Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2012)
Předmět poskytuje psychosociální a pedagogickou charakteristiku dětí s různým stupněm postižení. Upozorňuje na specifické potřeby rodiny pečující o dítě s postižením. Objasňuje problematiku integrace, podává přehled zařízení určených ke vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami.
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2012)
The subject provides psychosocial and pedagogical characteristics of children with various levels of disability. It points out specific needs of a family taking care of a disabled child. It clarifies the issue of integration and gives overview of schools a facilities intended for the education of individuals with special education needs.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2012)
Předmět má za úkol seznámit posluchače se základy speciální pedagogiky jako vědní disciplíny, s aktuálními problémy výchovy a vzdělávání žáků se zdravotním postižením a s integračními, humanizačními a demokratizačními trendy ve výchově a vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s jednotlivými druhy postižení.
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2012)
The subject of the study acquaints the students with the foundation of special education. Special education is the discipline of pedagogics, which discusses contemporary problems of education of the pupils with health handicap and with new of integration, humanisation and democration trends of education children, adolescents and adults with different specieses of handicaps.
Literatura -
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2012)
AUGER, M.T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák. Praha : Portál, 2005
FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha : Triton, 2008
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha : Grada, 2010
CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha : Portál, 2001
JESENSKÝ, J. Prostor pro integraci. Praha : Comenia consult, 1993
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007
Poslední úprava: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (29.10.2019)
AUGER, M.T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák. Praha : Portál, 2005
FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha : Triton, 2008
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha : Grada, 2010
CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha : Portál, 2001
JESENSKÝ, J. Prostor pro integraci. Praha : Comenia consult, 1993
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2012)
test (rozprava) v rozsahu tematických okruhů
Poslední úprava: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (29.10.2019)
test
Sylabus -
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2012)
Tematické okruhy:
1. Speciální pedagogika, obsah, cíle, zaměření, nové trendy. Druhy zdravotního postižení.
2. Speciální školství. Druhy a typy škol a školských zařízení. Integrace žáků se zdravotním postižením do hlavního proudu vzdělávání.
3. Pedagogické, psychologické a sociální problémy jedinců s mentálním a kombinovaným postižením. Nové trendy v ústavní péči.
4. Výchova a vzdělávání žáků s tělesným postižením.
5. Výchova a vzdělávání žáků se zrakovým postižením.
6. Výchova a vzdělávání žáků se sluchovým postižením a s narušenou komunikační schopností.
7. Problematika výchovy a vzdělávání žáků s autismem.
8. Výchova a vzdělávání žáků s poruchami učení a chování. Střediska výchovné péče pro děti a mládež.
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2012)
Contents:
Special education, the content of subject, the objectives, specialization, new trends. The types of the health handicaps.
Special schools. The types of the special school institutions. The integration of the pupils with health handicaps in the regular education.
The pedagogical, psychological and social problems of the children, the youngs and the adults with mental retardation. The new trends in the institute care.
The education of the pupils with the conduct handicap. The centres of educational care for the children and the youngs.