PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Program řízené reflexe speciálního pedagoga III - OPBS3S135A
Anglický název: Supervised Reflection Program for Special Educators III
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Korekvizity : OPBS3S126A
Prerekvizity : OPBS3S119A
Anotace -
Předmět doplňuje odbornou přípravu v rámci předmětu Oborová praxe III. Cílem předmětu je zhodnotit průběh Oborové praxe III, vyzdvihnout přínos praxe, poukázat na problematická místa praxe a možnosti jejich řešení. Zkušenosti studentů jsou porovnávány s poznatky z relevantních odborných studií zaměřených na význam praxí při studiu pedagogických oborů. V rámci seminářů studenti zpracovávají seminární práce zaměřené na celkovou reflexi vykonaných praxí – nejvýznamnější postřehy ze seminární práce následně studenti formulují i do powerpointových prezentací, které v průběhu seminářů prezentují jako východiska pro skupinovou diskuzi. Dále v rámci praxe vypracují kazuistiky, které rovněž prezentují v rámci seminářů Program řízené reflexe speciálního pedagoga III.
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (10.09.2025)
Cíl předmětu
Studující si dále rozšíří své poznatky o speciální dovednosti související s modifikací podmínek edukační reality v kontextu komplexního rozvoje osob s postižením a uplatněním speciálně pedagogických metod při kolektivních činnostech. 
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (10.09.2025)
Literatura

Povinná:

HLAĎO, P. HORÁČKOVÁ, M.., DANIELOVÁ, L.Pedagogická praxe. Vyd. 1. Brno: Mendelova univerzita v Brně. 97 s. ISBN 978-80-7375-468-6.

MAZÁČOVÁ, N. Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 74 s. ISBN 978-80-7290-673-4.

NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele 1. Olomouc: Univerzita Palackého. 72 s. ISBN 80-2440-208-4.

ŘEZNÍČEK, J., RUSEK, M. DidaEtika: opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 57 s. ISBN 978-80-7290-794-6.

TOMKOVÁ, A. CHVÁL, M., HEJLOVÁ, H. Pedagogický a výzkumný rozměr studentských esejů v přípravě studentů učitelství pro primární školu. In Pedagogika: časopis pro vědy o vzdělávání a výchově, 60(3), s. 314-325. ISSN 0031-3815.

Doporučená:

KLUGEROVÁ, J., NĚMEC, Z.Speciálněpedagogická praxe ve vysokoškolském studiu. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. 74 s. ISBN 978-80-7452-100-3.

ŠVEC, V. Od znalostí k pedagogické kondici: nový vhled do pedagogické přípravy studentů učitelství?. In Pedagogika, 56(1), s. 91-102. ISSN 0031-3815.

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (10.09.2025)
Požadavky ke zkoušce

Zápočet bude udělen na základě plnění úkolů dle pokynů vyučujícího, výstupy budou vloženy do Deníku pedagogické praxe do prostředí Moodle

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (10.09.2025)
Sylabus

Obsahové vymezení:

1. Celkové zhodnocení studentských praxí, koncepce praxí a splnění cílů.

2. Praxe studentů pedagogických oborů z pohledu relevantních výzkumů – poznatky z terénu.

3. Prezentace studentů I. – průběh celého cyklu praxí, přínosy a řešené problémy.

4. Prezentace studentů II. – průběh celého cyklu praxí, přínosy a řešené problémy.

5. Prezentace studentů III. – průběh celého cyklu praxí, přínosy a řešené problémy.

6. Silné stránky praxí (brainstorming, skupinová diskuze).

7. Slabé stránky, ohrožení průběhu a příležitosti pro rozvoj praxí (brainstorming, skupinová diskuze).

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (10.09.2025)
Výsledky učení

Studující si připraví prezentaci ve skupině, kterou odprezentuje v ostatním studujícím.
Studující reflektuje roli a fungování asistenta pedagoga v daném zařízení, a vztah asistenta pedagoga a pedagoga. Veškerou dokumentaci vloží do deníku praxe, který je součástí Portfolia praxe

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (10.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK