PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Čtení: teorie, praxe, reflexe - ABO700292
Anglický název: Reading: Theory, Practice, Reflection
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D.
Mgr. Jana Segi Lukavská
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Literatura
A – Mezioborová nabídka VP: Sociální vědy
A - Mezioborová nabídka VP: Lingvistika
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D. (25.08.2021)
Kurz Čtení: teorie, praxe, reflexe se zaměřuje na otázky, jak probíhá proces čtení, jak tento proces ovlivňuje materiál (tištěná, digitální kniha, e-kniha) nebo žánr, jaké kompetence při čtení využíváme (nebo získáváme), nakolik jde o činnost individuální či nakolik ji ovlivňuje naše bezprostřední okolí a společnost. V seminární četbě budou zastoupeny různé oborové (literatura, pedagogika, sociální a kognitivní vědy) a metodologické přístupy k bádání o čtení (teorie, experimentální a kvalitativní výzkum, statistická šetření). Budeme kombinovat několik typů činností: nebudeme pouze diskutovat nad vybranými odbornými a beletristickými texty, ale budeme se také zamýšlet nad tím, jak čteme my sami. Kurz bude veden dvěma vyučujícími, které akcentují různé teoretické i praktické problémové okruhy. V centru zájmu přitom nebudou stát pouze tzv. modeloví čtenáři a čtení „akademické“; chceme vytvořit prostor pro reflexi čtení neliterárních textů, čtení pro vlastní potěšení, čtení v každém věku. Seminář otevíráme všem zájemcům z řad studentů bakalářského a navazujícího magisterského studia, ale doporučujeme ho obzvláště budoucím učitelům – pokud se totiž naučíte uvažovat a komunikovat o tom, jak sami čtete, budete ke čtení lépe umět podněcovat své okolí. Kurz ovšem není primárně didaktický. Jeho cílem je spíše poskytnout účastníkům podmínky pro hlubší reflexi procesu čtení, a to i u mladších čtenářů.<br>
<br>
V případě nuceného přechodu na distanční formu bude kurz realizován kombinací výuky synchronní (telekonference) a asynchronní (skupinové a individuální písemné vstupy v prostředí Moodle). Kurz již touto formou dvakrát úspěšně proběhl v roce 2020.<br>
<br>
Pro všechny scénáře výuky je zásadní, aby se studenti zapsali do kurzu i v prostředí Moodle, kde bude mj. k dispozici většina studijních materiálů. Odkaz na kurz (platforma Moodle 2): https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3047<br>
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D. (31.08.2020)

1) Četba zadaných textů (část v angličtině)

2) Aktivní účast v semináři, z toho min. 1x s připraveným vstupem 

3) Krátký písemný úkol (klauzurní práce; volba z více zadání)

Dále si každý účastník na začátku kurzu vybere jednu zcela libovolnou knihu beletrie, kterou bude průběžně číst a využívat jako možnou oporu ve společných diskuzích.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jana Segi Lukavská (26.08.2021)

Sekundární texty budou dostupné v Moodle.

 

Povinná sekundární literatura:

Cawelti, J. G. (1976). The mythology of crime and its formulaic embodiments. Adventure, mystery, and romance: formula stories as art and popular culture. Chicago: University of Chicago Press. 

Hillesund, T. (2010). Digital reading spaces: How expert readers handle books, the Web and electronic paper. First Monday, [S.l.], apr. 2010. ISSN 13960466. Available at: <https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/2762/2504>. [vybrané úryvky]

Iser, W. (2004). Koncepty čtenáře a koncept implicitního čtenáře. Aluze,7(2-3), 135–143.

Mackey, M. (2019a). Literacy constants in a context of contemporary change. English in Education, 53(2), 116-128.

Mackey, M. (2019b). Visualization and the Vivid Reading Experience. Jeunesse: Young People, Texts, Cultures, 11(1), 38-58. [vybrané úryvky]

Nikolajeva, M. (2014). Reading for Learning: Cognitive Approaches to Children's Literature. Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 24–28.

Trávníček, J. (2019). Rodina, škola, knihovna. Náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje (2018). Brno: Host, s. 30–34; 137–139.

 

Doporučená sekundární literatura:

Arizpe, E., Styles, M., Mackey, M. et al. (2016). Children reading picturebooks: interpreting visual texts. London: Routledge.

Kuzmičová, A. (2020). Consciousness. L. Price & M. Rubery (eds.). Further Reading. New York: Oxford University Press. 271-281.

Nikolajeva, M., & Scott, C. (2001). How Picturebooks Work. New York: Garland.

Nodelman, P. (2005). Decoding The Images: How Picturebooks Work. P. Hunt (ed.). Understanding Children’s Literature. NY: Routledge, 128–139.

Price, L. (2004). Reading: the state of the discipline. Book History, 7(1), 303-320.

Trávníček, J. (2017). Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. Brno: Host. [Korpus rozhovorů volně dostupný zde: http://www.ucl.cas.cz/images/Ctenarstvi/Naratori_prepisy_cely_korpus.pdf]

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D. (20.09.2021)

Témata semináře:

06.10.2021: Čtení: teorie, praxe, reflexe – úvod (Jana Segi Lukavská & Anežka Kuzmičová)

13.10.2021: Čtení obrazu a textu (Jana Segi Lukavská)

20.10.2021: Digitální revoluce? (Anežka Kuzmičová)

27.10.2021: ZRUŠENO Z DŮVODU KONFERENCE

03.11.2021: Čtenář jako konstrukt (Jana Segi Lukavská)

10.11.2021: Host: Eliška Härtelová (Jana Segi Lukavská & Anežka Kuzmičová)

24.11.2021: Čtení pro akademickou praxi (Anežka Kuzmičová)

01.12.2021: Proměny kultury a žánru (Jana Segi Lukavská)

08.12.2021: Přenos životní zkušenosti text < > svět (Anežka Kuzmičová)

15.12.2021: Čtenáři-začátečníci a jejich vývoj (Jana Segi Lukavská)

22.12.2021: Sociální rozměry čtení (Anežka Kuzmičová) 

05.01.2022: Klauzurní práce (Jana Segi Lukavská & Anežka Kuzmičová)

 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (23.01.2020)

Kurz je otevřen studujícím bakaláře i navazujícího magisterského studia. Předpokládáme ochotu číst odborné texty v angličtině a přemýšlet nejen o textech, které čteme, ale i o tom, jak je čteme. Vzhledem k omezenému počtu studujících na semináři bude vyžadována také skutečně aktivní účast na seminářích.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK