PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Mimésis. Proměny konceptu - ABO700273
Anglický název: Mimesis: A Changing Concept
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Josef Šebek, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Literatura
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Josef Šebek, Ph.D. (25.08.2021)
Koncept mimésis se v jádru západního uvažování o literatuře a umění ocitl již antickém Řecku a po více než dva tisíce let byla mimésis považována za hlavní princip umění. V průběhu této doby ovšem pojem prošel četnými peripetiemi a byl naplňován velmi odlišnými významy. Jeho bohatost je patrná už v dílech dvou stěžejních myslitelů rané etapy jeho vývoje – Platóna a Aristotela. V kurzu se soustředíme na některé zásadní body putování konceptu mimésis západním myšlením, a to vždy v nezbytném historickém kontextu. Zaměříme se na chápání mimésis u zmíněných dvou filozofů a výběrově pak na raně novověká pojetí. V 19. století se mimésis – od romantické estetiky dále – dostalo konkurence v pojmech imaginace, exprese, estetické funkce ad., současně však byla revitalizována v pojetích literárního a uměleckého realismu (manifesty 19. století, Lukács…). Kniha Ericha Auerbacha pak představuje jisté vyvrcholení tohoto směřování. Ve druhé polovině 20. století můžeme sledovat ústup konceptu mimésis a jeho nahrazení pojmy jako fikce či reprezentace; na druhou stranu se mimésis reinterpretována vrací jako ústřední součást několika významných filosofických a literárněteoretických koncepcí (Girard, Ricoeur...). Seminář nemá za cíl představit soustavné dějiny pojmu mimésis, ale naznačit uzlové body jeho vývoje a živé, inspirativní teorie. Kurz zahrne rovněž interpretační semináře, v nichž budeme v kontextu pojmu mimésis pracovat s literárními texty od realismu po postmodernismus.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Josef Šebek, Ph.D. (25.08.2021)

Aktivní příprava (četba teoretických a literárních textů v češtině a angličtině), aktivní účast, vystoupení (kratší prezentace, teze pro diskusi apod.)

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Josef Šebek, Ph.D. (25.08.2021)

Abrams, Meyer Howard: Zrcadlo a lampa. Přel. Miroslav Procházka. Praha: Triáda, 2001 [1953].

Adorno, Theodor W. – Horkheimer, Max: Dialektika osvícenství. Přel. Michael Hauser a Milan Váňa. Praha: Oikoymenh, 2009 [1944].

Aristotelés: Poetika. Přel. Milan Mráz. Praha: Svoboda, 1996.

Auerbach, Erich: Mimesis. Přel. Vladimír Kafka, Miloslav Žilina a Rio Preisner. Praha: Mladá fronta 1968 [1946].

Barthes, Roland: „Efekt reálného.“ Přel. Tomáš Jirsa. Aluze 10, 2006 [1968], č. 3, s. 78−81.

Benjamin, Walter: Výbor z díla II. Teoretické pasáže. Přel. Martin Ritter. Praha: Oikoymenh, 2011.

Dubos, Jean-Baptiste: Critical Reflexions on Poetry, Painting and Music. Přel. Thomas Nugent. London, John Nourse 1748 [1719], s. 1–9; 21–61.

Gebauer, Gunter – Wulf, Christoph: „Mimesis.“ In Kelly, Michael (ed.): Encyclopedia of Aesthetics. New York: Oxford University Press, 1998, s. 232–238.

Girard, René: Lež romantismu a pravda románu. Přel. Alena Šabatková. Praha: Dauphin, 1998 [1961].

Girard, René: O původu kultury. Hovory s Pierpaolem Antonellem a Joãem Cezarem de Castro Rocha. Přel. Pavla Doležalová. Brno: CDK, 2008 [2004].

Halliwell, Stephen: The Aesthetics of Mimesis. Ancient Texts and Modern Problems. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2002.

Hostinský, Otakar: „O realismu uměleckém.“ In týž: Studie a kritiky. Praha, Československý spisovatel 1974 [1891], s. 62–122.

Janaway, Christopher: „Plato.“ In Berys Gaut, Dominic McIver Lopes (eds.): The Routledge Companion to Aesthetics. London – New York: Routledge, 2001, s. 3–14.

Losev, Aleksej Fedorovič – Šestakov, Vjačeslav Pavlovič: „Napodobňovanie.“ In titíž: Dejiny estetických kategórií. Přel. Anna Fischerová. Bratislava: Pravda, 1978 [1965], s. 190–219.

Lukács, György: Metafyzika tragédie. Přel. Eva Hartlová. Praha: Československý spisovatel, 1967.

Melberg, Arne: Theories of Mimesis. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.

O umění básnickém a dramatickém. Praha: KLP, 1997.

Pappas, Nickolas: „Aristotle.“ In Berys Gaut, Dominic McIver Lopes (eds.): The Routledge Companion to Aesthetics. London – New York: Routledge, 2001, s. 15–26.

Platón: Ústava. Přel. Petr Horák. Praha: Svoboda, 1993.

Potolsky, Matthew: Mimesis. New York – Abingdon: Routledge, 2006.

Ricoeur, Paul: Čas a vyprávění I. Přel. Miroslav Petříček jr. a Věra Dvořáková. Praha: Oikoymenh, 2000 [1983].

Tatarkiewicz, Wladyslaw: A History of Six Ideas. An Essay in Aesthetics. The Hague – Boston – London; Warszawa: Martinus Nijhoff; PWN, 1980.

Walton, Kendall L.: Mimesis as Make-Belive. On the Foundations of the Representational Arts. Cambridge, MA – London: Harvard University Press, 1990.

Zuska, Vlastimil: Mimésis – fikce – distance. K estetice XX. století. 2. vyd. Praha: Triton, 2002. 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Josef Šebek, Ph.D. (25.08.2021)

Tematické okruhy

 

I. Úvod

II. Mimésis v antické estetice a raném novověku (Platón, Aristotelés, Dubos)

III. Mimésis a/vs. realismus (teorie realismu 19. století, Auerbach, Barthes)

IV. Současné teorie mimésis: mimetická touha, mimésis a vyprávění (Girard, Ricoeur…)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK