PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metody literární teorie pro učitele - ABO500882
Anglický název: Methods of Literary Theory for Teaching
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Libuše Heczková, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Libuše Heczková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Libuše Heczková, Ph.D. (27.01.2023)
Seminář Metody literární teorie pro učitele je specializačním seminářem pro učitele, je koncipován tak, aby byl komplexní stejně jako jsou komplexní semináře Metody literární vědy pro neučitelské programy (doc. P. Málek). Zájemcům o prohloubení otázek literární teorie se proto doporučuje navštěvovat přednášku Metody literární teorie. Seminář je koncipován tak, aby představil v novém kontextu literárně teoretickými koncepty a pojmy, poskytujícími základní nástroje pro popis, analýzu a interpretaci literárního textu. Měl by studentům poskytnout orientaci v nejdůležitějších literárně teoretických a metodologických směrech 20. století a klíčových myšlenkových konceptech a pojmech, které se formují již od antiky, tak aby byly viděny z hlediska vyučovacího procesu, V jednotlivých "kapitolách" cílených k základním pojmům a metodám půjde o to nahlédnout, jaké možnosti tyto pojmy poskytují, jak vytvářejí horizont rozumění, který je důležitý pro jejich transpozice do výukového procesu české literatury a také jazyka jak z pohledu učitele, tak z pohledu žáka/studenta. Důležitou součástí je seznámení se s teoriemi intermediality a adaptací, které jsou využitelné ve výukovém procesu, s problematikou popkultury. Jedním z cílů je také postupné otevření debat o didaktice literatury, směřování k vytvoření učebnice didaktiky. V rámci předmětu bude také setkání s finskými didaktičkami.
Upozornění: Závěrečný seminář bude koncipován jako workshop a debata. Na této debatě budou představeny výsledky semináře za účasti didaktiků literatury a učitelů češtiny.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. Mgr. Libuše Heczková, Ph.D. (14.02.2024)

Podmínky k atestaci

Referát k vybrané knize na semináři, prezentace využití vybraného teoretického konceptu pro práci učitele na workshopu ve zkouškovém období v debatě s pedagogy praktiky, příprava otázek pro debatu s finskými didaktičkami. 

  

 

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Libuše Heczková, Ph.D. (14.02.2024)

 

Mimořádnosti: 

12. 3. a 19. 3. seminář není. V rámci kurzu bude však realizováno speciální setkání s mgr. Františkem Brožem o testování litertury a další témata, které se již nemohlo uskutečnit v týdnech na konci zimního semestru. Toto setkání se uskuteční jako mimořádné setkání ve větší časové dotaci v pátek 15. 3. od 9: 10 do 12:15, místo bude upřesněno, pravděpodobně v paláci Špork.  Termín setkání je závislý na časových možnostech pana magistra Františka Brože.

Setkání s finskými didkatičkami literatury nyní domlouváme, termín bude upřesněn. 

 

 

Základní tematické okruhy (tyto okruhy jsou rámce kurzu)

 

1) Vstupní otázky a opakování: Co je literární teorie a jaké je její místo v rámci vědy o literatuře? Jaký je její smysl? Jaký je smysl literární teorie ve škole?

Klíčové pojmy: teorie, kritika, historie; tvrdá a měkká teorie; literatura a literárnost, metody

Četba: Aristotels, Poetika. Praha: Oikumené 2008 (nebo jiné vydání)

Četba: Jonathan Culler: Krátký úvod do literární teorie, Brno: Host 2002. 

2) Interpretace a čtenář: Co je interpretace? Filozofické základy interpretace, pedagogické využití.

Subjekt literární komunikace - Čtenář (recepce, konkretizace, psychofyziký čtenář, čtenář jako kategorie textu), rozumění, interpretace.

Pavel Kouba: Kritérium interoretace.in  Pavel Kouba: Smysl konečnosti. Praha: Oikumené 2001

3) Poezie, její role ve škole, rytmus, zvuk

Alexander Stich: Seifertova Světlem oděná. Praha: Argo 1998.

Emil Steiger: Základní pojmy poetiky. (Lyrika). Praha: Československý spisovatel 1969

4) Subjekty literární komunikace: Autor, Vypravěč,

Klíčové pojmy: autorjako psychofyzická bytost, autorský subjekt (obraz autora, osobnost,  implikovaný/abstraktní autor), autorská intence, intuice, výraz, smysl a význam, záměrnost a nezáměrnost, významové sjednocení a sémantické gesto, smrt autora, vyprávění,narativní fikce a její aspekty (roviny): příběh, text, vyprávění (fabule a syžet;  historie, récit, narration; story, plot, discourse atd); motiv, téma; typologie vypravěčů, vyprávěcí situace; skaz; hledisko, chronotop

Směry a autoři:  formalismus a strukturalismus

Četba:

Michail M. Bachtin: Román jako dialog. Praha: Odeon 1980.

Walter Benjamin: Vyprávěč. In. Walter Benjamin: Dílo a jeho zdroj, Praha 1979

Miek Bal: Fokalizace, Aluze 2-3, 2004.

5) Literatura a skutečnost: literatura jako fikce, vstupy společenských problému do literatury

Klíčové pojmy: mimesis, reference a reprezentace, odkazování k aktuálnímu světu, fikcionalita jako konstitutivní rys literatury, fikční a non-fikční text, možné/fikční světy, metahistorie, Koloniílní, LQBT, genderová, envirotomentální studia.

Četba:

Elaine Showalter: Feministická kritika v divočině. In: Ženská literární tradice a hledání identit : antologie angloamerické feministické literární teorie. Libora Oates-Indruchová (ed.) Praha: Slon 2013.

6) Literatura a jiná media 

Klíčové pojmy: Intermedialita, adaptace, transpozice, imerze

Linda Hutcheonová: Teória adaptácie. Brno: JAMU 2012.

7) Populární kultura, 

Směry a autoři: Henry Jenkins, John Fiske, Linda Hutcheon, Miroslav Petříček

četba: Henri Jenkins: Jak se texty stávají reálnými. Pytláci textů : televizní fanoušci a participativní kultura. Praha: Akropolis 2019.

8) Literární teorie a její prostředkování ve škole. 

Seminář České knižnice 

Závěrečný workshop s prezentacemi 

 

Studijní opory
Poslední úprava: KCLHECZK (20.09.2019)

Základní (přehledová) literatura:

Aristotelés: Poetika. Praha 1996.

Compagnon, Antoine: Démon teorie. Literatura a běžné myšlení. Brno 2009.

Culler, Jonathan: Krátký úvod do literární teorie. Brno 2002.

Červenka, Miroslav - Jankovič, Milan - Kubínová, Marie - Langerová, Marie: Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz. Poetika literárního díla 20. století [II]. Praha 2002.

Červenka, Miroslav - Holý, Jiří - Hrbata, Zdeněk - Jankovič, Milan - Jedličková, Alice - Jungmannová, Lenka - Kubínová, Marie - Langerová, Marie - Mathauser, Zdeněk - Vangeli, Nina: Na cestě ke smyslu. Poetika literárního díla 20. století [III]. Praha 2005.

Doležel, Lubomír: Kapitoly z dějin strukturální poetiky: od Aristotela k Pražské škole. Brno 2000.

Grondin, Jean: Úvod do hermeneutiky. Praha 1997.

Hodrová, Daniela a kol.: …na okraji chaosu…Poetika literárního díla 20.století [I]. Praha 2001.

Iser, Wolfgang: Jak se dělá teorie. Praha 2009.

Michalovič, Peter, Minár, Pavol: Úvod do štrukturalismu a post-štrukturalismu. Bratislava 1997.

Mitoseková, Zofie: Teorie literatury. Historický přehled. Brno 2010.

Modern Criticism and Theory: A Reader (ed. by David Lodge). London 1988.

Newton, Kenneth M.: Jak interpretovat text. Kritický úvod do teorie a praxe literární interpretace. Olomouc 2008.

Pechlivanos, Miltos a kol.: Úvod do literární vědy. Praha 1999.

Průvodce po světové literární teorii (red. Macura, Vladimír). Praha 1988

Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky. Praha 1969.

Szondi, Peter: Úvod do literární hermeneutiky. Brno 2003.

Teória literatúry. Výber z formálnej metódy (ed. M. Bakoš). 2.vyd. Bratislava 1971.

Wellek, René -Warren, Robert: Teorie literatury. Olomouc 1996.

Linda Hutcheon: Teória adaptácie, Brno 2012.

 

  

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK