PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Druhý jazyk - osvojování, učení, užívání; metody jeho studia - ABO500769
Anglický název: Second Language - Acquistion, Learning, Usage; Research Methods
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (10.02.2021)
Přednáška je věnována teoretickým otázkám spojeným s osvojováním, učením a užíváním druhého/cizího jazyka a
výzkumným metodám užívaným badateli při jejich zkoumání; volně na ni navazují seminře Výzkum v oboru čeština
jako druhý jazyk a Čeština nerodilých mluvčích. Studenti po jejím absolvování budou znát základní pojmy z tohoto
oboru, hlavní teorie osvojování jazyka s důrazem na jejich význam pro pochopení procesů osvojování jazyka
druhého/cizího a jeho vyučování, hlavní přístupy a výzkumné nástroje, které má badatel pro výzkum osvojování,
učení a užívání jazyka k dispozici a kterých může ve své práci využívat i učitele češtiny jako druhého/cizího jazyka.
Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (21.09.2020)

Základní:

•SAVILLE-TROIKE, M. Introducing Second Language Acquisition. CUP, 2007.

•GASS, S. M.; SELINKER, L. Second Language Acquisition. An Introductory Course. Routledge, 2008 (výběr).

•ŠEBESTA, K a kolektiv. Vyučování cizího jazyka. Terminologický slovník. FF UK, 2017.

•ŠEBESTA, K.; ŠORMOVÁ, K. a kol. Korpusy v jazykovém vyučování II. FF UK, 2019

 

Nadstavbová:

•DE BOT, K.; LOWIE, W.; VERSPOOR, M. Second Language Acquisition. An advanced resource book. Routledge, 2005.

•DOUGHTY, C. J.; LONG, M. H. The Handbook of Second Language Acquisition. Blackwell, 2003.

•ELLIS, R. The Study of Second Language Acquisition. OUP, 2008

•ELLIS, R.; BARKHUIZEN, G. Analysing Learner Language. OUP, 2005

•ŠEBESTA, K.; ŠKODOVÁ, S. a kol. Čeština – cílový jazyk a korpusy. Liberec, 2012.

Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (21.09.2020)

Přednáška je věnována teoretickým otázkám spojeným s osvojováním, učením a užíváním druhého/cizího jazyka a výzkumným metodám užívaným badateli při jejich zkoumání; volně na ni navazují seminře Výzkum v oboru čeština jako druhý jazyk a Čeština nerodilých mluvčích. Studenti po jejím absolvování budou znát základní pojmy z tohoto oboru, hlavní teorie osvojování jazyka s důrazem na jejich význam pro pochopení procesů osvojování jazyka druhého/cizího a jeho vyučování, hlavní přístupy a výzkumné nástroje, které má badatel pro výzkum osvojování, učení a užívání jazyka k dispozici a kterých může ve své práci využívat i učitele češtiny jako druhého/cizího jazyka.

Tematické okruhy:

Základní pojmy a témata oboru O2J.

Teorie osvojování jazyka, jejich vývoj, hlavní představitelé.

Výzkumné přístupy I: Klasická kontrastivní analýza jazyka; kontrastivní analýza mezijazyka (CIA).

Výzkumné přístupy II: Klasická chybová analýza; chybová analýza s oporou o korpus (CEA).

Výzkumné přístupy III: Analýza přesnosti/správnosti, plynulosti a složitosti (CAF)

Další frekventované metody studia jazyka žáků využitelné v pedagogické praxi.

Podmínky atestace:

Zvládnutí předepsané látky na základě přednášek a zadané odborné literatury, ověřované zkouškou s písemnou a ústní složkou. V případě předepsané distanční výuky proběhne zkouška formou písemného zpracování individuálně zadaného tématu a následných rozhovorem s využitím zoom/alt. teams.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK