|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (10.02.2021)
výzkumným metodám užívaným badateli při jejich zkoumání; volně na ni navazují seminře Výzkum v oboru čeština jako druhý jazyk a Čeština nerodilých mluvčích. Studenti po jejím absolvování budou znát základní pojmy z tohoto oboru, hlavní teorie osvojování jazyka s důrazem na jejich význam pro pochopení procesů osvojování jazyka druhého/cizího a jeho vyučování, hlavní přístupy a výzkumné nástroje, které má badatel pro výzkum osvojování, učení a užívání jazyka k dispozici a kterých může ve své práci využívat i učitele češtiny jako druhého/cizího jazyka. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (21.09.2020)
Základní: •SAVILLE-TROIKE, M. Introducing Second Language Acquisition. CUP, 2007.
•GASS, S. M.; SELINKER, L. Second Language Acquisition. An Introductory Course. Routledge, 2008 (výběr).
•ŠEBESTA, K a kolektiv. Vyučování cizího jazyka. Terminologický slovník. FF UK, 2017.
•ŠEBESTA, K.; ŠORMOVÁ, K. a kol. Korpusy v jazykovém vyučování II. FF UK, 2019
Nadstavbová:
•DE BOT, K.; LOWIE, W.; VERSPOOR, M. Second Language Acquisition. An advanced resource book. Routledge, 2005.
•DOUGHTY, C. J.; LONG, M. H. The Handbook of Second Language Acquisition. Blackwell, 2003.
•ELLIS, R. The Study of Second Language Acquisition. OUP, 2008
•ELLIS, R.; BARKHUIZEN, G. Analysing Learner Language. OUP, 2005
•ŠEBESTA, K.; ŠKODOVÁ, S. a kol. Čeština – cílový jazyk a korpusy. Liberec, 2012. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (21.09.2020)
Přednáška je věnována teoretickým otázkám spojeným s osvojováním, učením a užíváním druhého/cizího jazyka a výzkumným metodám užívaným badateli při jejich zkoumání; volně na ni navazují seminře Výzkum v oboru čeština jako druhý jazyk a Čeština nerodilých mluvčích. Studenti po jejím absolvování budou znát základní pojmy z tohoto oboru, hlavní teorie osvojování jazyka s důrazem na jejich význam pro pochopení procesů osvojování jazyka druhého/cizího a jeho vyučování, hlavní přístupy a výzkumné nástroje, které má badatel pro výzkum osvojování, učení a užívání jazyka k dispozici a kterých může ve své práci využívat i učitele češtiny jako druhého/cizího jazyka. Tematické okruhy: Základní pojmy a témata oboru O2J. Teorie osvojování jazyka, jejich vývoj, hlavní představitelé. Výzkumné přístupy I: Klasická kontrastivní analýza jazyka; kontrastivní analýza mezijazyka (CIA). Výzkumné přístupy II: Klasická chybová analýza; chybová analýza s oporou o korpus (CEA). Výzkumné přístupy III: Analýza přesnosti/správnosti, plynulosti a složitosti (CAF) Další frekventované metody studia jazyka žáků využitelné v pedagogické praxi. Podmínky atestace: Zvládnutí předepsané látky na základě přednášek a zadané odborné literatury, ověřované zkouškou s písemnou a ústní složkou. V případě předepsané distanční výuky proběhne zkouška formou písemného zpracování individuálně zadaného tématu a následných rozhovorem s využitím zoom/alt. teams.
|