|
|
|
||
Předmět je zaměřen na metodologii výzkumu v pedagogických a společenských vědách. Jeho cílem je naučit studenty aplikovat metodologické přístupy do tvorby vlastní diplomové práce. Studenti si osvojí základy kvantitativních, kvalitativních i smíšených přístupů a budou schopni je pak použív ve vlastním výzkumu. Nedílnou součástí kurzu jsou teoretická východiska a obecně platné informace pojící se s tvorbou kvalifikačních prací. V rámci předmětu budou využity interaktivní metody výuky, podporující kritické a strategické myšlení studentů.
Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je, aby si studenti osvojili základy kvantitativních, kvalitativních a smíšených metod výzkumu, porozuměli jejich principům a byli schopni je aplikovat při návrhu a realizaci vlastního výzkumu v rámci diplomové práce. Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
|
|
||
Zápočtový test ověřující dosažení výstupů učení. Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
|
|
||
Studijní literatura: BÍLKOVÁ a kol. Pravděpodobnost a statistika. Praha: Aleš Čěněk, 2009. ISBN 9788073802240. PUNCH, Keith, 2015. Úspěšný návrh výzkumu. 2.vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0980-5. DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 4. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315- 185-0. PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. 152 s. ISBN 978-80-247-5232-7. SVOBODOVÁ, Zuzana, 2020. Základy metodologie výzkumu (kvalitativní přístupy) [online]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-256-9. Dostupné také z: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/zaklady-metodologie-vyzkumu-kvalitativni-pristupy CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6. STRAUSS, Anselm L a Juliet CORBIN, 1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce. SCAN. ISBN 80-858-3460-x. HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4., rozš. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9. Průcha, Jan & Švaříček, Roman. (2009). Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
|
|
||
· Výzkumný problém, výzkumné otázky, tvorby hypotéz · Smíšený výzkum a jeho specifika · Pojetí kvantitativního výzkumu · Výběr vzorku, sběr dat, deskriptivní statistiky · Proces kvantitativního výzkumu a plánování · Statistické minimum, testovací statistiky, testování hypotéz a experimentů · Kritéria kvality kvalitativního výzkumu · Proces kvalitativního výzkumu a plánování · Sběr a hodnocení dat u kvalitativního výzkumu · Interpretace výsledků a zjištění u kvalitativního výzkumu · Tvorba diskuse nad výsledky výzkumu · Etika výzkumu - Využití AI při tvorbě diplomové práce
Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
|
|
||
Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
|