PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aplikace metod vzdělávání dospělých - AAN200104
Anglický název: Application of Adult Education Methods
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AAN120115
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Prerekvizity : AAN200103
Anotace
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (28.01.2024)
AAN120115 / APLIKACE METOD VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
1AND / Bakalářské studium
2023/2024
PhDr. Tomáš Langer
LS 1/2; povinný předmět
Z / 4 kredity

Předmět sleduje různorodé podoby využití vybraných metod vzdělávání dospělých v praxi formálního a neformálního vzdělávání dospělých, kombinaci zprostředkování teoretických poznatků a praktického nácviku. Představena je klasifikace didaktických metod vzdělávání dospělých, nejčastěji využívané metody v praxi, analyzovány jsou možnosti a meze aplikace metod. Pozornost je zaměřena na přednášku a nástroje zvýšení její efektivity, na diskusní metody, demonstrování a instruktáž, inscenační metody a na skupinovou práci ve vzdělávání dospělých. Dále je pozornost věnována metodám zaměřeným na řešení problémů a na rozvoj kreativního myšlení, interaktivním a aktivizačním metodám a práci s učebními pomůckami a didaktickou technikou ve vzdělávání dospělých.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (28.01.2024)

Podmínkou udělení zápočtu je úspěšné splnění všech následujících zadání: 

  • Praktické předvedení vybrané vzdělávací metody v délce trvání 10–20 minut, vč. rozboru metodiky a diskuse. 
  • Odevzdání metodického listu k vybrané metodě (podle šablony).
  • Absolvování bezplatného e-kurzu Evropské platformy pro vzdělávání dospělých (EPALE) s názvem Lektorské minimum I. (http://kurzy.epale.cz). Absolvování kurzu student doloží zasláním certifikátu (se svým jménem a příjmením) z tohoto kurzu e-mailem vyučujícímu. 

Témata pro udělení zápočtu budou předem konzultována a schválena vyučujícím. 

Prerekvizitou předmětu AAN120115 Aplikace metod vzdělávání dospělých je předmět AAN120110 Didaktika dospělých.

Literatura
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (28.01.2024)

Povinná literatura:
- HELCL, Zdeněk. Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4770-5.
- LANGER, Tomáš. Moderní lektor. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4.
- ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.

Doporučená literatura:
- BEERMANN, Susanne, SCHUBACH, Monika a Ortrud E. TORNOW. Hry na semináře a workshopy. 124 kreativních her. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5514-4.
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Profesionalizace lektorů jako cesta ke zvýšení kvality dalšího vzdělávání. Praha: NÚV, 2013. Dostupné na: http://www.nuv.cz/t/profesionalizace-lektoru-jako-cesta-ke-zvyseni-kvality.
- DVOŘÁKOVÁ Miroslava a Tomáš LANGER. Cesty profesionalizace andragogické práce. Andragogika. Roč. 2012, č. 3, s. 5-6. ISSN 1211-6378.
- DVOŘÁKOVÁ Miroslava (a Tomáš LANGER). Za oponou vzdělávání dospělých. Andragogika v praxi. Roč. 2014 a násl. ročníky. ISSN 2336-5145.
- HRKAL, Marek. Odprezentuj, Průvodce přípravou prezentace. Brno: BizBooks, 2018. ISBN 978-80-265-0810-6.
- KAZÍK, Petr. Rukověť dobrého interního lektora: pro efektivní vzdělávání ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0287-7.
- KLEIN, Zamyat M. 100 kreativních metod a her na semináře a workshopy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4023-2.
- KLIPPERT, Heinz. Nápadník aktivit pro trénink komunikace a komunikačních kompetencí. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0126-5.
- KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
- LANGER, Tomáš. Určuje kvalitu vzdělávání pouze lektor? Praha: NÚV, 2013. Dostupné na: http://www.nuv.cz/t/urcuje-kvalitu-vzdelavani-pouze-lektor.
- LEDDEN, Emma. Úspěšná prezentace. Získejte si své publikum krok za krokem. Praha: Grada Publishing, 2018. ISBN 978-80-247-2912-1.
- LAWSON, Karen. The Trainer´s Handbook. 3rd updated edition. San Francisco: Pfeiffer, 2009. ISBN 978-0-470-40304-4.
- MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti. Manuál úspěšného lektora. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4336-3.
- MINTON, David. Teaching Skills in Further and Adult Education. 3rd Edition. London: Thomson Learning, 2005. ISBN 978-1-84480-140-4
- MÜLLER, Horst. Myšlenkové mapy. Jak zlepšit své myšlení, paměť, koncentraci a kreativitu. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-5057-6.
- ROGERS, Alan a Naomi HORROCKS. Teaching Adults. Fourth Edition. Berkshire: Open University Press, 2010. ISBN 978-0-33-523539-1.
- SVOBODA, Jiří. Kniha pro lektory. Metodická příručka lektorských dovedností. Praha: 1. VOX, 2013. ISBN 978-80-87480-12-0.
- TRDÁ, Jana. Lektorské finty. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3675-4.

Elektronické zdroje: 

http://ec.europa.eu/epale 

http://www.youtube.com/epalekurzy 

http://kurzy.epale.cz 

http://www.firemnivzdelavani.eu/casopis 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. (08.02.2024)

Charakteristika obsahu předmětu: 

1. Přístupy k tvorbě obsahu výuky: action mapping, mind mapping, design thinking, ADDIE model 

2. Klasifikace metod výuky 

3. Metody pro motivační fázi výuky: warm-upy, ice-breakery, metody představování… 

4. Metody pro expoziční fázi výuky: přednáška, demonstrování, instruktáž… 

5. Metody pro fixační fázi výuky: práce s obrázkovými kartami, brainstorming a brainwriting, individuální, skupinová a společná práce, diskusní metody, interaktivní metody… 

6. Metody pro aplikační fázi výuky: případové studie, hraní rolí, workshop, simulace, umělé reality… 

7. Metody pro diagnostickou fázi výuky: kvíz a test, stínování… 

8.–10. Další metody výuky a rozvoje: koučování, mentorování, development centrum, poradenství… 

11. Práce s učebními pomůckami a didaktickou technikou ve výuce 

12. Práce s vybranými softwary ve výuce: softwary pro prezentaci, hlasování, kvízy, online spolupráci…

13. Aktuální trendy v oblasti metod vzdělávání dospělých 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK