Klíčovou náplní předmětu je získání ucelených znalostí a dovedností potřebných pro využívání širokého spektra
gymnastických činností a dovedností při tvorbě, realizaci a hodnocení gymnastických programů. Důraz je kladen na
okolnosti týkající se kultivace pohybové projevu, tělesné zdatnosti a osvojení si širokého spektra gymnastických
dovedností. Podstatná část výuky je věnována cvičení akrobatickým a cvičením na nářadí, kde si studenti osvojují
základní gymnastické dovednosti a s tím související profesní dovednosti z oblastí poskytování dopomoci a
záchrany, manipulace s gymnastickým nářadím s ohledem na efektivitu a bezpečnost jejich využívání.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
The key focus of the course is to acquire comprehensive knowledge and skills necessary for utilizing a wide range
of gymnastic activities and abilities in the creation, implementation, and evaluation of gymnastic programs.
Emphasis is placed on factors related to the cultivation of movement expression, physical fitness, and the
acquisition of a broad spectrum of gymnastic skills. A significant part of the instruction is dedicated to acrobatic
exercises and exercises on apparatus, where students learn basic gymnastic skills and related professional
skills in providing assistance and rescue, handling gymnastic equipment with regard to their effectiveness and
safety of use.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je získat základní teoretické znalosti a didaktické dovednosti, které je činí kompletními v přípravě, realizaci a hodnocení části vyučovacích jednotek zaměřených na kultivaci pohybového projevu i tělesné zdatnosti s využitím gymnastických aktivit. Předmět rozšiřuje získané znalosti a dovednosti v předmětech Základní a Rytmická gymnastika o cvičení akrobatická a cvičení na nářadí. Předmět poskytuje prostor pro osvojení základních gymnastických dovedností cvičení akrobatických a cvičení na řádí, kdy důraz je kladen na kvalitu, bezpečnost a metodiku nácviku vybraných gymnastických dovedností cvičení prostných a akrobatických, nedílnou součástí je zvládnutí dopomoci základních gymnastických dovedností a jednání podporující protiúrazovou prevenci a bezpečnost cvičení. Absolvováním předmětu student:
Zná a umí vhodně využívat odbornou terminologii v písemném i řečovém projevu
Zvládne na odpovídající kvalitativní úrovni předvést základní gymnastické dovednosti cvičení akrobatických a cvičení na nářadí
Je kompetentní vést dílčí části vyučovací/tréninkové jednotky s gymnastickým obsahem, dokáže volit vhodné organizační formy a metody s ohledem na stanovený cíl jednotky, bezpečnost cvičení a specifik jednotlivých gymnastických cvičení
Umí využívat gymnastická nářadí, cvičení akrobatická a náčiní pro tvorbu a realizaci gymnastických programů
Zná a umí vysvětlit historické vlivy a současné trendy na využívání gymnastických aktivit v různých oblastech pohybových a sportovních aktivit
Na příkladech umí popsat a vysvětlit základní principy didaktiky základní, rytmické gymnastiky, cvičení akrobatických a na nářadí
Chápe a umí vysvětlit význam gymnastických cvičení v kontextu diagnostiky, udržování a rozvoje tělesné zdatnosti a jejich dílčích složek
Umí sestavit cvičební jednotku s gymnastickým obsahem, zdůvodnit její obsah a popsat činnosti učitele, trenéra, cvičitele související s její přípravou, organizací a vyhodnocením
Umí aplikovat principy rozvoje pohybových schopností s ohledem na specifika gymnastických cvičení
Poslední úprava: Chrudimský Jan, Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
The aim of the course is to acquire fundamental theoretical knowledge and didactic skills that make individuals proficient in the preparation, implementation, and evaluation of teaching units focused on the cultivation of movement expression and physical fitness using gymnastic activities. The course extends the acquired knowledge and skills in the subjects of Basic and Rhythmic Gymnastics to include acrobatic exercises and exercises on apparatus. It provides an opportunity to master basic gymnastic skills in acrobatic exercises and exercises on apparatus, emphasizing the quality, safety, and methodology of practicing selected gymnastic skills, including the mastery of basic gymnastic skills and actions supporting injury prevention and exercise safety. Upon completing the course, the student:
Knows and can appropriately use professional terminology in both written and spoken discourse. Can demonstrate basic gymnastic skills in acrobatic exercises and exercises on apparatus at an appropriate qualitative level. Is competent in leading partial parts of teaching/training units with gymnastic content, capable of choosing suitable organizational forms and methods with regard to the defined unit goal, exercise safety, and the specifics of individual gymnastic exercises. Can utilize gymnastic apparatus, acrobatic exercises, and apparatus for the creation and implementation of gymnastic programs. Knows and can explain historical influences and current trends in the use of gymnastic activities in various areas of physical and sports activities. Can describe and explain the basic principles of didactics in basic, rhythmic gymnastics, acrobatic exercises, and apparatus exercises using examples. Understands and can explain the significance of gymnastic exercises in the context of diagnosing, maintaining, and developing physical fitness and its components. Can compile a training unit with gymnastic content, justify its content, and describe the activities of the teacher, coach, or instructor related to its preparation, organization, and evaluation. Can apply the principles of developing movement abilities with regard to the specifics of gymnastic exercises.
Poslední úprava: Chrudimský Jan, Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu -
Účast na výuce v rozsahu 90 %
Seminární práce na zadané téma
Vedení didaktického výstupu
Praxe:
Zvládnutí povinných sestav v akrobacii, na kruzích v hupu, na hrazdě a ve skocích z malé trampolíny
Vedení didaktického výstupu (obsah plyne ze zpracování seminární práce)
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
Attendance in class: 90%
Seminar work on assigned topics
Leading didactic output
Practical experience:
Mastery of mandatory routines in acrobatics, on rings in the pommel horse, on the parallel bars, and in jumps from a small trampoline
Leading didactic output (content derived from seminar work)
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
Literatura -
Povinná:
CHRUDIMSKÝ, J., KRIŠTOFIČ, J., MAREK, J., VORÁLKOVÁ, J. Gymnastika v obrazech. Praha : UK FTVS, 2012. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-86317-91-5.
CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha : UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-87647-00-4.
NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha : UK FTVS, 2011. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-86317-83-0.
KOLEKTIV autorů. Gymnastika. Praha, Karolinum, 2009, 114 s. ISBN 978-80-246-17.
KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Praha : UK FTVS, 2020, elektronická publikace. ISBN 978-80-87647-51-6. dostupné z: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-ppc_orig.pdf
KRIŠTOFIČ, J. Gymnastické posilování - motoricko-funkční příprava. Praha :FTVS UK. 2014. 160 s. ISBN 978-80-87647-15-8.
NOVOTNÁ, V. A KOLEKTIV. Programy gymnastiky a tance. Praha : Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5. ISBN 978-80-246-4619-0 (pdf).
SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. 199 s. ISBN 978-80-246-2194-4.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
Povinná:
CHRUDIMSKÝ, J., KRIŠTOFIČ, J., MAREK, J., VORÁLKOVÁ, J. Gymnastika v obrazech. Praha : UK FTVS, 2012. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-86317-91-5.
CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha : UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-87647-00-4.
NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha : UK FTVS, 2011. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-86317-83-0.
KOLEKTIV autorů. Gymnastika. Praha, Karolinum, 2009, 114 s. ISBN 978-80-246-17.
KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Praha : UK FTVS, 2020, elektronická publikace. ISBN 978-80-87647-51-6. dostupné z: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-ppc_orig.pdf
KRIŠTOFIČ, J. Gymnastické posilování - motoricko-funkční příprava. Praha :FTVS UK. 2014. 160 s. ISBN 978-80-87647-15-8.
NOVOTNÁ, V. A KOLEKTIV. Programy gymnastiky a tance. Praha : Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5. ISBN 978-80-246-4619-0 (pdf).
SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. 199 s. ISBN 978-80-246-2194-4.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
Požadavky ke zkoušce -
Ústní zkouška
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
Oral examination
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
Sylabus -
Témata přednášek:
1. Odborná terminologie, názvosloví cvičení akrobatických, názvosloví cvičení na nářadí, základní principy a využití názvosloví v řečovém projevu v dílčích částech vyučovací jednotky, rozcvičení.
2. Zásady, metody rozvoje pohybových schopností prostřednictvím gymnastických činností a dovedností.
3. Teoretická východiska techniky realizace gymnastických dovedností, základy didaktiky cvičení akrobatických a cvičení na nářadí.
4. Cvičební jednotka s obsahem gymnastických aktivit, typy cvičebních jednotek, stavba a obsah cvičební jednotky.
5. Historie a současné trendy v gymnastice, gymnastické druhy, gymnastické sporty, gymnastika pro všechny.
6. Tvorba, realizace a hodnocení pohybových programů s gymnastickým obsahem
2. Akrobatická příprava - využití malé trampolíny. Bradla - ručkování, komíhání. Hrazda - výmyk, toč vpřed jízdmo, podmet. Zásady dopomoci.
3. Akrobacie - stoj na rukou, přemet stranou, rovnovážné postoje. Kruhy v hupu - komíhání ve svisu, v předkmihu obrat. Přeskok - nepřevratové skoky a jejich modifikace, nepřímá dopomoc.
4. Akrobacie - odrazová a rotační příprava. Přeskok přes kozu/bednu - roznožka se zášvihem. Hrazda po čelo - toč vzad, ze vzporu jízdmo spád a vzepření závěsem v podkolení. Hrazda doskočná - visová příprava, komíhání ve svisu.
5. Akrobacie - přemety stranou, rondát, průprava pro přemet vpřed. Malá trampolína - přímé skoky, kotoul letmo. Bradla - komíhání v podporu na pažích, podpor vznesmo na pažích, komíhaná ve vzporu.
6. Žebřiny, krátké tyče, kruhy - příprava podporová, visová, zpevňovací. Přeskok přes bednu na dél - skrčka. Hrazda po čelo - kombinace prvků. Hrazda doskočná - výmyk ze svisu.
7. Akrobacie - gymnastické skoky, přemet vpřed. Kruhy - statická cvičení ve vzporu, sešin, spád. Malá trampolína - salto vpřed.
8. Bradla - zánožka, přednožka. Stálky - stoj na ramenou. Hrazda po čelo - komíhání ve svisu vznesmo, kombinace prvků.
9. Akrobacie - rondát, přemet vpřed. Kruhy - muži: vzepření zvolna tahem souruč do vzporu. Kruhy v hupu - ženy: u předhupu svis vznesmo, u předhupu předkmihem obrat, u záhupu seskok. Hrazda doskočná - muži: toč vzad a podmetmo kmih; předkmihem obrat do dvojhmatu. Hrazda po čelo - ženy: toč jízdmo vpřed - přešvih únožmo vzad - podmet, toč vzad.
12. Malá trampolína - salto vpřed. Nářadí - kombinace prvků.
13. Didaktika cvičebních tvarů (přiměřenost věku a výkonnosti). Modelový trénink - tvorba sestav.
14. - 15. Organizace cvičebních jednotek s využitím gymnastického nářadí.
16. - 21. Řízená praxe studentů formou didaktických výstupů na zadané téma.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
Lecture Topics:
Professional terminology, nomenclature of acrobatic exercises, nomenclature of apparatus exercises, basic principles, and utilization of terminology in speech in the individual parts of the teaching unit, warm-up.
Principles and methods of developing motor skills through gymnastic activities and skills.
Theoretical foundations of technique in executing gymnastic skills, basics of didactics in acrobatic exercises and apparatus exercises.
Exercise unit with gymnastic activities, types of exercise units, structure, and content of exercise units.
History and current trends in gymnastics, types of gymnastics, gymnastic sports, gymnastics for all.
Creation, implementation, and evaluation of movement programs with gymnastic content.
Didactics of music-movement relationships and dances.
Acrobatic preparation - using a small trampoline. Parallel bars - gripping, swinging. Horizontal bar - swing, forward spin, underbar. Principles of assistance.
Acrobatics - handstand, side somersault, balancing postures. Rings in pike position - swinging vertically, somersault in pike position. Vault - non-revolving jumps and their modifications, indirect assistance.
Acrobatics - takeoff and rotational preparation. Vault over goat/box - split with a windup. Horizontal bar to the face - backward spin, from support ride down, and lift-off with a leg wrap. Landing horizontal bar - hanging preparation, swinging vertically.
Acrobatics - side somersaults, roundoff, preparation for forward somersault. Small trampoline - straight jumps, somersaults in a layout position. Parallel bars - swinging in support on arms, support vertically on arms, swinging in support.
Parallel bars, parallel bars, rings - supportive, hanging, strengthening preparation. Vault over a box lengthwise - squat. Horizontal bar to the face - combination of elements. Landing horizontal bar - dismount from a vertical position.
Acrobatics - gymnastic jumps, forward somersault. Rings - static exercises in support, swing, dismount. Small trampoline - forward somersault.
Parallel bars - straddle, pike. Stalder bars - stand on shoulders. Horizontal bar to the face - swinging in support vertically, combination of elements.
Acrobatics - roundoff, forward somersault. Rings - men: lift gradually with a pull to support. Rings in pike position - women: in front swing vertically, in front swing with a leg wrap, in back swing dismount. Landing horizontal bar - men: backward spin and underbar with a leg wrap; in front swing dismount to a double support. Landing horizontal bar - women: spin forward in ride - transfer in support backward - underbar, spin backward.