PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Politika vzdělávání dospělých a její transnacionalizace - AAN500105
Anglický název: Adult Education Policy an its Transnationalization
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 5
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)
AAN500105 / POLITIKA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH A JEJÍ TRANSNACIONALIZACE
5AND / Navazující magisterské studium
2023/2024
doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.; PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
LS 1/1; povinný předmět
Z + Zk / 5 kreditů

Cílem předmětu je seznámení s aktuálním směřováním a trendy vzdělávací politiky v globálním, evropském i národním kontextu, a to v zásadních společenských, historických, ekonomických a dalších souvislostech. Sledována je analýza přístupů vybraných politických a ekonomických organizací (UNESCO, Světová banka, OECD, Evropská unie, Rada Evropy) ke vzdělávací politice ve vztahu k dalším veřejným politikám v perspektivě implementace konceptu celoživotního učení. Reflektována je rovněž problematika ideových kořenů a mechanismů tvorby i šíření určitých podob vzdělávací politiky v podmínkách globalizace a měnící se funkce státu. Pozornost je zaměřena na aktuální situaci vzdělávání dospělých v České republice a na analýzu vybraných aspektů ovlivňujících podobu této sféry edukační reality (přístup státu, účast dospělé populace na dalším vzdělávání, relevantní právní normy, dostupné nástroje finanční podpory, aktuální systémové projekty a jiné).
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. (08.02.2024)

Povinná literatura:

ČSÚ. Vzdělávání dospělých v České republice. Výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. Praha: ČSÚ, 2018. ISBN 978-80-250-2836-0. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/vzdelavani-dospelych-v-ceske-republice-2016.

DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých. Vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. ISBN 978-80-7308-694-7.

KOPECKÝ, Martin a kol. Celoživotní učení a transnacionalizované veřejné politiky. Lidský rozvoj v (post)krizové a konfliktní éře. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2018. ISBN 978-80-7308-875-0.

MILANA, Marcella et al. (eds.). The Palgrave International Handbook on Adult and Lifelong Education and Learning. London: Palgrave Macmillan, 2018. ISBN 978-1-137-55782-7.

MŠMT. Dokumenty o dalším vzdělávání a celoživotním učení. [online] Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/dokumenty-o-dalsim-vzdelavani-a-celozivotnim-uceni.



Doporučená literatura:

DALE, Roger a Susan L. ROBERTSON (eds.). Globalisation and Europeanisation in Education. Oxford: Symposium, 2009. ISBN 978-1-873927-90-8.

DESJARDINS, Richard a Kjell RUBENSON (eds.). Research of vs Research for Education Policy. In an Era of Transnational Policy-making. Sarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller, 2009. ISBN 978-3-639-00169-3.

FIELD, John. Lifelong Learning and the New Educational Order. Stoke on Trent: Trentham Book, 2006. ISBN 978-1-85856-346-6.

KOFROŇOVÁ, Olga (ed.). Systémový rozvoj dalšího vzdělávání. Koncepční studie [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014 [vid. 2016-05-18]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/download/Koncept_studie_leden_2014.pdf.

KOPECKÝ, Martin. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou. Politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2013. ISBN 978-80-7308-493-6.

RIZVI, Fazal a Bob LINGARD. Globalizing Education Policy. London, New York: Routledge, 2010. ISBN 978-0-415-41627-6.

MILANA, Marcella a Tom NESBIT (eds.). Global Perspectives on Adult Education and Learning Policy. London: Palgrave Macmillan, 2015. ISBN 978-1137388247.

UNESCO. Globální zprávy o vzdělávání a učení dospělých 1–5 (GRALE 1–5). Dostupné z: http://uil.unesco.org/adult-education/global-report

VESELÝ, Arnošt a Martin NEKOLA (eds.). Analýza a tvorba veřejných politik. Přístupy, metody a praxe. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2007. ISBN 978-80-86429-75-5.

VYCHOVÁ, Helena. Vzdělávání dospělých ve vybraných zemích EU. [online] Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2008. ISBN 978-80-7416-017-2. Dostupné z: http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_281.pdf.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)

Zápočet:

Získání atestace je podmíněno zpracováním zvoleného tématu do podoby písemné práce v rozsahu 7–9 textových stran. Obsah zápočtové práce musí být s vybraným vyučujícím zkonzultován do konce března. Odsouhlasení práce vyučujícími je předpokladem konání zkoušky.
Zápočtová práce musí vyhovovat základním formálním požadavkům. Titulní strana by měla obsahovat název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a datum vypracování práce. Obsah není vzhledem k očekávanému rozsahu nutný, nicméně členění do kapitol je vhodné. Text by měl mít alespoň stručný úvod a závěr. Součástí musí být Soupis bibliografických citací, v jehož rámci budou uvedeny zdroje odkazované v textu. Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v Soupisu bibliografických citací musí odpovídat formálním požadavkům stanoveným katedrou. Práci je nutné elektronicky zaslat nejpozději týden před termínem zkoušky na adresy obou vyučujících.

Zkouška:

Zkouška probíhá formou písemného testu, znění zkušebních (otevřených) otázek vychází z výše uvedených tematických okruhů (viz Charakteristiku obsahu předmětu). Kromě zvládnutí obsahu předmětu je očekávána samostatná práce s odbornými prameny.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)

Charakteristika obsahu předmětu:

1. Vzdělávací politika a role státu. Vybrané společenské, politické a ekonomické souvislosti vzdělávací politiky: znalostní společnost, učící se společnost, certifikovaná společnost.
2. Vzdělávací politika ČR: aktuální dokumenty a strategie. Současná situace vzdělávání dospělých v ČR: pozitiva a negativa; perspektivy dalšího vývoje.
3. Participace dospělé populace na edukačních aktivitách. Analýza výsledků dostupných statistických šetření – AES, LFS, CVTS. Bariéry účasti.
4. Právní úprava vzdělávání dospělých v ČR. Historický vývoj, aktuální situace a analýza relevantních právních norem.
5. Ověřování výsledků dalšího vzdělávání: zákon č. 179/2006 Sb., Národní soustava kvalifikací, Národní soustava povolání.
6. Financování aktivit vzdělávání dospělých. Vícezdrojové financování; nástroje finanční podpory a motivace.
7. Evropské finanční zdroje: evropské fondy a mechanismy jejich využívání; operační programy; realizované výzvy. Příklady systémových projektů DV.
8. Problém kvality a efektivity ve vzdělávání dospělých: certifikace a standardizace; dostupné systémy řízení kvality.
9. Transnacionaliace vzdělávací politiky: role mezinárodních politických a ekonomických organizací, role expertízy, koncept vládnutí (governance).
10. Vzdělávací politika EU a Rady Evropy ve vztahu k dospělým: vývoj od počátků evropské integrace, trendy v 90. letech a posledních dvou desetiletích, aktéři (role různých orgánů EU), Rada Evropy a její vzdělávací politika.
11. Vzdělávací politika OECD ve vztahu k dospělým: starší období 70. let, vývoj od 90. let, současné trendy, role expertízy a publikační činnosti organizace.
12. Vzdělávací politika UNESCO a Světové banky ve vztahu k dospělým: počátky, vývoj v 70., 90. letech a 21. století (s důrazem na období po r. 2015), ideová stránka vzdělávací politiky UNESCO ve srovnání s jinými mezinárodními organizacemi.
13. Tvorba, legitimita a hodnocení vzdělávací politiky v podmínkách transnacionalizace: cyklus tvorby politiky a podoby transferů vzdělávací politiky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK