|
|
|
||
Předmět navazuje na učivo sociologie zdraví a rozšiřuje je o průhledy do filozofie zdraví a medicínské antropologie. Důraz je kladen na témata, která jsou podstatná pro kultivaci systémového náhledu na zdraví a nemoc v kontextu života jedince i společnosti.
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je uvést studenty výchovy ke zdraví do základů medicínsko-filozofického myšlení a podpořit jejich vlastní poučené a reflektované úvahy o podstatě zdraví a nemoci. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 58 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 9 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 6 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 8 hodin. Tvorba seminární práce 8 hodin. Příprava na zápočet 9 hodin. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.08.2022)
|
|
||
BARTOŠ, H. (2006). Očima lékaře: Studie k počátkům řeckého myšlení o lidské přirozenosti z hlediska rozlišení duše-tělo. Červený Kostelec: Pavel Mervart. FIALOVÁ, L., KOUBA, P., ŠPAČEK, M. & et. al. (2008). Medicína v kontextu západního myšlení. Praha: Karolinum. FISCHEROVÁ, S., BERAN, A. & et. al. (2012). Medicína mezi jedinečným a univerzálním. Červený Kostelec: Pavel Mervart. KOMÁREK, S. (2005). Spasení těla: Moc, nemoc a psychosomatika. Praha: Mladá fronta. KUŘE, J., PETRŮ, M. & et. al. (2015). Filosofie medicíny v českých zemích. Praha: Triton. PAYNE, J. a kol. (2005). Kvalita života a zdraví. Praha: Triton. PETRŮ, M. (2005). Možnosti transgrese: Je třeba vylepšovat člověka? Praha: Triton. PORTER, R. (2015). Dějiny medicíny: Od starověku po současnost. Praha: Prostor. PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P. a kol. (2016). Kontroverze současné medicíny. Praha: Mladá fronta. TRESMONTANT, C. (1998). Bible a antická tradice. Praha: Vyšehrad. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2019)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti na seminářích a na základě vypracování zadaného úkolu na zvolené téma (odborná esej). Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
1. Vymezení filozofie zdraví a její místo v systému disciplín zkoumajících lidské zdraví. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
Absolvent(ka) předmětu: - objasní rozdíl mezi současnou filozofií a speciálními vědami, - uvede příklady tzv. genitivních filozofií, které se vztahují k lidskému zdaví a nemoci, - obhájí praktický význam filozofické reflexe zdraví a nemoci, zformuluje příklady otázek, které se v současné filozofii zdraví (nemoci) řeší, - objasní rozdíl mezi filozofickou reflexí zdraví (nemoci) prováděnou z pozic orientovaných fenomenologicky, pozitivisticky a (neo)marxisticky, - vlastními slovy představí přínos vybraného evropského myslitele 17. - 21. století k filozofické reflexi zdraví či nemoci, - popíše fenomén tzv. healthismu, vysvětlí jeho ideologickou podstatu a uvede jej do souvislosti s medicinizací soudobých společností, - na konkrétním příkladu prokáže schopnost vlastní filozofické reflexe konkrétního problému, který se týká otázek zdraví či nemoci, naznačí, jakými směry by se mohla ubírat diskuse o vybraném problému. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|