PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Praktická fonetika RJ - OPNR6R202B
Anglický název: Practical Russian Phonetics
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština, ruština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Mariia Dobrova, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Cílem předmětu je prohloubit sluchové a artikulační návyky studentů, poskytnout možnost korekce výslovnostních chyb a eliminace projevu interference mateřštiny v oblasti výslovnosti. Student si na základě uvědomění a kognitivních procesů upevňuje správné návyky a současně se seznamuje se základy didaktiky fonetiky. Předmět je vyučován v ruském a českém jazyce, podíl zastoupení je 2/3 ruský jazyk a 1/3 český jazyk.
Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (14.02.2024)
Cíl předmětu

Student porovná fonetický a fonologický systém ruštiny a češtiny, přičemž si uvědomuje shody a rozdíly v obou systémech a chápe jejich význam v kontextu výuky výslovnosti žáků základních a středních škol.

Student artikuluje ruské vokály v souladu s výslovnostními pravidly spisovné ruštiny.

Student artikukuje ruské konsonanty v souladu s výslovnostími pravidly spisovné ruštiny.

Student reflektuje existenci opozic v systému ruských hlásek a aplikuje své teoretické znalosti také v řeči (reflektuje a odpovídajícím způsobem realizuje různé opozice).

Student zná pravidla spisovné výslovnosti současné ruštiny a aplikuje je také ve své řeči.

Student odpovídajícím způsobem vyslovuje měkké souhlásky a uvědomuje si význam odpovídající výslovnosti také v kontextu svého budoucího povolání.

Student odpovídajícím způsobem vyslovuje tvrdé nepárové souhlásky a uvědomuje si význam odpovídající výslovnosti také v kontextu svého budoucího povolání.

Student zná teoretické základy rytmu ruské řeči a tyto znalosti úspěšně aplikuje ve své řeči.

Student popíše intonaci ruské řeči, vysvětlí význam intonace v komunikaci a současně aplikuje získané znalosti ve své řeči tak, že své promluvy realizuje v souladu s pravidly spisovné výslovnosti v oblasti intonace.

Student charakterizuje fonetickou gramotnost, popíše její komponenty a uvědomuje si její význam při ústní promluvě (monologické, dialogické).

Student reflektuje možné způsoby utváření fonetické gramotnosti českých žáků v ruském jazyce s ohledem na specifikum výuky ruštiny jako dalšího cizího jazyka pro žáky s příbuzným mateřským jazykem.

Průběžně po celou dobu výuky předmětu student rozvíjí své teoretické znalosti a rozšiřuje praktické dovednosti z didaktiky fonetiky, reflektuje tyto své znalosti z pohledu učitele ruštiny na základní a střední škole, uvědomuje si možnosti, které jako učitel bude mít k tomu, aby u svých žáků rozvíjel fonetickou gramotnost. Student také systematicky pracuje na zvyšování úrovně vlastní fonetické gramotnosti, uvědomuje si význam kvality své řeči jako budoucího řečového vzoru pro žáky.

Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (13.12.2023)
Literatura

BARCHUDAROVA, E. L., PANKOV, F. I. Po-russki s chorošim proiznošenijem. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2008. ISBN 978-5-88337-160-7.

KONEČNÝ, J. Praktická fonetika ruského jazyka pro budoucí učitele. Praha: UK v Praze – PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-835-6.

KONEČNÝ, J., ROZBOUDOVÁ, L. Didaktika fonetiky a grafiky v pedagogické praxi. [online] Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN: 978-80-7603-134-0. Dostupné z: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/didaktika-fonetiki-i-grafiki-v-pedagogicheskoj-praktike.

KŇAZEV, S. V., POŽARICKAJA, S. K. Sovremennyj russkij literaturnyj jazyk. Fonetika. Grafika. Orfoegrafija. Orfoepija.  Moskva: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-5-98426-101-2.

LJUBIMOVA, N. A. Lingvističeskije osnovy obučenija artikuljacii russkich zvukov. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2011. ISBN 978-5-88337-249-9.

MUCHANOV, I. L. Intonacija v praktike russkoj dialogičeskoj reči. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2009. ISBN 978-5-88337-105-8.

ODINCOVA, I. V. Zvuki. Ritmika. Intonacija. Moskva: Flinta, 2008. ISBN 978-5-89349-383-2.

ŠUTOVA, M. N. Posobije po obučeniju russkomu udareniju. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2013. ISBN 978-5-88337-297-0.

VYČICHLOVÁ, E., NAVRÁTIL, A. Korektivní kurz ruské výslovnosti. Plzeň: ZČU v Plzni, 2007. ISBN 978-80-7043-553-3.

Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (06.01.2024)
Sylabus

1. Porovnání ruského a českého fonetického a fonologického systému jako základ utváření fonetické gramotnosti.

2. Artikulace vokálů a realizace vokalických fonémů současného ruského jazyka.

3. Artikulace konsonantů a realizace konsonantních fonémů současného ruského jazyka.

4. Fonetické opozice a neutralizace.

5. Výslovnost skupin hlásek, pravidla ruské ortoepie.

6. Výslovnost měkkých ruských souhlásek.

7. Výslovnost vždy tvrdých ruských souhlásek.

8. Rytmus současného ruského jazyka.

9. Melodická stránka ruského jazyka. Intonace v dialogické řeči.

10. Fonetická gramotnost českých žáků v ruském jazyce.

11. Způsoby utváření fonetické gramotnosti ve škole.

12. Metody a prostředky utváření fonetické gramotnosti.

Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK