|
|
|
||
Klíčovou náplní předmětu je získání ucelených znalostí a dovedností potřebných pro využívání širokého spektra
gymnastických činností a dovedností při tvorbě, realizaci a hodnocení gymnastických programů. Důraz je kladen na
okolnosti týkající se kultivace pohybové projevu, tělesné zdatnosti a osvojení si širokého spektra gymnastických
dovedností. Podstatná část výuky je věnována cvičení akrobatickým a cvičením na nářadí, kde si studenti osvojují
základní gymnastické dovednosti a s tím související profesní dovednosti z oblastí poskytování dopomoci a
záchrany, manipulace s gymnastickým nářadím s ohledem na efektivitu a bezpečnost jejich využívání.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je získat základní teoretické znalosti a didaktické dovednosti, které je činí kompletními v přípravě, realizaci a hodnocení části vyučovacích jednotek zaměřených na kultivaci pohybového projevu i tělesné zdatnosti s využitím gymnastických aktivit. Předmět rozšiřuje získané znalosti a dovednosti v předmětech Základní a Rytmická gymnastika o cvičení akrobatická a cvičení na nářadí. Předmět poskytuje prostor pro osvojení základních gymnastických dovedností cvičení akrobatických a cvičení na řádí, kdy důraz je kladen na kvalitu, bezpečnost a metodiku nácviku vybraných gymnastických dovedností cvičení prostných a akrobatických, nedílnou součástí je zvládnutí dopomoci základních gymnastických dovedností a jednání podporující protiúrazovou prevenci a bezpečnost cvičení. Absolvováním předmětu student: Poslední úprava: Chrudimský Jan, Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
|
|
||
Účast na výuce v rozsahu 90 %
Seminární práce na zadané téma
Vedení didaktického výstupu
Praxe:
Zvládnutí povinných sestav v akrobacii, na kruzích v hupu, na hrazdě a ve skocích z malé trampolíny
Vedení didaktického výstupu (obsah plyne ze zpracování seminární práce) Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
|
|
||
Povinná:
CHRUDIMSKÝ, J., KRIŠTOFIČ, J., MAREK, J., VORÁLKOVÁ, J. Gymnastika v obrazech. Praha : UK FTVS, 2012. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-86317-91-5.
CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha : UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-87647-00-4.
NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha : UK FTVS, 2011. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-86317-83-0.
KOLEKTIV autorů. Gymnastika. Praha, Karolinum, 2009, 114 s. ISBN 978-80-246-17.
KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Praha : UK FTVS, 2020, elektronická publikace. ISBN 978-80-87647-51-6. dostupné z: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-ppc_orig.pdf
KRIŠTOFIČ, J. Gymnastické posilování - motoricko-funkční příprava. Praha :FTVS UK. 2014. 160 s. ISBN 978-80-87647-15-8.
NOVOTNÁ, V. A KOLEKTIV. Programy gymnastiky a tance. Praha : Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5. ISBN 978-80-246-4619-0 (pdf).
SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. 199 s. ISBN 978-80-246-2194-4. Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
|
|
||
Ústní zkouška Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
|
|
||
Témata přednášek:
1. Odborná terminologie, názvosloví cvičení akrobatických, názvosloví cvičení na nářadí, základní principy a využití názvosloví v řečovém projevu v dílčích částech vyučovací jednotky, rozcvičení.
2. Zásady, metody rozvoje pohybových schopností prostřednictvím gymnastických činností a dovedností.
3. Teoretická východiska techniky realizace gymnastických dovedností, základy didaktiky cvičení akrobatických a cvičení na nářadí.
4. Cvičební jednotka s obsahem gymnastických aktivit, typy cvičebních jednotek, stavba a obsah cvičební jednotky.
5. Historie a současné trendy v gymnastice, gymnastické druhy, gymnastické sporty, gymnastika pro všechny.
6. Tvorba, realizace a hodnocení pohybových programů s gymnastickým obsahem
7. Didaktika hudebně pohybových vztahů a tanců.
Témata cvičení:
1. Akrobatická příprava - podporová, zpevňovací. Kruhy - svis, komíhání. Příprava odrazová, doskoková. Přeskok - bedna na šíř.
2. Akrobatická příprava - využití malé trampolíny. Bradla - ručkování, komíhání. Hrazda - výmyk, toč vpřed jízdmo, podmet. Zásady dopomoci.
3. Akrobacie - stoj na rukou, přemet stranou, rovnovážné postoje. Kruhy v hupu - komíhání ve svisu, v předkmihu obrat. Přeskok - nepřevratové skoky a jejich modifikace, nepřímá dopomoc.
4. Akrobacie - odrazová a rotační příprava. Přeskok přes kozu/bednu - roznožka se zášvihem. Hrazda po čelo - toč vzad, ze vzporu jízdmo spád a vzepření závěsem v podkolení. Hrazda doskočná - visová příprava, komíhání ve svisu.
5. Akrobacie - přemety stranou, rondát, průprava pro přemet vpřed. Malá trampolína - přímé skoky, kotoul letmo. Bradla - komíhání v podporu na pažích, podpor vznesmo na pažích, komíhaná ve vzporu.
6. Žebřiny, krátké tyče, kruhy - příprava podporová, visová, zpevňovací. Přeskok přes bednu na dél - skrčka. Hrazda po čelo - kombinace prvků. Hrazda doskočná - výmyk ze svisu.
7. Akrobacie - gymnastické skoky, přemet vpřed. Kruhy - statická cvičení ve vzporu, sešin, spád. Malá trampolína - salto vpřed.
8. Bradla - zánožka, přednožka. Stálky - stoj na ramenou. Hrazda po čelo - komíhání ve svisu vznesmo, kombinace prvků.
9. Akrobacie - rondát, přemet vpřed. Kruhy - muži: vzepření zvolna tahem souruč do vzporu. Kruhy v hupu - ženy: u předhupu svis vznesmo, u předhupu předkmihem obrat, u záhupu seskok. Hrazda doskočná - muži: toč vzad a podmetmo kmih; předkmihem obrat do dvojhmatu. Hrazda po čelo - ženy: toč jízdmo vpřed - přešvih únožmo vzad - podmet, toč vzad.
10. Akrobacie - kotoul letmo, salto vpřed, přemet vpřed. Malá trampolína - salto vpřed.
11. Kladina - chůze, obraty. Akrobacie - procvičování vazeb cvičebních tvarů, tvorba sestav. Hrazda - procvičování vazeb cvičebních tvarů, tvorba sestav.
12. Malá trampolína - salto vpřed. Nářadí - kombinace prvků.
13. Didaktika cvičebních tvarů (přiměřenost věku a výkonnosti). Modelový trénink - tvorba sestav.
14. - 15. Organizace cvičebních jednotek s využitím gymnastického nářadí.
16. - 21. Řízená praxe studentů formou didaktických výstupů na zadané téma. Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
|