PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Paleoanthropology - OPNB4B037B
Anglický název: Paleoanthropology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/1, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Vyučující: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Anotace -
Semináře jsou v úvodních částech zaměřených na evoluční a problémy současné paleoantropologie. Tato část poskytuje teoretické informace o fylogenezi primátů se zvláštním ohledem na evoluci hominidů fosilní důkazy o evoluci jednotlivých skupin primátů. V rámci paleoantropologie se zvláštní pozornost věnuje fosilním důkazům o původu a evoluci hominoidů, původu a evoluci homininů včetně základních fosilních důkazů rané evoluce homininů a původu a evoluce rodu Homo a jeho druhů. Paleobiogeografické a paleoekologické aspekty jsou základě vysvětlování fylogeneze jednotlivých skupin primátů. Přehled důkazů o biologické a kulturní diverzifikaci Homo sapiens od paleolitu do Neolitu a migraci nedávných lidských populací. Tato část zahrnuje základní paleogenetické důkazy o evoluce Homo sapies. Zvláštní pozornost bude věnována vysvětlení základních etap evoluce , které jsou důležité pro výuku paleoantropologie a lidského evoluce ve školách. 1) Paleoantropologie a evoluční antropologie, archeologie a paleoekologie, modely v evoluční antropologii, primátologie a evoluční antropologie 2) Teoretické aspekty fylogeneze vyšších primátů a základní adaptivní mechanismy, adaptivní strategie vyšších primátů 3) Vznik primátů a teorie evoluce primátů, fylogeneze primátů v paleogénu, evoluce hominoidů na přelomu oligocénu a miocénu 4) Evoluce primátů ve středním miocénu, základní rozdíly mezi spodně a středně miocéními a svrchně miocéními hominoidy 5) Vznik pokročilých hominoidů, vznik hominidů, jejich diverzita a nejstarší nálezy hominidů, lidoopi a nejstarší Homininae, základní znaky hominidů a mechanismy hominizačního procesu 6) Nejstarší homininé a australopitéci a jejich první adaptivní radiace, druhá adaptivní radiace hominidů - vznik rodu Homo - základní charakteristiky a diferenciace, hlavní příčiny jejich diversity. Fylogeneze rodu Homo, systematika raných forem rodu Homo, archaický Homo sapiens 7) Evoluce velikosti těla a základních proporcí raných hominidů, sexuální dimorfismus a základní ekologické parametry raných hominidů, encefalizace a potravní adaptace raných hominidů 8) Lidoopi a hominidé, nové poznatky o chování a sociální struktuře lidoopů, možnosti jejich využití při poznávání evoluce hominidů 9) Paleoantropologie a behaviorální ekologie, základní ekologické adaptace hominidů, ekologické aspekty fylogeneze hominidů 10) Paleogenetika – výzkum prehistorických populací, metody získávání DNA z kostry, moderní formy člověka a jejich příbuznost se současnými populacemi, význam starobylých genetických příměsi v genomu současného člověka, 11) Kolonizace světa hominidy - jednotlivé etapy kolonizačních vln, kolonizace a diversita hominidů
Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (19.09.2019)
Deskriptory

Paleoanthropology will be 5 basic presenation lectures.

 PEDF-Paleoanthropology | Obecné | Microsoft Teams

PEDF-Paleoanthropology 2024 | Obecné | Microsoft Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ALHLciSmguk4x19yzbcjLNCp1PrQMa1W9wWjgOpCu-vM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9b5eba60-d7a6-494b-bb67-426e8c69b466&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Basic information lectures and films- then https://sites.google.com/view/paleoanthropology/home literature and also presentations. There will be 4 assignments using the lectures plus film analysis - students will submit continuously as instructed by the instructor in MsTeams:

Origin of Higher Primates - The first paper should focus on the evolution of primates, but in particular the origin and evolution of hominoids with respect to the origin of the earliest closely related narrow-limbed primates as a whole, paper of up to 5 pages; Evolution of Hominid-Lidoptera - The second paper should focus on the evolution of hominoids, in particular the evolution and origin of hominids and archaic hominins, paper of up to 5 pages; Evolution of the Australopithecus Homo The third thesis should focus on the evolution of early hominins, but particularly on the evolution of advanced forms, with respect to the origin and evolution of the earliest forms of the genus Homo, a paper of up to 5 pages; Evolution of Homo sapiens - The fourth thesis should focus on the evolution of Homo sapiens, with respect to its morphological, genetic and ecological diversity. Phases of archaic Homo sapiens, Neanderthals, Denisovans and others that we consider as forms of Homo sapiens, other species such as Homo floresiensis, Homo naledi and others can be considered as specific species with unknown genomes), papers of 5 pages or more.

Videos - Evolution of hominids and their ancestors - a work of 5 or more pages; Videos - Evolution of homo sapiens - a work of 5 or more pages

12 hours of direct teaching, of which 12 H of exercises, the content of the indirect teaching will be self-study of the study guides (see recommended reading), then preparation of 6 papers on selected topics of hominin evolution, based on the study guides and presentations on the website (about 36 hours in total), which should be aimed at understanding the importance of knowledge of paleoanthropology and evolutionary anthropology, and analysis of critical reflection of a selected film on the topic of Homo sapiens evolution including its archaic forms of possible application of possible tidying up of knowledge of human evolution in teaching in primary and secondary schools.

 

Paleoanthropology bude 5 základních presenčních přednášek.

odkaz na tým PEDF-Paleoanthropology | Obecné | Microsoft Teams

PEDF-Paleoanthropology 2024 | Obecné | Microsoft Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ALHLciSmguk4x19yzbcjLNCp1PrQMa1W9wWjgOpCu-vM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9b5eba60-d7a6-494b-bb67-426e8c69b466&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

základní informace přednášky a filmy- dále pak https://sites.google.com/view/paleoanthropology/home  literatura a také presentace.  Budou zadány 4 úkoly s využitím přednášek plus analýza filmů – studenti budou průběžně podle pokynů vyučujícího odevzdávat  v MsTeams:

Vznik vyšších primátů - První práce by se měla zaměřit na evoluci primátů, zejména však na vznik a evoluci hominoidů s ohledem na vznik nejstarších příbuzných úzkonosých primátů jako celku, práce v rozsahu do 5 stran; Evoluce hominidů-lidoopi - Druhá práce by se měla zaměřit na evoluci hominoidů, zvláště na evoluci a vznik hominidů a archaických homininů, práce v rozsahu do 5 stran; Evoluce homininů Australopithecus Homo Třetí práce by se měla zaměřit na evoluci raných homininů, zejména však na evoluci pokročilých forem s ohledem na vznik a evoluci nejstarších forem rodu Homo, práce v rozsahu do 5 stran; Evoluce Homo sapiens - Čtvrtá práce by se měla zaměřit na evoluci Homo sapiens, s ohledem na jeho morfologickou, genetickou a ekologickou diversitu. Fáze archaického Homo sapiens, neandrtálci, denisované a další, které považujeme za formy Homo sapiens, jiné druhy jako Homo floresiensis, Homo naledi a další můžeme považovat za specifické druhy s neznámých genomem), práce v rozsahu 5 nebo i více stran.

Videa - Evoluce hominidů a jejich předků – práce v rozsahu 5 nebo i více stran; Videa - Evoluce homo sapiens - práce v rozsahu 5 nebo i více stran 

12 hodin přímé výuky, z toho 12 H cvičení, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura), pak příprava 6 prací z vybraných tématik evoluce homininů,  vycházejících ze studijních opor a a prezentací na webových stránkách (celkem cca 36 hodin), které by měly být zaměřeny na pochopení významu znalosti paleoantropologie a evoluční antropologie a analýza kritická reflexe vybraného filmu s tématikou evoluce Homo sapiens včetně jeho archaických forem možného uplatnění možného upratnění znalostí evoluce člověka ve výuce na základních i středních školách.

 

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (06.09.2024)
Literatura

Fleagle J. G., 2013: Primate Adaptation and Evolution (3rd edition). Academic Press, Inc., London

Henke, W., Tattersall I., Hardt T., (eds.), 2015. Handbook of Paleoanthropology I -III (2nd ed.), Springer‐Verlag Berlin Heidelberg New York

Trinkaus E., (2005). Early Modern Humans. Annual Revue of Antropology, 34: 207–30

Vančata,V., (2012): Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze.

Vančata,V., 2014. Změní nové metody datování náš názor na evoluci člověka ve svrchním paleolitu? Culturologie 3: 18 - 24.

Vančata V., (2018): Jak současná paleogenetika přispívá ke změně našeho chápání vzniku, vývoje a migrací moderních lidských skupin. Biologie, chemie a zeměpis 1/2018: 35-44 DOI: 10.14712/25337556.2018.1.4 (RIV)

Vančata,V., (2016): Nové nálezy homininů a jejich význam z hlediska současného chápání fylogeneze člověka a jeho předků (2). Biologie, chemie a zeměpis 1/2016: 13-20  (RIV)

Vančata V.(2015). Australopithecus deyiremeda – klíčový objev nebo jeden z mnoha? 20. srpna 2015 http://www.veda.muni.cz/vite/6486-australopithecus-deyiremeda-klicovy-objev-nebo-jeden-z-mnoha#.Voqs_1kXuDU

Vančata,V., (2015): Nové nálezy homininů a jejich význam z hlediska současného chápání fylogeneze člověka a jeho předků (1). Biologie, chemie a zeměpis 5/2015: 29-30  (RIV)

Vančata,V., (2014).. Změní nové metody datování náš názor na evoluci člověka ve svrchním paleolitu? Culturologie 3: 18 - 24. RIV

Vančata,V., (2014). Evoluční antropologie. In: M. Cichá a kol. Integrální antropologie. str. 90 – 96. Nakladatelstvi Triton. RIV

Vančata,V., (2013). Vznik a evoluce rodu Homo: Mýty a milníky. Vývoj lidského rodu s nastíněním vztahu neandrtálců a anatomicky moderního člověka. Culturologie 2(1): 18 – 35.RIV

Vančata,V., (2013): 7 milionů–50 000 př. Kr.: Od hominidů k modernímu člověku. In: Bárta Miroslav, Kovář Martin a kol. - Civilizace a dějiny. Praha: Academia str. 25 – 47. EAN: 9788020023018, ISBN: 978-80-200-2301-8 (RIV)

Vančata,V., (2013): Genetický původ neandrtálců (2). Jak se geneticky lišili neandrtálci a anatomicky moderní člověk? Biologie, chemie a zeměpis 5/2013: 219 – 225. (RIV)

Vančata,V., (2013): Neandrtálci a anatomicky moderní člověk – vznik a fylogeneze moderních lidských druhů. Biologie, chemie a zeměpis 4/2013: 171 – 178. (RIV)

Vančata,V., (2013): Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8)

Vančata, V., (2012): Svrchně paleolitické venuše – gender nebo sex-idoly? Culturologia 1(2): 23 – 27.

Vančata V., (2024). Křížení předků člověka. Živá historie 7-8/2024, 42-45. ISBN: 9771803332001

Wolpoff M.H., 1999: Paleoantropology. Second edition. McGraw-Hill, Boston.

de Wahl F., (ed.) 2001: Tree of Origin. What Primate Behaviour Can Tell Us about Human social Evolution. Harvard University Press, Cambridge and London.

Kruk J. and Milisauskas S., 1999: The Rise and Fal of Neolithic Societies (Rozkwit i upadek spoleczenstw rolniczych neolitu). Istitut Archeologii i Etnografii PAN, Krakow.

Ravosa M. J., Dagosto M. 2007. Primate origins. Springer Science+Business Media,

LLCRichards M., 2003: The Neolithic Invasion of Europe. Annu. Rev. Anthropol. 2003, 32:135 ? 162.

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (04.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

Splnění povinností, předložení 6 prací v MsTeams, které budou jednotlivě klasifikovány i s přihlédnutím k prostudované anglické literatuře.

Completion of the requirements, submission of 6 papers in MsTeams, which will be individually classified taking into account the English literature studied

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (26.01.2024)
Sylabus
1) Paleoantropologie a evoluční antropologie, archeologie a paleoekologie, modely v evoluční antropologii, primátologie a evoluční antropologie, fosilní doklady o evoluci vyšších primátů, paleontologické a neontologické doklady, význam genetických studií pro evoluční antropologii.
2) Evoluce primátů ve středním miocénu - Kenyapithecus, sivapitéci a ?ramapitéci?, Keanyapithecus jako předek pokročilých hominioidů, evoluce hominoidů v Africe, Asii a Evropě -adaptivní radiace primátů ve svrchním miocénu, pliopitéci a oreopithéci, základní rozdíly mezi spodně a středně miocéními a svrchně miocéními hominoidy, fylogenetická pozice sivapitéků, Dryopithecus nové názory na jeho rozšíření a význam ve fylogenezi primátů, Ouranopithecus jako předek hominidů
3) Vznik pokročilých hominoidů, vznik hominidů, jejich diverzita a nejstarší nálezy hominidů, lidoopi a nejstarší Homininae, základní znaky hominidů a mechanismy hominizačního procesu, biologické, biosociální a sociální faktory hominizace, bipední lokomoce, její adaptivní a ekologický význam, ekologické modely evoluce hominidů.
4) Nejstarší australopitéci a jejich první adaptivní radiace, ancestrální a pokročilé znaky nejstarších australopitéků, bipedie a encefalizace prvních australopitéků, systematika a rozšíření nejstarších hominidů, doklady pro bipedii a encefalizaci, Orrorin tugenensis a Australopithecus (Ardipithecus) ramidus a jejich fylogenetická pozice, evoluce hominidů ve mio-pliocénu a spodním pliocénu. Diversita a adaptace archaických australopitéků (A. anamensis, A. afarensic, Kenyanthropus)
5) Druhá adaptivní radiace hominidů - vznik ?robustních? australopitéků a rodu Homo ekologické a evoluční hypotézy, nejstarší robustní australopitéci - Australopithecus aethiopicus a jeho fylogenetická pozice, robustní a gracilní australopitéci - podobnosti rozdíly, vznik rodu Homo ve středním pliocénu, první kamené nástroje, australopitéci a rod Homo - základní charakteristiky a diferenciace, hlavní příčiny a faktory jejich diversity.
6) Fylogeneze rodu Homo - základní znaky rodu Homo a jejich vývoj, fylogenetický význam Australopithecus garhi, systematika raných forem rodu Homo, Homo habilis a Homo rudolfensis, Homo ergaster a Homo erectus, Homo erectus ve spodním paleolitu a jeho diferenciace, Homo heidelbergensis nebo archaický Homo sapiens, modely vývoje rodu Homo - multiregionální a ?Out of Africa? modely, evoluce velikosti těla, proporcí a encefalizace u rodu Homo.
7) Evoluce velikosti těla a základních proporcí raných hominidů, sexuální dimorfismus a základní ekologické parametry raných hominidů, encefalizace a potravní adaptace raných hominidů, ekologie lidoopů a opic jako model pro rekonstrukci ekologie raných hominidů, postavení hominidů v ekosystémech v jednotlivých fázích evoluce hominidů
8) Paleogenetika – výzkum prehistorických populací, metody získávání DNA z kostry, genetika archaického Homo sapiens, moderní formy člověka a jejich příbuznost se současnými populacemi, význam starobylých genetických příměsi v genomu současného člověka,
9) Přehled teorií fylogeneze hominidů, evoluční versus fylogenetická systematika a teorie fylogeneze, nové názory na vznik a vývoj raných hominidů, teoretické názory na příčiny vzniku a vývoj rodu Homo, evoluční antropologie a molekulárně antropologické doklady o evoluci hominidů. Kolonizace světa hominidy - jednotlivé etapy kolonizačních vln, biogeografie kolonizace a diversita hominidů a paleontologické doklady, perspektivy evoluční antropologie a paleoantropologie.
Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (04.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Příprava 6 prací v rozsahu cca 5 stran, vycházejících ze studijních opor a a prezentací na webových stránkách (celkem cca 40 hodin), které by měly být zaměřeny na pochopení významu znalosti evoluce člověka a jeho předků.

Preparation of 6 papers of approx. 5 pages, based on study guides and website presentations (approx. 40 hours in total), which should focus on understanding the importance of knowledge of hominoid and human evolution.

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (26.01.2024)
Studijní opory

MsTeams - Tým Paleoanthropology 2024

12 hodin přímé výuky, z toho 12 H cvičení, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura), pak příprava 6 prací z vybraných tématik evoluce homininů,  vycházejících ze studijních opor a a prezentací na webových stránkách (celkem cca 36 hodin), které by měly být zaměřeny na pochopení významu znalosti paleoantropologie a evoluční antropologie a analýza kritická reflexe vybraného filmu s tématikou evoluce Homo sapiens včetně jeho archaických forem možného uplatnění možného upratnění znalostí evoluce člověka ve výuce na základních i středních školách.

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (04.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK