruček v průběhu 20. století.

 

Sylabus je inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV. 

 

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (25.08.2023)

Adresa kurzu v Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5158

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK