PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikace s dětmi - ABO500168
Anglický název: Communication with Children
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (11.01.2021)
Seminář se zabývá komunikací mezi dítětem a dospělými z hlediska dospělých účastníků. Soustřeďuje se na komunikaci s dětmi ve věku do cca 6 let, v případě zájmu zúčastněných i na děti starší. Probírána je např. tzv. řeč orientovaná na dítě, komunikace ve vybraných komunikačních situacích (např. u lékaře, v mateřské škole, při sportu), komunikace o vybraných náročných tématech, komunikace s dětmi se specifickými potřebami, jazykové aspekty televizních, rozhlasových atp. pořadů orientovaných na děti, jazyková stránka časopisů a vybrané literatury pro děti nebo ediční zpracování literárních děl určených dětem.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (11.01.2021)
Cílem semináře je kriticky prozkoumat různé aspekty toho, jak dospělí komunikují s dětmi v různých komunikačních situacích.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (11.01.2021)

Červenková, B.: Rozvoj komunikačních a jazykových schopností. Praha 2019.

Delfos, M. F.: Pověz mi... Jak vést profesionální rozhovor s dětmi mezi 4 a 12 lety.  Praha 2017.

Masopustová, Z. a kol.: Jak to mají mámy. Brno 2018. (vybrané části) 

Gardner, H. - Forrester, M.: Analysing Interactions in Childhood. Chichester 2010.

Mertin, V. - Gillernová, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha 2003. (vybrané části) 

Plevová, I. - Slowik, R.: Komunikace s dětským pacientem. Praha 2010. 

Sekerová, K. - Sekera, O.: Řeč orinetovaná na dítě - rodičovské perspektivy a limity. Ostrava 2016.

Slančová, D. - Slančová, T.: Reč pohybu, autority a súdržnosti. Prešov 2014.

Slančová, D.: Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa - opis registra. Prešov 1999.

Špaňhelová, I.: Komunikace mezi rodičem a dítětem. Praha 2009.

Šulová, L.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha 2004. (vybrané části)

Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha 2012. (vybrané části)

Další literatura bude doporučována na semináři podle zájmu zúčastněných. 

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (11.01.2021)

V případě, že bude nutná distanční výuka, bude přdmět transformován do on-line podoby kombinující videokonference (např. přes Zoom) a aktivity (četba, úkoly) v Moodlu.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (11.01.2021)
Aktivní účast na semináři, analýza vybraného tématu a její prezentace. (V případě nutnosti distanční výuky je možné odevzdat prezentaci i v písemné podobě.)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK