|
|
|
||
|
Cílem předmětu je prohloubit sluchové a artikulační návyky studentů, poskytnout možnost korekce výslovnostních chyb a eliminace projevu interference mateřštiny v oblasti výslovnosti. Student si na základě uvědomění a kognitivních procesů upevňuje správné návyky a současně se seznamuje se základy didaktiky fonetiky. Předmět je vyučován v ruském a českém jazyce, podíl zastoupení je 2/3 ruský jazyk a 1/3 český jazyk.
Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (14.02.2024)
|
|
||
|
Student porovná fonetický a fonologický systém ruštiny a češtiny, přičemž si uvědomuje shody a rozdíly v obou systémech a chápe jejich význam v kontextu výuky výslovnosti žáků základních a středních škol. Student artikuluje ruské vokály v souladu s výslovnostními pravidly spisovné ruštiny. Student artikukuje ruské konsonanty v souladu s výslovnostími pravidly spisovné ruštiny. Student reflektuje existenci opozic v systému ruských hlásek a aplikuje své teoretické znalosti také v řeči (reflektuje a odpovídajícím způsobem realizuje různé opozice). Student zná pravidla spisovné výslovnosti současné ruštiny a aplikuje je také ve své řeči. Student odpovídajícím způsobem vyslovuje měkké souhlásky a uvědomuje si význam odpovídající výslovnosti také v kontextu svého budoucího povolání. Student odpovídajícím způsobem vyslovuje tvrdé nepárové souhlásky a uvědomuje si význam odpovídající výslovnosti také v kontextu svého budoucího povolání. Student zná teoretické základy rytmu ruské řeči a tyto znalosti úspěšně aplikuje ve své řeči. Student popíše intonaci ruské řeči, vysvětlí význam intonace v komunikaci a současně aplikuje získané znalosti ve své řeči tak, že své promluvy realizuje v souladu s pravidly spisovné výslovnosti v oblasti intonace. Student charakterizuje fonetickou gramotnost, popíše její komponenty a uvědomuje si její význam při ústní promluvě (monologické, dialogické). Student reflektuje možné způsoby utváření fonetické gramotnosti českých žáků v ruském jazyce s ohledem na specifikum výuky ruštiny jako dalšího cizího jazyka pro žáky s příbuzným mateřským jazykem. Průběžně po celou dobu výuky předmětu student rozvíjí své teoretické znalosti a rozšiřuje praktické dovednosti z didaktiky fonetiky, reflektuje tyto své znalosti z pohledu učitele ruštiny na základní a střední škole, uvědomuje si možnosti, které jako učitel bude mít k tomu, aby u svých žáků rozvíjel fonetickou gramotnost. Student také systematicky pracuje na zvyšování úrovně vlastní fonetické gramotnosti, uvědomuje si význam kvality své řeči jako budoucího řečového vzoru pro žáky. Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (13.12.2023)
|
|
||
|
BARCHUDAROVA, E. L., PANKOV, F. I. Po-russki s chorošim proiznošenijem. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2008. ISBN 978-5-88337-160-7. KONEČNÝ, J. Praktická fonetika ruského jazyka pro budoucí učitele. Praha: UK v Praze – PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-835-6. KONEČNÝ, J., ROZBOUDOVÁ, L. Didaktika fonetiky a grafiky v pedagogické praxi. [online] Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN: 978-80-7603-134-0. Dostupné z: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/didaktika-fonetiki-i-grafiki-v-pedagogicheskoj-praktike. KŇAZEV, S. V., POŽARICKAJA, S. K. Sovremennyj russkij literaturnyj jazyk. Fonetika. Grafika. Orfoegrafija. Orfoepija. Moskva: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-5-98426-101-2. LJUBIMOVA, N. A. Lingvističeskije osnovy obučenija artikuljacii russkich zvukov. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2011. ISBN 978-5-88337-249-9. MUCHANOV, I. L. Intonacija v praktike russkoj dialogičeskoj reči. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2009. ISBN 978-5-88337-105-8. ODINCOVA, I. V. Zvuki. Ritmika. Intonacija. Moskva: Flinta, 2008. ISBN 978-5-89349-383-2. ŠUTOVA, M. N. Posobije po obučeniju russkomu udareniju. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2013. ISBN 978-5-88337-297-0. VYČICHLOVÁ, E., NAVRÁTIL, A. Korektivní kurz ruské výslovnosti. Plzeň: ZČU v Plzni, 2007. ISBN 978-80-7043-553-3. Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (06.01.2024)
|
|
||
|
1. Porovnání ruského a českého fonetického a fonologického systému jako základ utváření fonetické gramotnosti. 2. Artikulace vokálů a realizace vokalických fonémů současného ruského jazyka. 3. Artikulace konsonantů a realizace konsonantních fonémů současného ruského jazyka. 4. Fonetické opozice a neutralizace. 5. Výslovnost skupin hlásek, pravidla ruské ortoepie. 6. Výslovnost měkkých ruských souhlásek. 7. Výslovnost vždy tvrdých ruských souhlásek. 8. Rytmus současného ruského jazyka. 9. Melodická stránka ruského jazyka. Intonace v dialogické řeči. 10. Fonetická gramotnost českých žáků v ruském jazyce. 11. Způsoby utváření fonetické gramotnosti ve škole. 12. Metody a prostředky utváření fonetické gramotnosti. Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
|
