Poslední úprava: Mgr. Vít Šisler, Ph.D. (27.09.2022)
Předmět poskytuje studentům teoretický a metodologický úvod do herních studií. Kriticky analyzuje médium počítačových her a zabývá se jejich širšími kulturními, společenskými a politickými aspekty. Mezi probíraná témata patří teorie herních studií, historie počítačových her, metody analýzy počítačových her a jejich sociální a psychologické aspekty. Cílem předmětu je rozvinout kritické porozumění širší role počítačových her ve společnosti a schopnost samostatného výzkumu. Předmět je vyučován v anglickém jazyce.
*** Předmět pod kódem ANM50595 je určen pro studenty 1. ročníku navazujícího magisterského programu Studia nových médií. Studenti ostatních oborů si jej mohou zapsat, pokud to kapacita předmětu dovolí. ***
Poslední úprava: Mgr. Vít Šisler, Ph.D. (27.09.2022)
The course provides students with theoretical and methodological introduction to game studies. It critically analyzes video games and explore their broader cultural, social, and political aspects. The topics of the course include game studies theory, history of video games, methods of video game analysis, and social and psychological aspects of gaming. The course aims to develop students' ability to critically reflect video games as a sociocultural phenomenon and conduct team-based research projects. The course is taught in English.
*** The course is suitable for exchange students (i.e. Erasmus+) but only under the code AISE00031. This is very important! Make sure you register to the course under the right code. ***
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Vít Šisler, Ph.D. (22.09.2022)
Methods of Assessment:
10 % team formation & research proposal submission 10% team-project midterm consultation 80 % team-project final paper (16,000 characters, Game Studies style) -10% late submission (deadline = 23:59 CET)
Time and Place:
The course will taught on Wednesdays, starting October 12, 2022. 12:30 - 14:00 pm Room no.: 348, Celetná 20
*** Students must attend the first lecture in order to be enrolled to the course. ***
Literatura - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Vít Šisler, Ph.D. (06.10.2020)
BOGOST, IAN (2007). Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. Cambridge: The MIT Press. DONOVAN, TRISTAN (2010). Replay: the History of Video Games. Yellow Ant. EGENFELDT-NIELSEN, S., SMITH, J.H., TOSCA, S.P. (2008). Understanding Video Games: The Essential Introduction. Routledge. FERNÁNDEZ-VARA, CLARA (2014). Introduction to Game Analysis. Routledge. FROMME, J. & UNGER, A. (2012). Computer Games and New Media Cultures: A Handbook of Digital Games Studies. Springer. JAHN-SUDMANN, ANDREAS & STOCKMANN, RALF (Eds.) (2008). Computer Games as a Sociocultural Phenomenon. New York: Palgrave Macmillan. JUUL, JESPER (2005). Half-real: Video Games Between Real Rules and Fictional Worlds. Cambridge, MA: MIT Press. LANKOSKI, PETR & BJÖRK, STAFFAN (2015). Game Research Methods: An Overview. ETC Press. SCHRANK, B. (2014) Avant-garde Videogames: Playing with Technoculture. The MIT Press. MÄYRÄ, FRANS (2008). An Introduction to Game Studies. SAGE Publications. ŠISLER, V., RADDE-ANTWEILER, K. & ZEILER, X. (2018). Methods for Studying Video Games and Religion. New York, NY: Routledge.
Sylabus - angličtina
Poslední úprava: SISLV1AF (28.09.2018)
Introduction History of Video Games Methodology & Theory Social Aspects of Games Cognitive and Psychological Aspects of Games Game-based Learning Art & Games Student Conference