PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj interkulturních kompetencí - AAN120046
Anglický název: Development of Intercultural Competences
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Je záměnnost pro: AAN500090
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kazimourová (02.10.2023)
AAN120046 / ROZVOJ INTERKULTURNÍCH KOMPETENCÍ
1AND / Bakalářské studium
2023/2024
Mgr. Karolína Kousalová, Mgr. Veronika Wuycheck
ZS 0/2; volitelný předmět
Z / 4 kredity
Termíny konání: 5. 10., 19. 10., 2. 11., 30. 11., 14. 12., 11. 1.

Předmět Rozvoj interkulturních kompetencí je realizován v rámci programu Erasmus+ ve spolupráci s Domem zahraniční spolupráce při MŠMT.

Předmět koncipovaný jako seminář se zaměřuje na problematiku interkulturních kompetencí, sleduje související témata, poskytuje příležitost seznámit se s rozvojem interkulturních kompetencí pomocí metod neformálního vzdělávání. Seminář má
interaktivní charakter, využity jsou sebezkušenostní metody, důraz je kladen na praktické zkušenosti studentů a na osvojení dovedností využitelných v práci lektora se skupinami.

Charakteristika obsahu předmětu
1. Představení obsahu a cílů předmětu, úvod do problematiky interkulturní kompetence, principy a pilíře neformálního vzdělávání, přístupy k interkulturnímu vzdělávání: kulturně standardní a transkulturní přístup (ukázky aktivit)
2. Práce s vlastní identitou jako východisko pro rozvoje interkulturních kompetencí, vyrovnávání se s nejednoznačností a změnou
3. Stereotypy, předsudky a diskriminace ve společnosti - sebereflexe a práce s nimi ve vzdělávacím procesu
4. Realizace aktivit studentů a zpětná vazba I
5. Realizace aktivit studentů a zpětná vazba II a evaluace předmětu

Poznámka: Plán jednotlivých setkání je předběžný a bude v průběhu upravován dle potřeb skupiny.

Povinná literatura:
JANSKÁ, Iva (ed.). Než začneme s multikulturní výchovou. Praha: Člověk v tísni, 2008. ISBN 978-80-86961-61-3. https://www.varianty.cz/download/docs/118_nez-zac-neme-s-multikulturni-vy-chovou-od-skupinovy-ch-konceptu-k-osobnostni-mu-pr-i-
stupu.pdf
SALTO-YOUTH. European Training Strategy II. Amended version of competences for trainers working at international level. 2014, s. 2–5, 22–24. https://www.salto-youth.net/downloads/4-17-3044/Amended%20version%20-
%20Set_of_trainer_competences_low%20resolution.pdf

Doporučená literatura:
ČENĚK, Jiří, Josef SMOLÍK a Zdeňka VYKOUKALOVÁ. Interkulturní psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2016. Psyché. ISBN 978-80-247-5414-7.
ČLOVĚK V TÍSNI, o.p.s. MKV – Metodické listy pro výuku multikulturní výchovy dle osobnostního přístupu. Praha, 2010. https://www.varianty.cz/publikace/79-10krat-s-mkv
MOREE, Dana. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, s.r.o., 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
MORVAYOVÁ, Petra a Dana MOREE. Dvakrát měř, jednou řež. Varianty, Člověk v tísni, o. p. s. https://www.varianty.cz/publikace/76-dvakrat-mer-jednou-rez-od-multikulturni-vychovy-ke-vhledu
SALTO-YOUTH. Intercultural Competence – Research Report. 2012, s. 21–23. https://www.salto-youth.net/downloads/4-17-2740/Intercultural%20Competence%20Research%20Report%20-%20final.pdf
ŠULOVÁ, Lenka, Monika MORGERNSTERNOVÁ a kol. Interkulturní psychologie. Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1361-1.
WARD, Colleen; Stephen BOCHNER a Adrian FURNHAM. The psychology of culture shock. London: Routledge, 2005.
YOUTH PARTNERSHIP. T-kit 4: interkulturní učení. http://goo.gl/oxV5Dk

Zápočet
Podmínky udělení zápočtu
1. Vypracování eseje - reflexe
- Termín odevzdání: leden 2024
- rozsah: nejméně 2 tiskové strany
- tematické zadání bude upřesněné na základě konzultace s vyučujícími
2. Průběžné plnění zadávaných úkolů
3. Skupinová práce - příprava a vedení vzdělávací aktivity na téma interkulturních kompetencí podle zadání vyučujících

Kapacita předmětu je omezena – maximálně 20 studentů. Přednost mají zapsaní studenti KANPR a studenti KPED. Kurz je otevřený studentům všech ročníků bakalářského studia (v případě zájmu nad stanovený limit budou upřednostněni studenti
vyšších ročníků).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK